II
II
'Groenste' kabinet rijdt nogal vuil
3
Duizenden leden zeggen op door vele winters zonder natuurijs
Het weer brak
deze week alle
warmterecords,
tot groot verdriet van
schaatsclubs. Geen
ijs, geen inkomsten.
Bovendien lopen de
leden weg.
Met pijn in het hart staat voorzitter
Henny Koenraads van schaatsver
eniging Ijsvermaak uit Breda bij de
rand van een grote plas. Precies vijf
jaar geleden stond hij ook bij deze
vier hectare ondergelopen weilan
den. Toen vroor het tien dagen lang.
Honderden schaatsliefhebbers
maakten hun rondjes. Nu zwem
men er zwanen. En ganzen. Ook
een mooi gezicht, maar niet in deze
tijd van het jaar. „Dit doet gewoon
pijn aan de ogen", zegt hij.
Op 18 november vorig jaar waren
ze hier al klaar voor het nieuwe
schaatsseizoen. Toen konden de
nieuwe abonnementen de deur uit.
Werd de pomp aangezet om de
weilanden onder water te zetten.
Sindsdien wachten ze, maar ijspret
is er nog lang niet. Ja, bij de plaatse
lijke ijssalon. Alle leden mogen er
een gratis ijsje komen halen, omdat
ze al zo lang zitten te wachten tot ze
de ijzers onder kunnen binden.
Warm hart
Een schrale troost, want het uitblij
ven van de echte schaatspret laat
diepe sporen na. Zo'n 1.000 leden
verloor de club sinds 2013. Al kan
deze vereniging wel wat lijden; ze
hebben nog altijd 7.200 mensen die
Ijsvermaak een warm hart toedra
gen en gewoon blijven betalen ook
nu het niet vriest.
Hoe anders is dat in het Utrechtse
Veenendaal, waar de schaats- en
skeelerclub De Greb al jaren inteert
op het eigen vermogen. In 2010
Nu zijn dat er nog 650, waarvan 450
verenigingen zelf geen kunstijs
kunnen maken, wat voor de brood
nodige inkomsten had kunnen
zorgen.
Soms verdwijnen ijsbanen sim
pelweg omdat het weiland dat er
voor gebruikt wordt een andere be
stemming krijgt. Maar vaker zijn de
kwakkelwinters van de afgelopen
jaren de boosdoener, weet woord
voerder Carl Mureau van de KNSB.
„Als mensen een paar jaar niet op
natuurijs kunnen schaatsen, dan
schrappen ze hun abonnement.
Ook al gaat dat vaak maar om een
paar euro."
De oerhollandse schaatscultuur
dreigt te verdwijnen en dat is ont
zettend zonde, vinden ze bij bij de
schaatsbond. Niet alleen omdat het
cultureel erfgoed is, maar de aan
was van nieuwe talenten dreigt zo
ook in de knel te komen. En dat is
weer slecht voor de topsport. „We
maken ons nu nog niet zoveel zor-
te brengen. „En natuurlijk hopen
we dat scholen of ouders daarna
een paar keer met hun leerlingen
naar de schaatsbaan komen", zegt
Mureau.
De ijsmeesters van de natuur-
baantjes hopen ondertussen vooral
op strenge vorst. En ja, dat kan nog
deze winter, weet weerman Marco
Verhoef. „Gemiddeld zien we het
in de wereld warmer worden, maar
dat zegt niet alles. In Siberië is on
langs bijna het kouderecord verbro
ken. Als we een hogedrukgebied
boven Scandinavië krijgen en een
weekje wind uit het oosten kunnen
wij hier ook nog schaatsen."
De Veenendaalse ijsclub De Greb
kan niet wachten. Zij hebben maar
twee nachten strenge vorst nodig.
Zelfs de zon die vorig jaar overdag
spelbreker was, denken ze nu te
slim af te zijn. Stellingwerf: „We
maken het asfalt eerst wit en
sproeien dan pas het water. We
moeten toch wat."
hadden ze hier nog 1.500 betalende
leden. Er zijn er nog precies 131 over.
„We leiden nu elk jaar dik verlies",
zegt voorzitter ad interim Gerben
Stellingwerf. „We hebben zo'n
2.000 euro aan inkomsten, maar al
leen de verzekering en de energie
kosten van het clubgebouw kosten
al 1.800 euro per jaar. Dan blijft er
weinig geld over voor onderhoud
en het beheer van de ijsbaan."
Veel natuurijsbanen hebben het
moeilijk, merken ze ook bij schaats
bond KNSB. Vorig jaar waren er in
totaal nog 700 clubs aangesloten.
We leiden nu elk jaar
dik verlies. Energie en
verzekering kosten al
zo'n 1.800 euro
Als mensen niet
kunnen schaatsen,
schrappen ze hun
abonnement
gen, want er zit nog heel veel talent
in de jeugd. Maar hoe meer kinde
ren er in hun vrije tijd schaatsen,
hoe groter de kweekvijver is om de
allerbesten eruit te vissen", zegt
Mureau.
Vroeger leerde ieder kind schaat
sen op een vijver in de buurt. Bij
deze generatie ligt dat anders. Ze
moeten naar de kunstijsbaan, maar
krijg ouders maar eens zo ver, be
seffen ze ook bij de bond. Daarom
zijn er dit jaar 100.000 lespakketten
uitgedeeld om basisschoolleerlin
gen de theorie van het schaatsen bij
Vier ministers en twee
staatssecretarissen rijden
in een hybride auto. Van de
achttien overige bewinds
personen stappen in de
loop van dit jaar nog vijf
andere bewindspersonen
over op een BMW 740e met
een oplaadstekker.
Vicepremier en Land
bouwminister Carola
Schouten, minister Cora
van Nieuwenhuizen en
staatssecretaris Stientje van
Veldhoven van Infrastruc
tuur en Waterstaat rijden al
in dat type hybride auto,
net als staatssecretaris Paul
Blokhuis van Volksgezond
heid. Ministers Eric Wiebes
van Economische Zaken en
Sander Dekker voor
Rechtsbescherming rijden
in een hybride Mercedes E-
klasse.
Dat blijkt uit een overzicht
dat deze krant heeft opge
vraagd bij het ministerie
van Defensie, dat het
wagenpark van de
bewindslieden beheert.
Audi blijkt het populairste
automerk onder ministers
en staatssecretarissen. Der
tien van hen rijden in een
Audi A6 of A8 - consumen
tenprijs tussen de 51.000 en
105.000 euro. De andere
bewindspersonen rijden in
BMW's (6) en Mercedessen
(3, vanaf 55.000 euro).
Nieuwe bewindslieden
mogen niet zomaar een
auto aanschaffen, er is een
wagenpoule waaruit eerst
geput moet worden. Een
minister of staatssecretaris
kan aangeven aan welke ei
sen een auto moet voldoen.
Is er een geschikte auto,
dan wordt die gebruikt. Is
er die er niet, dan wordt het
een nieuwe.
Volledige elektrische
auto's komen er nog niet.
Er is een proef geweest met
drie Tesla's voor topambte
naren, maar omdat er nog
te weinig oplaadpunten
zijn, bleek dat onhandig
wanneer er lange afstanden
voor werkbezoeken moes
ten worden afgelegd. Er
wordt wel gekeken naar
verduurzaming van het
wagenpark, maar oude au
to's mogen niet te snel
worden vervangen. Zo rij
den ministers Hugo de
Jonge en Bruno Bruins in
de auto's van hun voor
gangers. Voor Paul Blok
huis werd wel een nieuwe
auto gekocht. Hij kreeg één
van de hybride wagens.
vrijdag 26 januari 2018
GO
Raymond Boere
Breda
De baan van de Bredase vereniging Ijsvermaak staat weer onder water. Voorzitter Henny Koenraads (I) en secretaris Hans Maas hopen
met heel hun hart dat het nog gaat vriezen, fotoramonmangold
—Gerben Stellingwerf, De Greb
—Carl Mureau, KNSB
De schaatsclub verzuipt
De bewindslieden van
Rutte III - dat pretendeert
het groenste kabinet ooit
te zijn - rijden veelal nog
in benzineslurpers.
Hanneke Keultjes
Den Haag
Minister Cora van
Nieuwenhuizen stapt uit
haar hybride dienstauto.
Veel van haar collega's
rijden nog niet 'groen'.
FOTO ANP