II II 'Groenste' kabinet rijdt nogal vuil 3 Duizenden leden zeggen op door vele winters zonder natuurijs Het weer brak deze week alle warmterecords, tot groot verdriet van schaatsclubs. Geen ijs, geen inkomsten. Bovendien lopen de leden weg. Met pijn in het hart staat voorzitter Henny Koenraads van schaatsver eniging Ijsvermaak uit Breda bij de rand van een grote plas. Precies vijf jaar geleden stond hij ook bij deze vier hectare ondergelopen weilan den. Toen vroor het tien dagen lang. Honderden schaatsliefhebbers maakten hun rondjes. Nu zwem men er zwanen. En ganzen. Ook een mooi gezicht, maar niet in deze tijd van het jaar. „Dit doet gewoon pijn aan de ogen", zegt hij. Op 18 november vorig jaar waren ze hier al klaar voor het nieuwe schaatsseizoen. Toen konden de nieuwe abonnementen de deur uit. Werd de pomp aangezet om de weilanden onder water te zetten. Sindsdien wachten ze, maar ijspret is er nog lang niet. Ja, bij de plaatse lijke ijssalon. Alle leden mogen er een gratis ijsje komen halen, omdat ze al zo lang zitten te wachten tot ze de ijzers onder kunnen binden. Warm hart Een schrale troost, want het uitblij ven van de echte schaatspret laat diepe sporen na. Zo'n 1.000 leden verloor de club sinds 2013. Al kan deze vereniging wel wat lijden; ze hebben nog altijd 7.200 mensen die Ijsvermaak een warm hart toedra gen en gewoon blijven betalen ook nu het niet vriest. Hoe anders is dat in het Utrechtse Veenendaal, waar de schaats- en skeelerclub De Greb al jaren inteert op het eigen vermogen. In 2010 Nu zijn dat er nog 650, waarvan 450 verenigingen zelf geen kunstijs kunnen maken, wat voor de brood nodige inkomsten had kunnen zorgen. Soms verdwijnen ijsbanen sim pelweg omdat het weiland dat er voor gebruikt wordt een andere be stemming krijgt. Maar vaker zijn de kwakkelwinters van de afgelopen jaren de boosdoener, weet woord voerder Carl Mureau van de KNSB. „Als mensen een paar jaar niet op natuurijs kunnen schaatsen, dan schrappen ze hun abonnement. Ook al gaat dat vaak maar om een paar euro." De oerhollandse schaatscultuur dreigt te verdwijnen en dat is ont zettend zonde, vinden ze bij bij de schaatsbond. Niet alleen omdat het cultureel erfgoed is, maar de aan was van nieuwe talenten dreigt zo ook in de knel te komen. En dat is weer slecht voor de topsport. „We maken ons nu nog niet zoveel zor- te brengen. „En natuurlijk hopen we dat scholen of ouders daarna een paar keer met hun leerlingen naar de schaatsbaan komen", zegt Mureau. De ijsmeesters van de natuur- baantjes hopen ondertussen vooral op strenge vorst. En ja, dat kan nog deze winter, weet weerman Marco Verhoef. „Gemiddeld zien we het in de wereld warmer worden, maar dat zegt niet alles. In Siberië is on langs bijna het kouderecord verbro ken. Als we een hogedrukgebied boven Scandinavië krijgen en een weekje wind uit het oosten kunnen wij hier ook nog schaatsen." De Veenendaalse ijsclub De Greb kan niet wachten. Zij hebben maar twee nachten strenge vorst nodig. Zelfs de zon die vorig jaar overdag spelbreker was, denken ze nu te slim af te zijn. Stellingwerf: „We maken het asfalt eerst wit en sproeien dan pas het water. We moeten toch wat." hadden ze hier nog 1.500 betalende leden. Er zijn er nog precies 131 over. „We leiden nu elk jaar dik verlies", zegt voorzitter ad interim Gerben Stellingwerf. „We hebben zo'n 2.000 euro aan inkomsten, maar al leen de verzekering en de energie kosten van het clubgebouw kosten al 1.800 euro per jaar. Dan blijft er weinig geld over voor onderhoud en het beheer van de ijsbaan." Veel natuurijsbanen hebben het moeilijk, merken ze ook bij schaats bond KNSB. Vorig jaar waren er in totaal nog 700 clubs aangesloten. We leiden nu elk jaar dik verlies. Energie en verzekering kosten al zo'n 1.800 euro Als mensen niet kunnen schaatsen, schrappen ze hun abonnement gen, want er zit nog heel veel talent in de jeugd. Maar hoe meer kinde ren er in hun vrije tijd schaatsen, hoe groter de kweekvijver is om de allerbesten eruit te vissen", zegt Mureau. Vroeger leerde ieder kind schaat sen op een vijver in de buurt. Bij deze generatie ligt dat anders. Ze moeten naar de kunstijsbaan, maar krijg ouders maar eens zo ver, be seffen ze ook bij de bond. Daarom zijn er dit jaar 100.000 lespakketten uitgedeeld om basisschoolleerlin gen de theorie van het schaatsen bij Vier ministers en twee staatssecretarissen rijden in een hybride auto. Van de achttien overige bewinds personen stappen in de loop van dit jaar nog vijf andere bewindspersonen over op een BMW 740e met een oplaadstekker. Vicepremier en Land bouwminister Carola Schouten, minister Cora van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastruc tuur en Waterstaat rijden al in dat type hybride auto, net als staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezond heid. Ministers Eric Wiebes van Economische Zaken en Sander Dekker voor Rechtsbescherming rijden in een hybride Mercedes E- klasse. Dat blijkt uit een overzicht dat deze krant heeft opge vraagd bij het ministerie van Defensie, dat het wagenpark van de bewindslieden beheert. Audi blijkt het populairste automerk onder ministers en staatssecretarissen. Der tien van hen rijden in een Audi A6 of A8 - consumen tenprijs tussen de 51.000 en 105.000 euro. De andere bewindspersonen rijden in BMW's (6) en Mercedessen (3, vanaf 55.000 euro). Nieuwe bewindslieden mogen niet zomaar een auto aanschaffen, er is een wagenpoule waaruit eerst geput moet worden. Een minister of staatssecretaris kan aangeven aan welke ei sen een auto moet voldoen. Is er een geschikte auto, dan wordt die gebruikt. Is er die er niet, dan wordt het een nieuwe. Volledige elektrische auto's komen er nog niet. Er is een proef geweest met drie Tesla's voor topambte naren, maar omdat er nog te weinig oplaadpunten zijn, bleek dat onhandig wanneer er lange afstanden voor werkbezoeken moes ten worden afgelegd. Er wordt wel gekeken naar verduurzaming van het wagenpark, maar oude au to's mogen niet te snel worden vervangen. Zo rij den ministers Hugo de Jonge en Bruno Bruins in de auto's van hun voor gangers. Voor Paul Blok huis werd wel een nieuwe auto gekocht. Hij kreeg één van de hybride wagens. vrijdag 26 januari 2018 GO Raymond Boere Breda De baan van de Bredase vereniging Ijsvermaak staat weer onder water. Voorzitter Henny Koenraads (I) en secretaris Hans Maas hopen met heel hun hart dat het nog gaat vriezen, fotoramonmangold —Gerben Stellingwerf, De Greb —Carl Mureau, KNSB De schaatsclub verzuipt De bewindslieden van Rutte III - dat pretendeert het groenste kabinet ooit te zijn - rijden veelal nog in benzineslurpers. Hanneke Keultjes Den Haag Minister Cora van Nieuwenhuizen stapt uit haar hybride dienstauto. Veel van haar collega's rijden nog niet 'groen'. FOTO ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 3