IÉ
E 17
Handel
Nederland
met VK
in cijfers
Ik onderschat de
creativiteit van onze
bedrijven zeker niet
OVERZICHT
Wachttijden voor de grens kosten geld. Rabo-
banks prognose dat door de brexit tot 2030 4 pro
cent groei door het putje gaat, lijkt waarschijnlij
ker helaas.
Keijzer: „Neem snijbloemen: die dalen iedere dag
15 procent in waarde omdat ze minder vers zijn.
Een dag vertraging kost de hele sector 360.000
euro."
De Boer: „Ik sprak laatst in de Bollenstreek. Kat-
wijkse vissers vangen hun meeste vis in het En
gelse deel van de Noordzee. Bij een brexit mag dat
niet meer. De schade voelen ze dan tot in de win
kelstraat."
Keijzer: „Dat is een optie. De ministeries LNV en
Financiën zijn dat aan het becijferen."
De Boer: „Bij VNO-NCW hebben we uitgere
kend dat er wel 600 tot 900 extra douanebeamb
ten nodig zijn."
De Boer: „Brexit is andere koek. De handel met
Rusland is beduidend kleiner dan met het VK."
Keijzer: „Ik onderschat de creativiteit van onze
bedrijven zeker niet. Maar je kunt je beter op het
slechtste scenario voorbereiden."
De Boer: „Ik ben niet optimistisch, in Brussel
wordt legalistisch gedacht. Brexit moet de Britten
pijn doen, denken ze daar, anders stappen andere
landen straks ook uit de EU. Het VK zeifis eve
neens verdeeld."
Keijzer: „Ik ben positiever. Wij zijn niet de enige
lidstaat met grote economische belangen over en
weer. Voor België, Ierland, Frankrijk en Duits
land geldt hetzelfde. Een goede deal is verder in
het belang van de Britten zelf. Maar de liefde
moet van twee kanten komen."
De Boer: „Met Mark Rutte hebben we gelukkig
de lenigste premier van Europa. Die moet nu zijn
kunsten vertonen. Hopelijk kan hij de spagaat
maken om Europa en de Britten beiden aan de
borst te drukken."
Keijzer: „Ik mopper ook wel eens op al die regel
tjes, maar de brexit is eigenlijk één groot pleidooi
voor de EU. We zijn grenscontroles niet meer ge
wend en vinden het vanzelfsprekend dat we
overal kunnen doorrijden."
De Boer: „Ongemerkt zijn we stukken Europeser
dan we denken. Veel bedrijven weten niet meer
hoe het is om buiten Europa te handelen. Dankzij
Europa hebben we met ons landje van 17 miljoen
inwoners een afzetmarkt van een half miljard
mensen."
De Boer: „Absoluut. We trekken één op één op
bij dit onderwerp."
De Boer: „We moeten ondernemers blijven aan
sporen. We gaan zeker nog een paar keer prik in
de cola brengen."
Keijzer: „Cola zonder prik is niet te drinken."
De Boer: Ons motto is daarbij Hopefor the best
and prepare for the worst..."
Keijzer: „Nee, niet hopen, er hard aan werken!
Work for the best."
De Boer: „Een vrachtwagen met kalfsvlees of
snijbloemen mag nu doorrijden. Bij een brexit
moet de chauffeur eerst langs de Britse veteri
naire of fytosanitaire dienst. Bij elektronica
zijn de CE-certificaten nu in orde,
straks niet meer. Er dreigt een kost
bare papierwinkel."
Keijzer: „Het is voor onze onderne
mers het beste om de interne
markt en de douane-unie zoveel
mogelijk te behouden."
De Boer: „Een grote multinatio
nal wellicht, mkb-bedrijven
lang niet altijd. Zeker als ze
vooral binnen de EU actief zijn
en geen douane-ervaring heb
ben..."
Keijzer: „Het is vaak onduide
lijk: zonder dat je dat beseft,
kan een product mede bestaan
uit componenten van Britse
toeleveranciers. Of één van je
partners heeft grote belangen in
Engeland."
De Boer: „Als ondernemer moet je
niet als een konijn in de koplampen
staren. Breng je hele keten in kaart.
Maak iemand binnen je bedrijf ver
antwoordelijk."
Keijzer: „Ze kunnen nu ook veel
doen. Verdiep je in het douanever-
keer met derde landen. Welke forma
liteiten en tarieven kunnen gaan gel
den? Wat kost het om iet-systemen
om te bouwen?"
De Boer: „Wees creatief! Als kleine
ondernemer kun je een student van
een nabijgelegen universiteit of hbo
vragen de impact in kaart te brengen als
afstudeerscriptie."
Die consequenties zijn voor de BV Nederland
ernstig, zo blijkt uit een nieuw rapport dat
Keijzer vorige week de wereld in stuurde. Een
harde brexit kan Nederland alleen al qua extra
in- en uitvoertarieven ruim 600 miljoen euro
kosten, stelt KPMG. Zonder handelsakkoord is
ieder bedrijf per zending gemiddeld 78 tot 126
euro aan extra douanekosten kwijt. De lasten
lopen op tot honderden euro's nu er ook aller
lei producteisen gaan gelden. Door gebrek aan
douanepersoneel dreigen bovendien forse
vertragingen aan de grens, wat ook weer
geld kost.
De Boer: „Het rapport laat slechts een deel
van de schade zien. Een half miljard is een
onderschatting van de werkelijkheid. Be
drijven kunnen hun Britse business
kwijtraken. Dat zit niet in het rapport.
vrijdag 26 januari 2018
GO
wees klaar voor de brexit'
De handelsrelatie
met Engeland zit al
jaren in de lift. Expor
teerden Nederlandse
bedrijven in 2010 nog
30 miljard euro, in
middels is dat met
bijna 40 miljard euro
(2016) een derde
meer. De belangrijk
ste exportproducten
zijn chemische pro
ducten en machines,
maar ook groente,
vlees en fruit. Neder
land is zelfs de groot
ste agrofood-expor-
teur naar het VK met
een jaarlijkse waarde
van 8,6 miljard euro.
Omgekeerd importe
ren bedrijven jaarlijks
voor 21,7 miljard euro,
vooral medische en
chemische produc
ten, auto's en elektri
sche apparaten. Ruim
200.000 Nederlan
ders hebben mede
vanwege de handel
naar Groot-Brittannië
werk. Op landbouw
gebied gaat het zelfs
om 1 op de 10 banen.
Ruim 35.000 bedrij
ven doen zaken met
het VK, zonder dat ze
handelservaring bui
ten de EU bezitten.
4500 van hen zetten
jaarlijks minstens een
ton om.
Een brexit leidt tot ruim 750.000 extra import
en 4,2 miljoen exportaangiften, stelt KPMG.
Gaat het kabinet de douane versterken?
Overdrijven we de schade niet? Van alle Russi
sche sancties hadden onze boeren en tuin
ders weinig last. Ze vonden nieuwe markten of
omzeilden de boycot slim.
De EU en Groot-Brittannië werden het begin
december eens over een aantal zaken. Heb
ben jullie er vertrouwen in dat een harde
brexit wordt voorkomen?
Hoe staat u beiden tegenover Brussel?
In oktober stelde u namens VNO-NCW dat het
nieuwe kabinet véél harder aan het brexit-dos-
sier moet trekken. Gebeurt dat?
En dat blijft u doen?
Hans de Boer en
Mona Keijzer.
FOTO GUUS SCHOONEWILLE
—Mona Keijzer
Een bedrijf dat veel handel
drijft met Groot-Brittannië
houdt daar toch rekening mee?
Het probleem: een ondernemer kan
zich pas voorbereiden als er een
brexit-akkoord tussen EU en VK
ligt.
Een 'slechtste scenario' brexit betekent
een economische klap van formaat.