IÉ E 17 Handel Nederland met VK in cijfers Ik onderschat de creativiteit van onze bedrijven zeker niet OVERZICHT Wachttijden voor de grens kosten geld. Rabo- banks prognose dat door de brexit tot 2030 4 pro cent groei door het putje gaat, lijkt waarschijnlij ker helaas. Keijzer: „Neem snijbloemen: die dalen iedere dag 15 procent in waarde omdat ze minder vers zijn. Een dag vertraging kost de hele sector 360.000 euro." De Boer: „Ik sprak laatst in de Bollenstreek. Kat- wijkse vissers vangen hun meeste vis in het En gelse deel van de Noordzee. Bij een brexit mag dat niet meer. De schade voelen ze dan tot in de win kelstraat." Keijzer: „Dat is een optie. De ministeries LNV en Financiën zijn dat aan het becijferen." De Boer: „Bij VNO-NCW hebben we uitgere kend dat er wel 600 tot 900 extra douanebeamb ten nodig zijn." De Boer: „Brexit is andere koek. De handel met Rusland is beduidend kleiner dan met het VK." Keijzer: „Ik onderschat de creativiteit van onze bedrijven zeker niet. Maar je kunt je beter op het slechtste scenario voorbereiden." De Boer: „Ik ben niet optimistisch, in Brussel wordt legalistisch gedacht. Brexit moet de Britten pijn doen, denken ze daar, anders stappen andere landen straks ook uit de EU. Het VK zeifis eve neens verdeeld." Keijzer: „Ik ben positiever. Wij zijn niet de enige lidstaat met grote economische belangen over en weer. Voor België, Ierland, Frankrijk en Duits land geldt hetzelfde. Een goede deal is verder in het belang van de Britten zelf. Maar de liefde moet van twee kanten komen." De Boer: „Met Mark Rutte hebben we gelukkig de lenigste premier van Europa. Die moet nu zijn kunsten vertonen. Hopelijk kan hij de spagaat maken om Europa en de Britten beiden aan de borst te drukken." Keijzer: „Ik mopper ook wel eens op al die regel tjes, maar de brexit is eigenlijk één groot pleidooi voor de EU. We zijn grenscontroles niet meer ge wend en vinden het vanzelfsprekend dat we overal kunnen doorrijden." De Boer: „Ongemerkt zijn we stukken Europeser dan we denken. Veel bedrijven weten niet meer hoe het is om buiten Europa te handelen. Dankzij Europa hebben we met ons landje van 17 miljoen inwoners een afzetmarkt van een half miljard mensen." De Boer: „Absoluut. We trekken één op één op bij dit onderwerp." De Boer: „We moeten ondernemers blijven aan sporen. We gaan zeker nog een paar keer prik in de cola brengen." Keijzer: „Cola zonder prik is niet te drinken." De Boer: Ons motto is daarbij Hopefor the best and prepare for the worst..." Keijzer: „Nee, niet hopen, er hard aan werken! Work for the best." De Boer: „Een vrachtwagen met kalfsvlees of snijbloemen mag nu doorrijden. Bij een brexit moet de chauffeur eerst langs de Britse veteri naire of fytosanitaire dienst. Bij elektronica zijn de CE-certificaten nu in orde, straks niet meer. Er dreigt een kost bare papierwinkel." Keijzer: „Het is voor onze onderne mers het beste om de interne markt en de douane-unie zoveel mogelijk te behouden." De Boer: „Een grote multinatio nal wellicht, mkb-bedrijven lang niet altijd. Zeker als ze vooral binnen de EU actief zijn en geen douane-ervaring heb ben..." Keijzer: „Het is vaak onduide lijk: zonder dat je dat beseft, kan een product mede bestaan uit componenten van Britse toeleveranciers. Of één van je partners heeft grote belangen in Engeland." De Boer: „Als ondernemer moet je niet als een konijn in de koplampen staren. Breng je hele keten in kaart. Maak iemand binnen je bedrijf ver antwoordelijk." Keijzer: „Ze kunnen nu ook veel doen. Verdiep je in het douanever- keer met derde landen. Welke forma liteiten en tarieven kunnen gaan gel den? Wat kost het om iet-systemen om te bouwen?" De Boer: „Wees creatief! Als kleine ondernemer kun je een student van een nabijgelegen universiteit of hbo vragen de impact in kaart te brengen als afstudeerscriptie." Die consequenties zijn voor de BV Nederland ernstig, zo blijkt uit een nieuw rapport dat Keijzer vorige week de wereld in stuurde. Een harde brexit kan Nederland alleen al qua extra in- en uitvoertarieven ruim 600 miljoen euro kosten, stelt KPMG. Zonder handelsakkoord is ieder bedrijf per zending gemiddeld 78 tot 126 euro aan extra douanekosten kwijt. De lasten lopen op tot honderden euro's nu er ook aller lei producteisen gaan gelden. Door gebrek aan douanepersoneel dreigen bovendien forse vertragingen aan de grens, wat ook weer geld kost. De Boer: „Het rapport laat slechts een deel van de schade zien. Een half miljard is een onderschatting van de werkelijkheid. Be drijven kunnen hun Britse business kwijtraken. Dat zit niet in het rapport. vrijdag 26 januari 2018 GO wees klaar voor de brexit' De handelsrelatie met Engeland zit al jaren in de lift. Expor teerden Nederlandse bedrijven in 2010 nog 30 miljard euro, in middels is dat met bijna 40 miljard euro (2016) een derde meer. De belangrijk ste exportproducten zijn chemische pro ducten en machines, maar ook groente, vlees en fruit. Neder land is zelfs de groot ste agrofood-expor- teur naar het VK met een jaarlijkse waarde van 8,6 miljard euro. Omgekeerd importe ren bedrijven jaarlijks voor 21,7 miljard euro, vooral medische en chemische produc ten, auto's en elektri sche apparaten. Ruim 200.000 Nederlan ders hebben mede vanwege de handel naar Groot-Brittannië werk. Op landbouw gebied gaat het zelfs om 1 op de 10 banen. Ruim 35.000 bedrij ven doen zaken met het VK, zonder dat ze handelservaring bui ten de EU bezitten. 4500 van hen zetten jaarlijks minstens een ton om. Een brexit leidt tot ruim 750.000 extra import en 4,2 miljoen exportaangiften, stelt KPMG. Gaat het kabinet de douane versterken? Overdrijven we de schade niet? Van alle Russi sche sancties hadden onze boeren en tuin ders weinig last. Ze vonden nieuwe markten of omzeilden de boycot slim. De EU en Groot-Brittannië werden het begin december eens over een aantal zaken. Heb ben jullie er vertrouwen in dat een harde brexit wordt voorkomen? Hoe staat u beiden tegenover Brussel? In oktober stelde u namens VNO-NCW dat het nieuwe kabinet véél harder aan het brexit-dos- sier moet trekken. Gebeurt dat? En dat blijft u doen? Hans de Boer en Mona Keijzer. FOTO GUUS SCHOONEWILLE —Mona Keijzer Een bedrijf dat veel handel drijft met Groot-Brittannië houdt daar toch rekening mee? Het probleem: een ondernemer kan zich pas voorbereiden als er een brexit-akkoord tussen EU en VK ligt. Een 'slechtste scenario' brexit betekent een economische klap van formaat.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 17