10 TELEVISIE OMBUDSMAN Mensen hebben hoge verwachtingen van wat de publieke omroep levert. En terecht Politiek links krijgt een fractie meer ruimte dan rechts en omroepen zijn slecht bereikbaar voor tv-kijkers. Dat zijn enkele conclusies die NPO-ombudsman Margo Smit trekt na haar eerste jaar. Ze kreeg zon 500 klachten van luisteraars en kijkers te verwerken. aan vrouwen in tv-programma's. Van collega's in andere landen weet ik dat er ook veel meldingen over #metoo binnenkwamen. Ik heb er niet één langs zien komen. Ook kreeg ik wei nig klachten over specifieke presen tatoren. Dat had ik vooraf wel ver wacht. Klachten hangen toch vaak aan een behandeld onderwerp." „Ik roep nooit dat ze onterecht zijn. Wel moet ik vaak bij de opmerking dat 'de publieke omroep geen me ning moet geven' uitleggen dat de EO ongegeneerd christelijk en de BNNVARA links mag zijn. Dat staat zelfs in de Mediawet, dat ze hun stro ming moeten vertegenwoordigen. Zolang het bestel in zijn geheel maar iedereen bedient. Met alle tv- en ra dio-uitzendingen rondom de Tweede Kamerverkiezingen vorig jaar ben ik wel eens gaan kijken naar 'hoe links zijn ze nou?'" „Qua politieke partijen en gasten gaat het maar marginaal meer naar links. Wel komen veel meer rechtse onderwerpen voorbij." „Dat ze transparanter kunnen zijn over hoe ze nieuws maken en ver slaan. De NOS is begonnen met jour nalistieke verantwoording geven op de website. In een aantal opzichten kan ik zeggen: neem daar een voor beeld aan. Zeker als het voor kijkers al moeilijk is een redactie te berei ken. PowNed kan ook uitleggen waarom ze toen die bron hebben be taald. Dan ga je al heel anders de dis cussie in. Daarnaast ben ik een enorm pleitbezorger van 'eerst twee keer nadenken'. Er werd een Haaks- berger vermist in Turkije. Toen Turkse media riepen dat er een li chaam was gevonden, brachten veel Nederlandse media die vage mede deling meteen als nieuws terwijl nog niets zeker was." Het was voor alle publieke om roepen best even wennen. En als ze de keuze hadden, zouden redacties liever een extra paar handen aan het programma hebben in plaats van een extra paar ogen en oren die namens de consu ment het werk kritisch tegen het licht houden, merkt Margo Smit op. Sinds januari vorig jaar is zij de eerste Ombudsman van de NPO. Een die onafhankelijk opereert, kan ze niet vaak genoeg benadrukken. „Ik denk dat in een jaar een hoop aarzeling bij omroepen is weggeno men. Er hoeft geen siddering door de zaal te gaan als ik binnenkom, maar ontzag voor het instituut Ombuds man moet er wel zijn. Ik heb een paar keer collega's op hun vestje moeten spugen. Ja, jammer dan. Moeten ze hun werk maar beter doen." Smit, die onder meer parlementair verslaggever was voor RTL Nieuws en onderzoeksjournalist voor KRO's Re porterbrengt gevraagd en onge vraagd advies uit - rectificaties af dwingen kan ze niet, actie onderne men is aan de omroepen - over jour nalistieke programma's. De buit na een jaar: grofweg 500 klachten van kijkers en luisteraars. Een deel bestaat uit algemene op merkingen over onder meer de kle dingkeuze van presentatoren ('die weerman is gekleed alsof hij naar een staatsdiner met het koninklijk huis moet, laten we als NOS normaal doen'), sportcommentatoren ('Na tuurlijk was Ajax beter, maar om dat zo te benadrukken, dat kun als je na tionale omroep toch niet maken?') en taalgebruik ('zou het mogelijk zijn om de slot-n bij werkwoorden en zelfstandige naamwoorden weer uit te gaan spreken bij het lezen van het nieuws?'). Een ander deel vroeg om onder zoek en leidde tot publicaties op de site van de Ombudsman. Bijna de helft van alle klachten (49 procent) ging over de NOS, maar dat is vol gens Smit niet zo vreemd gezien de hoeveelheid uitzendingen die de omroep maakt van het totale aanbod aan nieuwsgerelateerde program ma's. „Omroep PowNed die Henk Kuipers van motorclub No Surrender be taalde voor deelname aan een pro gramma is een mooi voorbeeld. Ook als signaal naar andere omroepen: bronnen betalen doe je dus niet! PowNed was er niet blij mee. Ik weet niet wat ze er verder nog mee hebben gedaan, maar het kreeg veel aandacht in andere media dus moet je van goe den huize komen om het nog eens te doen." „Dat mensen hoge verwachtingen hebben van wat de publieke omroep levert. En terecht. Ook vroeg ik me vaak af waarom mensen de omroe pen zelf niet rechtstreeks hebben be naderd. Maar omroepen blijken slecht bereikbaar. Met regelmaat hebben kijkers terechte vragen en klachten. Het is verschrikkelijk lastig deze te uiten. Omroepen zouden hiervoor eens goed naar hun websi tes kunnen kijken. Of voorzie je pro gramma's van een eigen e-mailadres. Als je relevant wilt blijven, moet je naar je kijkers luisteren en met ze in gesprek. Ik kreeg op vallend weinig klach ten over een gebrek vrijdag 26 januari 2018 GO Van de PowNed-docu over Henk Kuipers tot Jinek en de verslaggeving over de vermissing van Haaksberger Joey in Turkije: NPO-ombudsman Margot Smit bekeek het kritisch, fotoanp Geen siddering, wel ontzag u Hoe vaak is een klacht terecht? En wat waren uw bevindingen? Wat is na een jaar uw belangrijkste advies aan omroepen? FOTOMICHELSCHNATER Gudo Tienhooven Hilversum Wat is een voorbeeld van 'collega's op hun vestje spugen'? Wat viel u in algemene zin op aan al die signalen van kijkers en luis teraars? Margo Smit: „Ik heb niet één mel ding over #metoo binnengekregen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 10