Hoe gaan we om met verdriet? 5 Sound of Silence Marle Thomson PZ Toneel Muziektheater Pop ten speelde. Sigiswald noemde het ensemble naar het orkest dat met Lully speelde aan het hof van Louis XIV: La Petite Bande. De Neder landse musicus Gustav Leonhardt leidde LPB in het begin. De bezetting is wisselend en wordt aangepast aan de te spelen werken. LPB heeft Franse en Italiaanse barok opgeno men en de cantatenreeks van Bach. Het ensemble trad op in heel Europa en maakte tournees naar Japan, China, Australië en Zuid-Amerika. „Een orkest onderhouden is onmo gelijk zonder financiële steun. Toen de subsidie wegviel werd het moei lijk, maar we blijven doorgaan. Onze passie voor de muziek is groot en KUIJKEN Vioolspelen, los van de kin ^fl^koupure werd eerder ge- M speeld op het Nazomerfesti- val, in 2002. Dat was toen in het voortraject naar de herdenking van 50 jaar Watersnoodramp. Want dat is aan de buitenkant een belangrijk deel van het verhaal. Twee personages, elk in een zelfge kozen isolement van verdriet en vertwijfeling, ontmoeten elkaar vele jaren na de Ramp. De gaten in de dijken zijn gedicht. De gaten in hun bestaan nog lang niet. Deze twee personages zijn oud. Zij leven een leven dat stil is blijven staan. Dat gaat niet vanzelf, dat gaat met kronkels. De oude vrouw, bij voorbeeld, praat voortdurend tegen een kind dat er al zo lang niet meer is. De oude man was havenmees ter, toen. Hij had de coupures moe ten sluiten, maar de instructies van de Stormwaarschuwingsdienst waren onduidelijk en te laat. Die film draait elke dag voor zijn gees tesoog. Had hij erger kunnen voor komen? Op die vraag komt nooit een antwoord. Hij vreest en mokt, eenzaam schuilend op een zolder. Had hij erger kunnen voorkomen? Op die vraag komt nooit een antwoord Louter toevallig komen beiden terecht bij een bushalte. Zo ver zijn zij afgedreven van de werkelijk heid, dat ze niet eens weten dat die al jaren terug is opgeheven. Het wachten is lang, zo lang dat de vij andigheid langzaam kan ont dooien. De woede tegenover in stanties (ook tegenover De Hoogste Instantie) en de verbittering tegen over onmacht flakkert op en dooft dan uit. Tot hun eigen verbazing bezien zij elkaar in hun weder zijdse, onmetelijke verdriet. Nee, zo mild eindigde het niet in 2002, bij de weidse openluchtvoor stelling. Toen was er nog een oud jachtgeweer in de buurt. Maar wel in 2012, in de herwerkte versie, die toen bedoeld was voor op het to neel, binnen vier muren. Nu is er dus - ook weer op toneel - een derde reeks opvoeringen. Dat is prachtig, want Coupure is een echte klassieker en die verdienen het om telkens opnieuw op het re pertoire te komen. Voor een nieuw publiek en met een hernieuwde in terpretatie. De buitenkant is nog altijd het Watersnoodverhaal, maar het thema is verschoven: Hoe gaan mensen om met hun verdriet, hoe kan het oplossen, hoe kan er weer lucht komen voor een nieuwe adem? Littekens Anno 2018 zijn wij via Facebook en andere media beter dan ooit op de hoogte van eikaars wel en wee. Ook het wee, dus. Van dat wat ons niet goed gaat. Persoonlijk en onper soonlijk, van vrienden en van tal loze onbekenden in verre landen. Leven met de littekens van de tijd is voor miljoenen mensen een jam merlijke realiteit. De vraag hoe mensen kunnen omgaan met dat verdriet, van anderen en van jezelf, is universeler geworden. Het ver haal van Coupure kan daar perfect een antwoord op geven. Dat Coupure inderdaad veel meer te bieden heeft dan een Zeeuws (watersnood)thema, wordt ook be wezen door het feit dat de voorstel ling in Amsterdam in de kijker komt. In het weekeinde van 2 tot 4 februari brengt het DeLaMar Thea ter in Amsterdam een volledig Zeeuws programma. Coupure maakt daar deel van uit. Maar dé grote charme van de producties van Theater Zeelandia blijft dat zij met herkenbaar en toch diepergra- vend kwaliteitstoneel tot in alle uithoeken van de provincie op tournee gaat. daarom doen we alles om dit orkest te behouden. Ik kom op verzoek bij mensen thuis spelen, ik heb een spe ciaal boek geschreven Bach blijf bij ons, red) en Marleen en ik zijn met crowdfunding in 2015 en 2017 op pel grimstocht naar Compostella gelo pen, met de rugzak hé." Voor muziekliefhebbers is het een bijzondere kans om deze musici in Middelburg samen te zien en horen spelen. donderdag 25 januari 2018 De Amsterdamse zangeres Marle Thomson vertegenwoordigt in haar eentje alles wat de nieuwe popmuziek kenmerkt. Een eigenzinnige benade ring, in haar songs gaat authentieke soul een huwelijk aan met een in elec- tro verpakte singers-songwritersetting. Maar wat haar muziek tijdloos maakt is de akoestisch klinkende aanpak en een stem waarmee ze emotie kan kleuren. Vorig jaar ver scheen haar debuutalbum The Canopy. Vanavond, Robuust Mid delburg, 20.30 uur Muziek staat centraal in het leven van Sigiswald Kuijken en zijn vrouw Marleen Thiers. FOTOANNEMIE AUGUSTIJNS Zangers Joost Bot man en Niels van der Gulik staan dit weekeinde met de voorstelling Sound of Silence in de Nieuwe Kerk in Zie- rikzee en De Ver wachting in Ritthem. Met behulp van mu ziek, verhalen en beelden uit de jaren zestig en zeventig vertellen ze over het Amerikaanse zang duo Simon and Gar- funkel. Het concert werpt een nieuw Verdriet om verlies is hoogstper soonlijk. Toch treft het uiteindelijk iedereen. Maar herkenning helpt helaas niet. Erkenning vaak wél. Daarover gaat Coupure, een mo derne Zeeuwse toneelklassieker. Willem Nijssen Coupure gaat morgen in première bij Waterschap Scheldestromen in Middelburg. Daarna t/m 24 maart (do t/m za) ergens in Zeeland te zien. Speeldata: theaterzeelandia.nl Marlies Hamelynck en Bram Kwekkeboom in de voorstelling Coupure van 2012. foto lex de meester licht op hits als The Boxer en The Sound of Silence. Zat 27 jan, 20.15 uur; zon 28 jan 15.00 uur. Ook op woe 7 februari in De Mythe in Goes Sigiswald Kuijken (Dil- beek, 1944) bespeelt verscheidene instru menten. Na de vedel en piano kwamen de viool en de gamba. Hij pro beert de klank en de techniek die in de tijd van Bach gebruikt werd zoveel mogelijk te be naderen. Kuijken vond de kinloze viooltechniek uit. De viool werd los op de schouder gelegd en niet meer tussen kin en schouder geklemd. Re sultaat: een vollere klank en een ontspan nen wijze van musice ren. Toen hij zestig jaar werd, besloot hij om een schoudercello (vio- loncello da spalla) te laten bouwen. „Dit in strument hangt met een riem rond de hals en het hangt voor de borst. Ik heb met dit instru ment de zes suites voor cello van Bach opgeno men. De geest van Bach klonk prachtig door in de schouder cello. De klank is vrijer omdat er weinig li chaamscontact is." Kuijken Ensemble, Eine kleine Nachtmusik, vrijdag 26 januari in de Zeeuwse Concertzaal, aanvang 20.00 uur. Info en tickets: zeeuwse concertzaal.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 50