Bang iets te missen E! 16 PSYCHOLOGELD STEKKERAUTO'S STRIJD Er is een elektrische laadpalenoorlog ontbrand. Fastned probeert via de rechter te verhinderen dat Shell en Esso laadpalen neerzetten langs prominente snelwegen. I en van de weinige voordelen van ou der worden, is dat ik minder gekweld Iwordt door FOMO (Fear of Missing Out). Als twintiger sleepte ik mezelf nog weieens doodmoe naar een feestje. Want stel je voor dat dit de party van het jaar zou zijn, en ik hem zou missen. Tegenwoordig heb ik er minder moeite mee om op vrijdag avond om 22.00 uur onder de wol te krui pen, na een lange week werken en zorgen voor ons peuterdochtertje. Rot op met je FOMO, ik ben vanavond toch niet gezellig. De term FOMO is bedacht door marke- tingstrateeg Dan Herman. Hij beschrijft FOMO als het gevoel van een kind dat in een grote kleurrijke snoepwinkel staat met slechts een kwartje op zak. De angst om iets te missen kan tot stress leiden. Ernstige ge vallen van het bang-om-iets-te-missen- syndroom werken zelfs verlammend. Ie mand durft geen keuzes te maken omdat die vooral voelen als streep door alle andere op ties. Het vuurtje onder onze FOMO wordt nog eens flink opgestookt door social media. Terwijl ik suf op kantoor zit, ver schijnen er foto's op In- stagram van vrienden die aan het snowboar- den zijn in Oostenrijk of overwinteren in Ma rokko met #lifeisgood. Inmiddels weer ik wel dat social media vaak één grote happy show zijn, en ben ik daar een beetje immuun voor geworden. Rot op met je FOMO, ik ben vanavond toch niet gezellig kwam door de bitcoinhype. Terwijl mijn centen steeds minder waard staan te worden op een spaarrekening, verschenen overal verhalen van mensen die waren binnenge lopen met de bitcoin. 'Hoezo op vrijdag om 22.00 uur naar bed?' zei een stemmetje in mijn hoofd. Ik moest me gaan verdiepen in de wereld van de cryptomunten, en wel heel snel. Gelukkig bracht de koersval weer rust in mijn hoofd. Ik vrees eigenlijk dat FOMO iets van alle leeftijden is, maar dat we telkens weer bang zijn om andere dingen te missen. Inmiddels vind ik een feestje minder niet zo'n ramp meer. Maar ik check wel op een vrije dag mijn mail uit angst een mooie opdracht te missen en ik word onrustig als ik een goede vriendin al een tijd niet gezien heb. Ook baal ik ervan als mijn dochter je op het kinder dagverblijf weer een nieuw woordje heeft gezegd, zonder dat ik daarbij was. Misschien is dat maar goed ook. Volgens marketingstrateeg Herman heeft FOMO ook zijn positieve kanten: we halen er meer door uit ons leven. Oftewel, wie nooit meer bang is om iets te missen, kan net zo goed alvast in zijn graf gaan liggen. Randstad Vopak Altice Ahold Delhaize Tot woede van snellaadexploitan- ten van het eerste uur Fastned en MisterGreen willen oliemaat schappijen Shell en Esso ook laad palen gaan neerzetten bij hun benzinestations. Fastned-baas Michiel Langezaal is notamused en spreekt van 'oneerlijke concur rentie'. De oplettende automobilist zal het niet ontgaan: op steeds meer plekken langs de snelweg verschij nen de gele bogen van snellaadbe- drijf Fastned. Het bedrijf verwierf in 2012 het recht om 201 snellaad- stations langs snelwegen neer te zetten en vijftien jaar lang te ex ploiteren. In korte tijd stampte Fastned 63 stations uit de grond en daar komen er dit jaar zo'n dertig bij. De kosten tot nu toe: 30 mil joen euro. Ook MisterGreen (circa 20 locaties) en de ANWB (38 loca ties) kregen concessies van Rijks waterstaat. Al die moeite is er uiteraard niet voor niets. „Elektrisch rijden staat op doorbreken, 2019 wordt het jaar", vertelt directeur Michiel Langezaal, hij richtte Fastned op met Bart Lubbers, de zoon van oud-premier Lubbers. Dat is geen wensdenken, auto experts verwachten dat het ko mende jaren hard gaat. Afgelopen jaar kondigden talloze fabrikanten aan in te zetten op betaalbare stekkerauto's die ver der kunnen rijden: van Volvo en Volks wagen tot Toyota en Mercedes. Nu is de keus nog mager, weet Langezaal. „Mensen met geld kopen een Tesla; de rest die duurzaamheid be langrijk vindt, moet het doen met wagens als de Nissan Leaf die slechts een range van 170 kilometer bezit ten." Wie de groeiscena rio's eveneens met in teresse volgen zijn Shell en Esso. Het Ne derlands-Britse oliebedrijf kocht vorig jaar laadpalenexploitant NewMotion en wil bij 25 grote snel weg-tankstations in de Randstad laadpalen neerzetten. „Wij zien dat De Staat moet ervoor zorgen dat wij geen oneerlijke concurrentie ondervinden de vraag naar schone brandstoffen toeneemt en dat een flink deel van het wagenpark komend decennium elektrifkeert", motiveert Machteld de Haan. Als general manager retail gaat ze over Shells tankstations in de Be nelux en Frankrijk. De snellaaddienst Shell Recharge wacht een gespreid bedje: „Onze tankstations kennen koffie die kwalitatief ontzettend goed is, gratis Wifï, verse broodjes en schone toiletten. Ide aal dus voor automo bilisten die hun wagen willen opladen", aldus De Haan. Fastned is notamu sed. Langezaal spreekt van oneerlijke concur rentie en vindt dat be staande pomphouders geen laadpalen mogen bijplaatsen op locaties waar Fastned een concessie bezit. „In 2012 toonden de oliemaat schappijen geen enkele belangstel ling en hebben wij de concessie verkregen, samen met onder meer Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag. donderdag 25 januari 2018 Toch werd mijn FOMO de afgelopen tijd weer een beetje aangewakkerd. Dat GO De uitzender behoorde tot een klein clubje uitblinkers op het Damrak. Een bescheiden plusje voor het olie-opslagcon cern. m De Franse kabe laar leverde gis teren de winst van maandag meteen weer in. Het supermarkt concern kwam met een trading update en moest dat bekopen met een koersdaling. o om laadpalen losgebarsten David Bremmer Rotterdam —Michiel Langezaal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16