Nu 180 Nu 390 14 maar ook spanning. Hoe goed je alles ook hebt voorbereid en on derzocht, er gebeuren altijd ver rassende dingen." De schilderijen van Verspronck behoren tot de topstukken van het Rijksmuseum Twenthe. De kun stenaar maakte ze als onderdeel van een reeks portretten van de le den van een onbekende Haar lemse familie. Behalve de man en de vrouw uit Enschede zijn er ook afzonderlijke portretten van de grootvader en een dochtertje. Dat laatste schilderij, hangend in de Eregalerij van het Rijksmuseum in Amsterdam, komt in september voor een spciale tentoonstelling naar Enschede. Herenigd „De familie wordt voor het eerst in de geschiedenis weer herenigd. Alleen de grootvader ontbreekt. Juist vanwege die hereniging is restauratie noodzakelijk. Het por tret uit Amsterdam is al gerestau reerd. Het mag niet zo zijn dat de dochter straks fris en fruitig is, maar haar ouders geel en bruin." In haar atelier in de kelders van het museum wordt Verberne omringd door potjes verf, lampen en een microscoop waarmee ze de effec ten van haar ingrepen tot in detail kan bestuderen. „Soms voel ik me een soort dokter. Alleen zijn de patiënten geen mensen, maar schilderijen." Over de gezond heidstoestand van de Versproncks kan ze kort zijn. Die is na al die eeuwen redelijk tot goed, ondanks verkleuring van het vernis en kleine verstoringen op het doek. „Er zijn hier en daar wat stukjes overgeschilderd. En op sommige plekken zitten er randjes die mo gelijk los kunnen laten. Nu de oude vernislaag er toch af gaat, zullen we kijken wat we daaraan kunnen doen." De twee portret zijn permanent onder handbereik. Ontdaan van hun lijsten liggen ze afwisselend op tafel of staan ze op een ezel. Het fysieke contact met de oude mees ters is voor Feroza Verberne nog altijd een van de mooiste dingen van haar vak. Als 13-jarig kind in Frankrijk zag ze ooit het restaura tie-atelier van haar grootvader. „Dat je die meesterwerken zo dichtbij je mag hebben: dat vond ik ongelofelijk. Restaureren is een prachtig vak." Oude meesters restaureren: hoe doe je dat? Het Rijksmuseum Twenthe doet een boekje open De renovatie van twee bijzondere portretten is te volgen op de website van het museum. De restauratie van de Versproncks, twee beroemde portretten van een man en vrouw, houdt haar de ko mende maanden van de straat. Twee dagen in de week, donderdag en vrijdag, is Verberne in het En- schedese museum aan het werk. Via een camera die ze zelf aan- en uit kan zetten, is het restaura tieproces te volgen via internet. „Niet alles is inte ressant om te zien, maar de echt belangrijke stappen zullen we in beeld brengen. Restaureren betekent vooral heel veel en heel lang mi nutieus bezig zijn met vaak hele kleine dingen. Er komt techniek bij kijken, kennis, handigheid Restaurator Feroza Verberne buigt zich voorover en wijst op een kleine witte plek op het schilderij dat voor haar ligt. Daar, waar ze zojuist een klein stukje van de vernis laag heeft wegge haald, lijkt de eeu wenoude verf van de i7de-eeuwse meester Cornelis Verspronck opeens weer als nieuw. „Oude schilderijen moet je alleen restaureren als het echt nodig is. In alle andere geval len zit er niets anders op dan je neer te leggen bij de onverbidde lijke werking van de tijd." NormaalDB997- NormaaL449p- 2,5+Hoek+2,5+Longc Relaxfauteuil Pantl 3+2 zits Ida Top design met prachtige blokpoot maken dit minimalistisch vormgegeven bankstel tot een topper. Uitgevoerd in Artificial Leather, waarbij u kunt kiezen uit diverse kleuren, bekledingen en maten. Normaal J49Sf- Woonlandschap Trend donderdag 25 januari 2018 GO 4 Centimeter voor centimeter haalt restaurator Feroza Verberne de vernislaag van het 17de eeuwse schilderij van Cornelis Verspronck. FOTO REINER VA N WILLIGEN 'Ik ben een dokter voor schilderijen' Herman Haverkate Enschede heerlijk zitcomfort. Italiaanse des opstellingen. Normaal jtSSSf- nu Heerlijke relaxfauteuil in Artificial Leather. direct Ie in diverse Uitgevoerd inclusief tafelpoef en kussens. Bij deze super trendy hoekbank in Supreme kunt u door de losse blokelementen zelf de opstelling vormen. Leverbaar in diverse kleuren en bekledingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 14