II
8
OSCARNOMINATIE NEDERLANDSE CAMERAMAN
Voor het eerst is een Nederlandse
cameraman genomineerd voor een
Oscar. Eloyte van Eloytema kreeg de
nominatie vanwege zijn prachtige
beelden voor de deels op Urk
opgenomen oorlogsfilm Dunkirk.
inzicht in de materie is fenome
naal."
De man die als een van de eer
sten de kwaliteiten van Van Hoy-
tema ontdekte en gebruikte, is de
Zweedse regisseur Tomas Alfred-
son, met wie hij onder meer de
John le Carré-verfilming Tinker
Tailor Soldier Spy en de horrorfilm
Let The Right One In maakte.
„Hoyte is een tovenaar met licht",
zegt Alfredson. „Als ik hem vraag
om een kamer te filmen die er
smerig moet uitzien, dan brengt
hij het zo in beeld dat je het vuil
nis bijna ruikt. Zijn oog voor detail
en realisme is fenomenaal. Ik zou
al mijn films met hem willen ma
ken, maar helaas is hij tegenwoor
dig zo veelgevraagd dat hij geen
tijd meer heeft."
Zo werkt Van Hoytema op dit
moment aan de sciencefictionfilm
Ad Astra, met Brad Pitt.
Te jong
Toch kijkt de Nederlander terug
op een moeilijke start in het film
vak. Tot tweemaal toe werd hij af
gewezen door de Nederlandse
Filmacademie. In een interview
zei hij daarover: „Ik koester geen
enkele wrok. Misschien was ik
destijds te jong om toegelaten te
worden. De eerste keer dat ik mij
aanmeldde was ik pas 18. Toen had
ik nog niet precies voor ogen wat
ik wilde worden."
De avontuurlijke ingestelde Ne
derlander vertrok als 20-jarige op
de bonnefooi naar Polen. Daar
meldde hij zich aan bij de ver
maarde Filmacademie van Lodz.
„Ik werd drie dagen getest om te
kijken of ik geschikt was voor het
filmvak. Ik moest zelfs Pools leren
om toegelaten te worden."
In een van de eerste films die hij
in Polen maakte, werkte een oom
van hem mee. „Hij had in de buurt
een bedrijf dat schepen herstelde.
Ik ben naar hem vernoemd. Hij
nam de moeite naar Polen te ko
men om mij bij mijn eerste film te
helpen. Hij is op jonge leeftijd
overleden."
Terug in Nederland werkte hij
mee aan de voetbalkomedie All
Stars (1997). Als clapperloader
moest hij het aantal opnamen van
de film registreren. „Ik was er to
taal ongeschikt voor. Het werk in
teresseerde mij niet." Daarna be
landde Van Hoytema in Zweden,
waar hij ook zijn huidige echtge
note leerde kennen. Nog steeds
woont hij in Stockholm, maar
steeds vaker bivakkeert de Neder
lander in Los Angeles.
Met zijn staat van dienst be
hoort Van Hoytema inmiddels tot
een illuster rijtje Nederlandse top-
cameramannen die ook in het bui
tenland furore maakten: Jan de
Bont, Robby Müller en Theo van
de Sande. Het grote verschil is dat
hij de eerste is die een Oscarnomi
natie in de wacht heeft gesleept.
II ij werd tweemaal
afgewezen door de
I Nederlandse Film-
I academie, maar gis-
I teren kreeg Hoyte
I van Hoytema (46)
I de grootste blijk
van erkenning uit Hollywood. De
Nederlander is genomineerd voor
een Oscar voor zijn indrukwek
kende camerawerk in het oorlogs
epos Dunkirk. Begin maart is dui
delijk of hij de nominatie kan ver
zilveren.
Voor de imposante cameraman,
die vrijwel altijd in het zwart ge
kleed is, voorzien is van een lange
haardos en een stevig postuur, is
dit een hoogtepunt in zijn carrière.
Die krijgt steeds meer internatio
nale allure die steeds meer inter
nationale allure krijgt. Hoewel hij
in Zwitserland werd geboren, lig
gen zijn wortels in Nederland,
vooral onder de rook van Amster
dam.
Zijn werk brengt hem tegen
woordig naar alle uithoeken van
de wereld. Zo filmde de globetrot
ter in Mexico voor de James Bond
film Spectre, maar voor Dunkirk be
landde hij op Urk. Zijn zin naar
avontuur dankt hij deels aan zijn
familieverleden. Zo was zijn
grootvader een Poolse jood die in
de Tweede Wereldoorlog via Praag
en Italië in Edinburgh terecht
kwam. Hij sloot zich aan bij het
Poolse leger, hielp Nederland be
vrijden en bleef daar hangen.
Indruk
Wat maakt Van Hoytema, die al ja
ren in Stockholm woont, zo bij
zonder? Regisseurs van naam en
faam staan in de rij om met hem te
werken. De director ofphotography
maakt met elke film indruk op zijn
opdrachtgevers.
Regisseur Christopher Nolan is
onder meer geïmponeerd door de
fysieke kracht van de Nederlander:
„Hij is beresterk. Hoyte is volgens
mij de enige cameraman die een
loodzware IMAX-camera kan dra
gen. Dat is voor mij een van de re
denen geweest om Dunkirk op het
allergrootste bioscoopformaat te
draaien."
De Nederlander was ook van be
slissende invloed om Dunkirk
deels op Urk en het IJsselmeer op
te nemen. De regisseur wilde zo
veel mogelijk realisme in zijn film
verwerken. „Hoyte liet weten dat
het IJsselmeer een relatief rustige
omgeving is om te draaien. Van
die beslissing heb ik geen moment
spijt gehad. Zijn Oscarnominatie
is dan ook dikverdiend."
Zijn oog voor
detail en realisme
is fenomenaal. Ik
zou al mijn films
met hem willen
maken
Regisseur Sam Mendes,
voor wie hij in Spectre een
van de opwindendste be
ginscènes uit de geschiede
nis van de 007-films draaide,
is eveneens lyrisch over de ca
paciteiten van Van Hoytema.
„Hoyte is de real deal. Voordat
ik hem voor Spectre benaderde,
sprak ik met regisseurs die eer
der met hem hadden gewerkt.
Stuk voor stuk waren zij zeer te
spreken over zijn inbreng.
Hoewel hij Europeaan is, weet
hij precies wat nodig is voor
een Amerikaanse film. Zijn
woensdag 24 januari 2018
Hoyte
tovert
met licht
Ab Zagt
- Tomas Alfredson,
regisseur