II 8 OSCARNOMINATIE NEDERLANDSE CAMERAMAN Voor het eerst is een Nederlandse cameraman genomineerd voor een Oscar. Eloyte van Eloytema kreeg de nominatie vanwege zijn prachtige beelden voor de deels op Urk opgenomen oorlogsfilm Dunkirk. inzicht in de materie is fenome naal." De man die als een van de eer sten de kwaliteiten van Van Hoy- tema ontdekte en gebruikte, is de Zweedse regisseur Tomas Alfred- son, met wie hij onder meer de John le Carré-verfilming Tinker Tailor Soldier Spy en de horrorfilm Let The Right One In maakte. „Hoyte is een tovenaar met licht", zegt Alfredson. „Als ik hem vraag om een kamer te filmen die er smerig moet uitzien, dan brengt hij het zo in beeld dat je het vuil nis bijna ruikt. Zijn oog voor detail en realisme is fenomenaal. Ik zou al mijn films met hem willen ma ken, maar helaas is hij tegenwoor dig zo veelgevraagd dat hij geen tijd meer heeft." Zo werkt Van Hoytema op dit moment aan de sciencefictionfilm Ad Astra, met Brad Pitt. Te jong Toch kijkt de Nederlander terug op een moeilijke start in het film vak. Tot tweemaal toe werd hij af gewezen door de Nederlandse Filmacademie. In een interview zei hij daarover: „Ik koester geen enkele wrok. Misschien was ik destijds te jong om toegelaten te worden. De eerste keer dat ik mij aanmeldde was ik pas 18. Toen had ik nog niet precies voor ogen wat ik wilde worden." De avontuurlijke ingestelde Ne derlander vertrok als 20-jarige op de bonnefooi naar Polen. Daar meldde hij zich aan bij de ver maarde Filmacademie van Lodz. „Ik werd drie dagen getest om te kijken of ik geschikt was voor het filmvak. Ik moest zelfs Pools leren om toegelaten te worden." In een van de eerste films die hij in Polen maakte, werkte een oom van hem mee. „Hij had in de buurt een bedrijf dat schepen herstelde. Ik ben naar hem vernoemd. Hij nam de moeite naar Polen te ko men om mij bij mijn eerste film te helpen. Hij is op jonge leeftijd overleden." Terug in Nederland werkte hij mee aan de voetbalkomedie All Stars (1997). Als clapperloader moest hij het aantal opnamen van de film registreren. „Ik was er to taal ongeschikt voor. Het werk in teresseerde mij niet." Daarna be landde Van Hoytema in Zweden, waar hij ook zijn huidige echtge note leerde kennen. Nog steeds woont hij in Stockholm, maar steeds vaker bivakkeert de Neder lander in Los Angeles. Met zijn staat van dienst be hoort Van Hoytema inmiddels tot een illuster rijtje Nederlandse top- cameramannen die ook in het bui tenland furore maakten: Jan de Bont, Robby Müller en Theo van de Sande. Het grote verschil is dat hij de eerste is die een Oscarnomi natie in de wacht heeft gesleept. II ij werd tweemaal afgewezen door de I Nederlandse Film- I academie, maar gis- I teren kreeg Hoyte I van Hoytema (46) I de grootste blijk van erkenning uit Hollywood. De Nederlander is genomineerd voor een Oscar voor zijn indrukwek kende camerawerk in het oorlogs epos Dunkirk. Begin maart is dui delijk of hij de nominatie kan ver zilveren. Voor de imposante cameraman, die vrijwel altijd in het zwart ge kleed is, voorzien is van een lange haardos en een stevig postuur, is dit een hoogtepunt in zijn carrière. Die krijgt steeds meer internatio nale allure die steeds meer inter nationale allure krijgt. Hoewel hij in Zwitserland werd geboren, lig gen zijn wortels in Nederland, vooral onder de rook van Amster dam. Zijn werk brengt hem tegen woordig naar alle uithoeken van de wereld. Zo filmde de globetrot ter in Mexico voor de James Bond film Spectre, maar voor Dunkirk be landde hij op Urk. Zijn zin naar avontuur dankt hij deels aan zijn familieverleden. Zo was zijn grootvader een Poolse jood die in de Tweede Wereldoorlog via Praag en Italië in Edinburgh terecht kwam. Hij sloot zich aan bij het Poolse leger, hielp Nederland be vrijden en bleef daar hangen. Indruk Wat maakt Van Hoytema, die al ja ren in Stockholm woont, zo bij zonder? Regisseurs van naam en faam staan in de rij om met hem te werken. De director ofphotography maakt met elke film indruk op zijn opdrachtgevers. Regisseur Christopher Nolan is onder meer geïmponeerd door de fysieke kracht van de Nederlander: „Hij is beresterk. Hoyte is volgens mij de enige cameraman die een loodzware IMAX-camera kan dra gen. Dat is voor mij een van de re denen geweest om Dunkirk op het allergrootste bioscoopformaat te draaien." De Nederlander was ook van be slissende invloed om Dunkirk deels op Urk en het IJsselmeer op te nemen. De regisseur wilde zo veel mogelijk realisme in zijn film verwerken. „Hoyte liet weten dat het IJsselmeer een relatief rustige omgeving is om te draaien. Van die beslissing heb ik geen moment spijt gehad. Zijn Oscarnominatie is dan ook dikverdiend." Zijn oog voor detail en realisme is fenomenaal. Ik zou al mijn films met hem willen maken Regisseur Sam Mendes, voor wie hij in Spectre een van de opwindendste be ginscènes uit de geschiede nis van de 007-films draaide, is eveneens lyrisch over de ca paciteiten van Van Hoytema. „Hoyte is de real deal. Voordat ik hem voor Spectre benaderde, sprak ik met regisseurs die eer der met hem hadden gewerkt. Stuk voor stuk waren zij zeer te spreken over zijn inbreng. Hoewel hij Europeaan is, weet hij precies wat nodig is voor een Amerikaanse film. Zijn woensdag 24 januari 2018 Hoyte tovert met licht Ab Zagt - Tomas Alfredson, regisseur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 8