,66 J
7
Vervoerder en spoorbeheerder goochelen allebei met cijfers
J
Wie is er bij grote treinvertragingen eigenlijk de schuldige?
Beheerder van het spoor ProRail of vervoerder NS? En waarom
wijzen die twee zo vaak naar elkaar?
Bergen met cijfers zijn er bij de Ne
derlandse Spoorwegen en ProRail
te krijgen over oorzaken van storin
gen. Er is bijvoorbeeld een stapeltje
cijfers van de NS dat laat zien dat
ProRail bij de honderd grootste sto
ringen het vaakst de veroorzaker is.
Om precies te zijn 53 keer.
Dat de spoorbeheerder bij grote
verstoringen vaak de boosdoener is,
bleek nog onlangs, toen deze krant
onthulde dat ProRail bij de
sneeuwstorm van 10 en 11 decem
ber 2017 nog niet klaar was voor het
winterweer. Een boosmakertje.
Maar als je die cijfers van die hon
derd grootste storingen voorlegt
aan de spoorbeheerder, dan tovert
ProRail ineens een nieuwe berg
met getallen uit de hoge hoed. Al
leen inzoomen op de grote storin
gen, is volgens ProRail niet eerlijk.
Je moet natuurlijk wel het totaal
plaatje bekijken.
Incident
„Elke vertraging op het spoor noe
men wij een incident", verklaart
ProRail-woordvoerder Jaap Eikel
boom. „In 2017 hadden we er daar
560.000 van." In 2016 waren dat er
nog zo'n 530.000, dus dat komt neer
op een stijging van zo'n 6 procent.
„Het gaat er mij niet om of het de
schuld van de vervoerder of van
ProRail is, maar om het complete
beeld", benadrukt hij. Toch laat de
woordvoerder ondertussen niet na
om er fijntjes op te wijzen dat het
aantal impactvolle storingen bij de
NS met de helft stijgt.
Tja, hoe zit dat met die stijging?
We kloppen weer aan bij de NS.
Volgens de Spoorwegen kloppen
NS en ProRail voelen
de minister over hun
schouder meekijken
die cijfers niet. „Om beter inzicht te
krijgen in de verstoringen, worden
ook minder grote verstoringen
vanaf 2017 meegeteld", legt NS-
woordvoerder Erik Kroeze uit.
„Vandaar dat er nu veel meer mel
dingen ondervallen. Op basis hier
van heeft De Telegraaf recent - he
laas onjuist - gepubliceerd."
De woordvoerder doelt daarmee
op het openingsverhaal van De
Telegraaf van woensdag 20 decem
ber. 'Pechtreinen verdubbeld' kopte
de krant van wakker Nederland.
Freek Bos van Rover: „NS ontkende
toen dat het aan defecte treinen lag
en gaf aan dat het niet klopte, om
dat de meetmethode is veranderd."
Maar hoe het dan wel zat, bleef
duister. En dat was ook de reizigers
organisatie een doorn in het oog.
In eerste instantie laat NS weten
dat het algoritme er mogelijk niet
meer is en dat ze dan de 'herbereke
ning niet kunnen doen'.
Het heeft de schijn van een rook
gordijn. Als die verdubbeling van
de impactvolle storingen van De
Telegraaf niet klopt, hoe zit het dan
wel? Nee, verzekert NS. Als het ver
slechterd is, dan is dat zo. Kroeze:
„Niks rookgordijn."
In heel 2017 blijkt het te gaan om
117 impactvolle storingen, een
derde meer dan in 2016. Toen stokte
dat aantal bij 88. Reizigersorganisa
tie Rover is blij met de duidelijk
heid. „Aanhoudend onderzoeks
werk van het AD toont nu aan dat er
een forse stijging is van impactvolle
storingen", aldus Freek Bos. NS-
woordvoerder Erik Kroeze: „Maar
de grootste problemen worden ver
oorzaakt door slecht weer en door
infrastructuur, dit is maar een klein
deel."
Die opmerking schiet in het ver
keerde keelgat bij Rover. „NS pro
beert dit een beetje weg te poetsen
als kleine aantallen, maar dat zijn
dit niet." Bos benadrukt dat het om
storingen gaat waarbij de treinen
samen minstens een vertraging
hebben van 25 uur of er minstens 25
treinen uitvallen. „Ze noemen het
niet voor niets impactvolle storin
gen. Hier hebben heel veel mensen
last van gehad, zeker honderddui
zenden reizigers."
Katten
Hoe komt het nou dat ProRail en
NS steeds naar elkaar wijzen? On
derzoeker openbaar vervoer Wij
nand Veeneman van de TU Delft:
„Elke storing heeft te maken met én
NS én ProRail. Of nu een trein van
NS het begeeft of de infrastructuur
van ProRail, het regelen van een op
lossing voor reizigers is altijd een
zaak van beide partijen. Katten op
elkaar heeft geen zin."
Volgens Veeneman gaat het een
stuk beter sinds Roger van Boxtel
de NS en Pier Eringa ProRail zijn
gaan leiden. „Zij kijken naar wat de
oorsprong van problemen is en hoe
we die op kunnen lossen." Alleen
het ministerie van Infrastructuur
probeert volgens hem middels de
harde cijfers druk op NS en ProRail
uit te oefenen om de prestaties te
verbeteren. „NS en ProRail voelen
de minister over hun schouder
meekijken." Als de minister te
harde eisen stelt aan die bedrijven,
dan gaat dat volgens de OV-expert
ten koste van de samenwerking.
„De reiziger heeft het meeste be
lang bij én een beetje druk én een
goede samenwerking die leidt tot
het oplossen van problemen. Dat is
een ingewikkeld evenwicht."
woensdag 24 januari 2018
GO
Hoe NS en ProRail tot
elkaar zijn veroordeeld
Marica Nieuwenhuis
Utrecht
—Wijnand Veeneman,
onderzoeker TU Delft
Uitgevallen treinen naar oorzaak
Materieel Personeel
o
\lkmaar
267
A'dam CS 269
Schiphol -7
161 Abcoude214
183
O
's-Hertogenbosch
/V, 166
O
Eindhoven
Storingen met grote
impact op het treinverkeer
2016 versus 2017
totaal
j f m a m j j a s 0 n