,66 J 7 Vervoerder en spoorbeheerder goochelen allebei met cijfers J Wie is er bij grote treinvertragingen eigenlijk de schuldige? Beheerder van het spoor ProRail of vervoerder NS? En waarom wijzen die twee zo vaak naar elkaar? Bergen met cijfers zijn er bij de Ne derlandse Spoorwegen en ProRail te krijgen over oorzaken van storin gen. Er is bijvoorbeeld een stapeltje cijfers van de NS dat laat zien dat ProRail bij de honderd grootste sto ringen het vaakst de veroorzaker is. Om precies te zijn 53 keer. Dat de spoorbeheerder bij grote verstoringen vaak de boosdoener is, bleek nog onlangs, toen deze krant onthulde dat ProRail bij de sneeuwstorm van 10 en 11 decem ber 2017 nog niet klaar was voor het winterweer. Een boosmakertje. Maar als je die cijfers van die hon derd grootste storingen voorlegt aan de spoorbeheerder, dan tovert ProRail ineens een nieuwe berg met getallen uit de hoge hoed. Al leen inzoomen op de grote storin gen, is volgens ProRail niet eerlijk. Je moet natuurlijk wel het totaal plaatje bekijken. Incident „Elke vertraging op het spoor noe men wij een incident", verklaart ProRail-woordvoerder Jaap Eikel boom. „In 2017 hadden we er daar 560.000 van." In 2016 waren dat er nog zo'n 530.000, dus dat komt neer op een stijging van zo'n 6 procent. „Het gaat er mij niet om of het de schuld van de vervoerder of van ProRail is, maar om het complete beeld", benadrukt hij. Toch laat de woordvoerder ondertussen niet na om er fijntjes op te wijzen dat het aantal impactvolle storingen bij de NS met de helft stijgt. Tja, hoe zit dat met die stijging? We kloppen weer aan bij de NS. Volgens de Spoorwegen kloppen NS en ProRail voelen de minister over hun schouder meekijken die cijfers niet. „Om beter inzicht te krijgen in de verstoringen, worden ook minder grote verstoringen vanaf 2017 meegeteld", legt NS- woordvoerder Erik Kroeze uit. „Vandaar dat er nu veel meer mel dingen ondervallen. Op basis hier van heeft De Telegraaf recent - he laas onjuist - gepubliceerd." De woordvoerder doelt daarmee op het openingsverhaal van De Telegraaf van woensdag 20 decem ber. 'Pechtreinen verdubbeld' kopte de krant van wakker Nederland. Freek Bos van Rover: „NS ontkende toen dat het aan defecte treinen lag en gaf aan dat het niet klopte, om dat de meetmethode is veranderd." Maar hoe het dan wel zat, bleef duister. En dat was ook de reizigers organisatie een doorn in het oog. In eerste instantie laat NS weten dat het algoritme er mogelijk niet meer is en dat ze dan de 'herbereke ning niet kunnen doen'. Het heeft de schijn van een rook gordijn. Als die verdubbeling van de impactvolle storingen van De Telegraaf niet klopt, hoe zit het dan wel? Nee, verzekert NS. Als het ver slechterd is, dan is dat zo. Kroeze: „Niks rookgordijn." In heel 2017 blijkt het te gaan om 117 impactvolle storingen, een derde meer dan in 2016. Toen stokte dat aantal bij 88. Reizigersorganisa tie Rover is blij met de duidelijk heid. „Aanhoudend onderzoeks werk van het AD toont nu aan dat er een forse stijging is van impactvolle storingen", aldus Freek Bos. NS- woordvoerder Erik Kroeze: „Maar de grootste problemen worden ver oorzaakt door slecht weer en door infrastructuur, dit is maar een klein deel." Die opmerking schiet in het ver keerde keelgat bij Rover. „NS pro beert dit een beetje weg te poetsen als kleine aantallen, maar dat zijn dit niet." Bos benadrukt dat het om storingen gaat waarbij de treinen samen minstens een vertraging hebben van 25 uur of er minstens 25 treinen uitvallen. „Ze noemen het niet voor niets impactvolle storin gen. Hier hebben heel veel mensen last van gehad, zeker honderddui zenden reizigers." Katten Hoe komt het nou dat ProRail en NS steeds naar elkaar wijzen? On derzoeker openbaar vervoer Wij nand Veeneman van de TU Delft: „Elke storing heeft te maken met én NS én ProRail. Of nu een trein van NS het begeeft of de infrastructuur van ProRail, het regelen van een op lossing voor reizigers is altijd een zaak van beide partijen. Katten op elkaar heeft geen zin." Volgens Veeneman gaat het een stuk beter sinds Roger van Boxtel de NS en Pier Eringa ProRail zijn gaan leiden. „Zij kijken naar wat de oorsprong van problemen is en hoe we die op kunnen lossen." Alleen het ministerie van Infrastructuur probeert volgens hem middels de harde cijfers druk op NS en ProRail uit te oefenen om de prestaties te verbeteren. „NS en ProRail voelen de minister over hun schouder meekijken." Als de minister te harde eisen stelt aan die bedrijven, dan gaat dat volgens de OV-expert ten koste van de samenwerking. „De reiziger heeft het meeste be lang bij én een beetje druk én een goede samenwerking die leidt tot het oplossen van problemen. Dat is een ingewikkeld evenwicht." woensdag 24 januari 2018 GO Hoe NS en ProRail tot elkaar zijn veroordeeld Marica Nieuwenhuis Utrecht —Wijnand Veeneman, onderzoeker TU Delft Uitgevallen treinen naar oorzaak Materieel Personeel o \lkmaar 267 A'dam CS 269 Schiphol -7 161 Abcoude214 183 O 's-Hertogenbosch /V, 166 O Eindhoven Storingen met grote impact op het treinverkeer 2016 versus 2017 totaal j f m a m j j a s 0 n

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 7