Op weg naar
sterke stad
Havenstad Hulst onder
loep van Jan Lockefeer
Jonge honden
GS: Connexxion deed
wat het kon in sneeuw
2
Zeeland heeft aantrekkelijk
stedelijk gebied nodig om
arbeidskrachten te lokken. Dat
stelt het ZB Planbureau in het
rapport De Staat van Zeeland.
STAAT VAN ZEELAND
Commentaar
Onderzoekers van ZB Planbureau houden Zeeland een
spiegel voor. In hun rapport Staat van Zeeland stellen
zij dat de provincie op een kantelpunt staat. Gaat het
richting eenheid, of drijven de regio's uiteen? Als het aan de
onderzoekers ligt, wordt het eenheid en verstedelijking. Uit
de kring van het planbureau kwam dit geluid al eerder. Met
goede argumenten. Eigentijdse leefbaarheid vergt een con
centratie van activiteiten in een sterke stad. Dit kan alleen
als Zeeland de verdelende rechtvaardigheid loslaat. Dat is
nogal wat. Is het reëel te denken dat Terneuzen en Goes ooit
het voortouw zullen laten aan Middelburg-Vlissingen? Het
rapport houdt geen rekening met emotie. Voor wetenschap
pelijk onderzoek is dat de juiste aanpak. Of Zeeland er in de
praktijk iets aan heeft? De onderzoekers zien nu al een trek
naar de stad. Dus ook zonder beleid komt de nadruk meer
op de steden te liggen. Dit rapport roept vooral de vraag op
of het sneller moet, onder centrale regie. Het gaat er natuur
lijk om of Zeeland sneller wil.
Alle aandacht voor de verstedelijking geeft de indruk dat
de onderzoekers een groot deel van Zeeland aan zijn lot
overlaten. Maar het betoog is juist dat iedereen baat heeft
bij een sterke stad. De onderzoekers durven ruim buiten de
huidige Zeeuwse kaders te denken. Dat is goed. Of politici
en bestuurders er een boodschap aan hebben, moet worden
afgewacht.
Is het reëel te denken dat Goes en
Terneuzen ooit het voortouw
laten aan Middelburg-Vlissingen?
Het boek beschrijft 'op een weten
schappelijk verantwoorde wijze de
geschiedenis van de haven van
Hulst', aldus Jan Lockefeer. Die ha
ven lag aan de Bierkaai. Via een
vaargeul, die vanaf Kampen de stad
in liep, had Hulst zodoende een
open verbinding met De Honte, nu
Westerschelde. Schepen meerden
aan in de stad, waardoor Hulst kon
floreren. Vooral de zoutwinning
bleek een goudmijn; de basiliek en
het stadhuis konden daarvan be
taald en gebouwd worden. In de
Tachtigjarige Oorlog (1568-1648) is
de haven gedempt, maar Hulst be
hield desondanks de verbinding
met De Honte, via het Hellegat en
Land van Saeftinghe. De welvaart
uit de middeleeuwen verdween
echter wel. Het boek van havenstad
Hulst ging rond 1800 definitief
dicht.
Via een vaargeul had
Hulst zodoende een
open verbinding
met De Honte
Het boek van Lockefeer telt onge
veer honderd pagina's. Het is geïl
lustreerd met kaarten en andere af
beeldingen, in kleur. Het is vanaf 1
februari te koop voor 29,50 euro.
ALMANAK
Zeventien was die Renessenaar
geworden. Een prima moment
om pa en ma een nachtje weg te
sturen en thuis een feestje te
bouwen met vrienden. Voor de
ouders een beetje wennen na
tuurlijk. Niet dat ze zoonlief niet
vertrouwen, maar ja...Zo'n stelle
tje jonge honden bij elkaar. Zou
dat wel goed gaan? Zouden ze de
boel niet afbreken? Brandende
kaarsen tussen de gordijnen zet
ten? In slaap vallen met de fri
tuurpan aan?
Het WhatsAppje dat ze de vol
gende dag kregen stelde gerust:
'Ik ben kapot, maar het huis heeft
niets'.
Actie Vrienden
van de Pont
Langeraert interim
Archipel Scholen
Lichtmasten
vervangen
TERNEUZEN
Beiaardier weet
van klok en klepel
Dat is een analyse, uitgevoerd door
ZB Planbureau, van hoe Zeeland
ervoor staat. Dat gebeurde twee
keer eerder, in 2009 en 2013, toen
nog door Scoop, de organisatie die
is opgegaan in ZB Planbureau en
Bibliotheek van Zeeland. Voor het
rapport zijn gegevens gebruikt uit
eerdere eigen onderzoeken en me
tingen van het Centraal Bureau
voor de Statistiek (CBS). In mei is er
een enquête gehouden onder
12.000 Zeeuwen.
Zeker. In 2013 had Zeeland nog te
lijden onder de economische crisis
en kromp de bevolking. De werk
loosheid in Zeeland is nu het laagst
van heel Nederland en het aantal
inwoners stijgt weer, vooral door
de instroom van buitenlanders.
Nee, integendeel. Zeeland is de
meest vergrij sde provincie van Ne
derland. Nog steeds trekken jonge
ren weg, vooral om buiten Zeeland
te gaan studeren. Daarvan keert
uiteindelijk maar 23 procent terug.
Sinds 2000 is het aantal geboorten
bovendien met een kwart gedaald.
Daar komt nog bij dat een kwart
van de beroepsbevolking buiten
Zeeland werkt. Elke dag gaan er
42.500 mensen de provincie uit
naar hun werk en daarvoor komen
er 24.000 Zeeland binnen. In beide
gevallen gaat het vooral om hoger
opgeleiden. We komen dus handen
tekort en dat terwijl het aantal va
catures stijgt. De verwachting is dat
Zeeland 6000 arbeidskrachten te
kort komt tot 2022. Dat is een be
dreiging voor de economische
groei.
Nou, in eentje daarvan. De drie mo
toren van de Zeeuwse economie
zijn de havens, het toerisme en de
steden. Met de havens gaat het
goed, maar er is een overgang nodig
van fossiele brandstoffen naar
duurzame energie. Dat biedt kan
sen, mits daarvoor voldoende
werknemers zijn. Met het toerisme
Tijdens de hevige sneeuwval op 11
december lukte het busmaatschap
pij Connexxion vanwege overbelas
ting niet om via de apps informatie
te verstrekken aan de passagiers.
Toch rekent het dagelijks provin
ciebestuur dit de vervoerder niet
zwaar aan, blijkt uit antwoord van
Gedeputeerde Staten op vragen van
de SP. Volgens Gedeputeerde Sta
ten heeft Connexxion via panelen
bij de haltes en Omroep Zeeland
mensen geïnformeerd.
De sneeuw gooide die maandag
de dienstregeling danig overhoop.
Korte tijd reden er zelfs helemaal
geen bussen. Vooral scholen uitten
kritiek op de gebrekkige informa
tie.
SP-Statenlid Sjaak Rijkse had
vragen gesteld over de gang van za
ken op 11 december omdat 'mensen
in de kou' waren blijven staan door
dat de bus niet kwam.
Gedeputeerde Staten stellen dat
Connexxion heeft gedaan wat, ge
geven de omstandigheden, van de
vervoerder kon worden verwacht
„Wij hebben begrepen dat Con
nexxion haar reizigers zoveel als
mogelijk naar hun eindbestem
ming heeft gebracht, dan wel mee
genomen naar stallingen om van
daaruit naar passende oplossingen
te zoeken."
woensdag 24 januari 2018
ii
Historicus Jan Lockefeer uit
Hulst brengt 1 februari zijn boek
De Haven van Hulst uit. Het ver
haalt over de vestingstad tijdens
de middeleeuwen, toen de rela
tief kleine haven ervoor zorgde
dat Hulst een bloeiende han
delsstad kon worden.
Bob Maes
Hulst
Tip? redactie@pzc.nl
SLUISKIL
De pont Sluiskil gaat op
zoek naar vrienden om
de toekomst van het veer
te garanderen. De stich
ting die in 2011 het veer
redde met vrijwilligers,
voert vandaag, woens
dag, een wervingsactie.
Bij de veerfuik worden
van 14.00 tot 17.00 uur
flyers uitgedeeld met de
oproep vriend te worden,
tegen een kleine bij
drage. De gratis pont is
hét alternatief voor de
brug Sluiskil die vaak
openstaat.
VLISSINGEN
Gerard Langeraert (foto)
is benoemd tot interim
bestuurder van Archipel
Scholen op Walcheren.
Hij neemt minstens tot de
zomer de functie waar na
het plotselinge overlijden
van Cees Corstanje. Lan
geraert kwam snel in
beeld vanwege zijn erva
ring, netwerk en beschik
baarheid. Hij nam eind
vorig jaar afscheid als
voorzitter van de Coöpe
ratie Primair Onderwijs
Zeeland (CPOZ) en was
al met pensioen.
KLOOSTERZANDE
De lichtmasten op een
gedeelte van de Hulster-
weg in Kloosterzande
worden vervangen. Het
werk is gisteren begon
nen en duurt tot en met
vrijdag. Het gaat om het
stuk tussen de grens van
de bebouwde kom en de
Oudeweg. Er worden 21
lantaarnpalen vervangen
door energiezuinige led
verlichting. Automobilis
ten hoeven niet om te rij
den voor de werkzaam
heden.
Beiaardier Piet Hame
link houdt morgen voor
de Heemkundige Ver
eniging Terneuzen een
lezing in hotel l'Es-
caut. Hij vertelt over
klokken, de Duitse klok-
kenroof in WON en de
oude klokken in de ge
meente Terneuzen. De
lezing begint om 20.00
Het gaat
om stad
en arbeid
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
Wat is De Staat van Zeeland?
En, gaat het beter dan de vorige
keer?
Dus we hoeven ons nergens zor
gen over te maken?
Zand in de motor van de
Zeeuwse economie?
Theo Giele
Middelburg