Op weg naar sterke stad Havenstad Hulst onder loep van Jan Lockefeer Jonge honden GS: Connexxion deed wat het kon in sneeuw 2 Zeeland heeft aantrekkelijk stedelijk gebied nodig om arbeidskrachten te lokken. Dat stelt het ZB Planbureau in het rapport De Staat van Zeeland. STAAT VAN ZEELAND Commentaar Onderzoekers van ZB Planbureau houden Zeeland een spiegel voor. In hun rapport Staat van Zeeland stellen zij dat de provincie op een kantelpunt staat. Gaat het richting eenheid, of drijven de regio's uiteen? Als het aan de onderzoekers ligt, wordt het eenheid en verstedelijking. Uit de kring van het planbureau kwam dit geluid al eerder. Met goede argumenten. Eigentijdse leefbaarheid vergt een con centratie van activiteiten in een sterke stad. Dit kan alleen als Zeeland de verdelende rechtvaardigheid loslaat. Dat is nogal wat. Is het reëel te denken dat Terneuzen en Goes ooit het voortouw zullen laten aan Middelburg-Vlissingen? Het rapport houdt geen rekening met emotie. Voor wetenschap pelijk onderzoek is dat de juiste aanpak. Of Zeeland er in de praktijk iets aan heeft? De onderzoekers zien nu al een trek naar de stad. Dus ook zonder beleid komt de nadruk meer op de steden te liggen. Dit rapport roept vooral de vraag op of het sneller moet, onder centrale regie. Het gaat er natuur lijk om of Zeeland sneller wil. Alle aandacht voor de verstedelijking geeft de indruk dat de onderzoekers een groot deel van Zeeland aan zijn lot overlaten. Maar het betoog is juist dat iedereen baat heeft bij een sterke stad. De onderzoekers durven ruim buiten de huidige Zeeuwse kaders te denken. Dat is goed. Of politici en bestuurders er een boodschap aan hebben, moet worden afgewacht. Is het reëel te denken dat Goes en Terneuzen ooit het voortouw laten aan Middelburg-Vlissingen? Het boek beschrijft 'op een weten schappelijk verantwoorde wijze de geschiedenis van de haven van Hulst', aldus Jan Lockefeer. Die ha ven lag aan de Bierkaai. Via een vaargeul, die vanaf Kampen de stad in liep, had Hulst zodoende een open verbinding met De Honte, nu Westerschelde. Schepen meerden aan in de stad, waardoor Hulst kon floreren. Vooral de zoutwinning bleek een goudmijn; de basiliek en het stadhuis konden daarvan be taald en gebouwd worden. In de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648) is de haven gedempt, maar Hulst be hield desondanks de verbinding met De Honte, via het Hellegat en Land van Saeftinghe. De welvaart uit de middeleeuwen verdween echter wel. Het boek van havenstad Hulst ging rond 1800 definitief dicht. Via een vaargeul had Hulst zodoende een open verbinding met De Honte Het boek van Lockefeer telt onge veer honderd pagina's. Het is geïl lustreerd met kaarten en andere af beeldingen, in kleur. Het is vanaf 1 februari te koop voor 29,50 euro. ALMANAK Zeventien was die Renessenaar geworden. Een prima moment om pa en ma een nachtje weg te sturen en thuis een feestje te bouwen met vrienden. Voor de ouders een beetje wennen na tuurlijk. Niet dat ze zoonlief niet vertrouwen, maar ja...Zo'n stelle tje jonge honden bij elkaar. Zou dat wel goed gaan? Zouden ze de boel niet afbreken? Brandende kaarsen tussen de gordijnen zet ten? In slaap vallen met de fri tuurpan aan? Het WhatsAppje dat ze de vol gende dag kregen stelde gerust: 'Ik ben kapot, maar het huis heeft niets'. Actie Vrienden van de Pont Langeraert interim Archipel Scholen Lichtmasten vervangen TERNEUZEN Beiaardier weet van klok en klepel Dat is een analyse, uitgevoerd door ZB Planbureau, van hoe Zeeland ervoor staat. Dat gebeurde twee keer eerder, in 2009 en 2013, toen nog door Scoop, de organisatie die is opgegaan in ZB Planbureau en Bibliotheek van Zeeland. Voor het rapport zijn gegevens gebruikt uit eerdere eigen onderzoeken en me tingen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In mei is er een enquête gehouden onder 12.000 Zeeuwen. Zeker. In 2013 had Zeeland nog te lijden onder de economische crisis en kromp de bevolking. De werk loosheid in Zeeland is nu het laagst van heel Nederland en het aantal inwoners stijgt weer, vooral door de instroom van buitenlanders. Nee, integendeel. Zeeland is de meest vergrij sde provincie van Ne derland. Nog steeds trekken jonge ren weg, vooral om buiten Zeeland te gaan studeren. Daarvan keert uiteindelijk maar 23 procent terug. Sinds 2000 is het aantal geboorten bovendien met een kwart gedaald. Daar komt nog bij dat een kwart van de beroepsbevolking buiten Zeeland werkt. Elke dag gaan er 42.500 mensen de provincie uit naar hun werk en daarvoor komen er 24.000 Zeeland binnen. In beide gevallen gaat het vooral om hoger opgeleiden. We komen dus handen tekort en dat terwijl het aantal va catures stijgt. De verwachting is dat Zeeland 6000 arbeidskrachten te kort komt tot 2022. Dat is een be dreiging voor de economische groei. Nou, in eentje daarvan. De drie mo toren van de Zeeuwse economie zijn de havens, het toerisme en de steden. Met de havens gaat het goed, maar er is een overgang nodig van fossiele brandstoffen naar duurzame energie. Dat biedt kan sen, mits daarvoor voldoende werknemers zijn. Met het toerisme Tijdens de hevige sneeuwval op 11 december lukte het busmaatschap pij Connexxion vanwege overbelas ting niet om via de apps informatie te verstrekken aan de passagiers. Toch rekent het dagelijks provin ciebestuur dit de vervoerder niet zwaar aan, blijkt uit antwoord van Gedeputeerde Staten op vragen van de SP. Volgens Gedeputeerde Sta ten heeft Connexxion via panelen bij de haltes en Omroep Zeeland mensen geïnformeerd. De sneeuw gooide die maandag de dienstregeling danig overhoop. Korte tijd reden er zelfs helemaal geen bussen. Vooral scholen uitten kritiek op de gebrekkige informa tie. SP-Statenlid Sjaak Rijkse had vragen gesteld over de gang van za ken op 11 december omdat 'mensen in de kou' waren blijven staan door dat de bus niet kwam. Gedeputeerde Staten stellen dat Connexxion heeft gedaan wat, ge geven de omstandigheden, van de vervoerder kon worden verwacht „Wij hebben begrepen dat Con nexxion haar reizigers zoveel als mogelijk naar hun eindbestem ming heeft gebracht, dan wel mee genomen naar stallingen om van daaruit naar passende oplossingen te zoeken." woensdag 24 januari 2018 ii Historicus Jan Lockefeer uit Hulst brengt 1 februari zijn boek De Haven van Hulst uit. Het ver haalt over de vestingstad tijdens de middeleeuwen, toen de rela tief kleine haven ervoor zorgde dat Hulst een bloeiende han delsstad kon worden. Bob Maes Hulst Tip? redactie@pzc.nl SLUISKIL De pont Sluiskil gaat op zoek naar vrienden om de toekomst van het veer te garanderen. De stich ting die in 2011 het veer redde met vrijwilligers, voert vandaag, woens dag, een wervingsactie. Bij de veerfuik worden van 14.00 tot 17.00 uur flyers uitgedeeld met de oproep vriend te worden, tegen een kleine bij drage. De gratis pont is hét alternatief voor de brug Sluiskil die vaak openstaat. VLISSINGEN Gerard Langeraert (foto) is benoemd tot interim bestuurder van Archipel Scholen op Walcheren. Hij neemt minstens tot de zomer de functie waar na het plotselinge overlijden van Cees Corstanje. Lan geraert kwam snel in beeld vanwege zijn erva ring, netwerk en beschik baarheid. Hij nam eind vorig jaar afscheid als voorzitter van de Coöpe ratie Primair Onderwijs Zeeland (CPOZ) en was al met pensioen. KLOOSTERZANDE De lichtmasten op een gedeelte van de Hulster- weg in Kloosterzande worden vervangen. Het werk is gisteren begon nen en duurt tot en met vrijdag. Het gaat om het stuk tussen de grens van de bebouwde kom en de Oudeweg. Er worden 21 lantaarnpalen vervangen door energiezuinige led verlichting. Automobilis ten hoeven niet om te rij den voor de werkzaam heden. Beiaardier Piet Hame link houdt morgen voor de Heemkundige Ver eniging Terneuzen een lezing in hotel l'Es- caut. Hij vertelt over klokken, de Duitse klok- kenroof in WON en de oude klokken in de ge meente Terneuzen. De lezing begint om 20.00 Het gaat om stad en arbeid Ernst Jan Rozendaal Middelburg Wat is De Staat van Zeeland? En, gaat het beter dan de vorige keer? Dus we hoeven ons nergens zor gen over te maken? Zand in de motor van de Zeeuwse economie? Theo Giele Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 53