Op weg naar
sterke stad
GS: Connexxion deed
wat het kon in sneeuw
Scholen en ouders aan zet
voor verkeersveiligheid
Jonge honden
2
Zeeland heeft aantrekkelijk
stedelijk gebied nodig om
arbeidskrachten te lokken. Dat
stelt het ZB Planbureau in het
rapport De Staat van Zeeland.
STAAT VAN ZEELAND
Commentaar
Onderzoekers van ZB Planbureau houden Zeeland een
spiegel voor. In hun rapport Staat van Zeeland stellen
zij dat de provincie op een kantelpunt staat. Gaat het
richting eenheid, of drijven de regio's uiteen? Als het aan de
onderzoekers ligt, wordt het eenheid en verstedelijking. Uit
de kring van het planbureau kwam dit geluid al eerder. Met
goede argumenten. Eigentijdse leefbaarheid vergt een con
centratie van activiteiten in een sterke stad. Dit kan alleen
als Zeeland de verdelende rechtvaardigheid loslaat. Dat is
nogal wat. Is het reëel te denken dat Terneuzen en Goes ooit
het voortouw zullen laten aan Middelburg-Vlissingen? Het
rapport houdt geen rekening met emotie. Voor wetenschap
pelijk onderzoek is dat de juiste aanpak. Of Zeeland er in de
praktijk iets aan heeft? De onderzoekers zien nu al een trek
naar de stad. Dus ook zonder beleid komt de nadruk meer
op de steden te liggen. Dit rapport roept vooral de vraag op
of het sneller moet, onder centrale regie. Het gaat er natuur
lijk om of Zeeland sneller wil.
Alle aandacht voor de verstedelijking geeft de indruk dat
de onderzoekers een groot deel van Zeeland aan zijn lot
overlaten. Maar het betoog is juist dat iedereen baat heeft
bij een sterke stad. De onderzoekers durven ruim buiten de
huidige Zeeuwse kaders te denken. Dat is goed. Of politici
en bestuurders er een boodschap aan hebben, moet worden
afgewacht.
Is het reëel te denken dat Goes en
Terneuzen ooit het voortouw
laten aan Middelburg-Vlissingen?
De aanleiding is een brief van een
bezorgde ouder over de verkeerssi
tuatie. Ze vraagt daarin aandacht
voor de verkeersveiligheid bij de
Thoolse basisscholen. Slager be
grijpt niet waarom bij de recon
structie van de weg, afgelopen zo
mer, geen hekjes zijn geplaatst zo
dat kinderen niet meteen de weg
oplopen. Die hekjes stonden er eer
der ook.
Volgens wethouder Jan Harmsen
zijn nieuwe hekjes besteld. Die
worden binnenkort bij de over-
steekpunten geplaatst. Slager vindt
dat rijkelijk laat. Hij begrijpt niet dat
ouders en de scholen niet in staat
zijn de verkeersveiligheid te verbe
teren. „Dat afdeling Tholen van
Veilig Verkeer Nederland geen
Wijs de wijkagent
op zijn
verantwoordelijkheid
klaar-overs gaat regelen moesten
we uit de krant vernemen."
Harmsen zegt dat de wijkagent is
gevraagd om toe te zien op de haai
en brengtijden van de kinderen.
Hij heeft nog geen reactie van de
wijkagent gekregen en vindt dat de
bal nu bij de ouders en scholen ligt.
ALMANAK
Zeventien was die Renessenaar
geworden. Een prima moment
om pa en ma een nachtje weg te
sturen en thuis een feestje te
bouwen met vrienden. Voor de
ouders een beetje wennen na
tuurlijk. Niet dat ze zoonlief niet
vertrouwen, maar ja...Zo'n stelle
tje jonge honden bij elkaar. Zou
dat wel goed gaan? Zouden ze de
boel niet afbreken? Brandende
kaarsen tussen de gordijnen zet
ten? In slaap vallen met de fri
tuurpan aan?
Het WhatsAppje dat ze de vol
gende dag kregen stelde gerust:
'Ik ben kapot, maar het huis heeft
niets'.
Meer containers
voor kunststof
Kunstroute zoekt
deelnemers
Twee bruggen
tijdelijk gestremd
MIDDELBURG
Raad steunt
pulskorvissers
Dat is een analyse, uitgevoerd door
ZB Planbureau, van hoe Zeeland
ervoor staat. Dat gebeurde twee
keer eerder, in 2009 en 2013, toen
nog door Scoop, de organisatie die
is opgegaan in ZB Planbureau en
Bibliotheek van Zeeland. Voor het
rapport zijn gegevens gebruikt uit
eerdere eigen onderzoeken en me
tingen van het Centraal Bureau
voor de Statistiek (CBS). In mei is er
een enquête gehouden onder
12.000 Zeeuwen.
Zeker. In 2013 had Zeeland nog te
lijden onder de economische crisis
en kromp de bevolking. De werk
loosheid in Zeeland is nu het laagst
van heel Nederland en het aantal
inwoners stijgt weer, vooral door
de instroom van buitenlanders.
Nee, integendeel. Zeeland is de
meest vergrij sde provincie van Ne
derland. Nog steeds trekken jonge
ren weg, vooral om buiten Zeeland
te gaan studeren. Daarvan keert
uiteindelijk maar 23 procent terug.
Sinds 2000 is het aantal geboorten
bovendien met een kwart gedaald.
Daar komt nog bij dat een kwart
van de beroepsbevolking buiten
Zeeland werkt. Elke dag gaan er
42.500 mensen de provincie uit
naar hun werk en daarvoor komen
er 24.000 Zeeland binnen. In beide
gevallen gaat het vooral om hoger
opgeleiden. We komen dus handen
tekort en dat terwijl het aantal va
catures stijgt. De verwachting is dat
Zeeland 6000 arbeidskrachten te
kort komt tot 2022. Dat is een be
dreiging voor de economische
groei.
Nou, in eentje daarvan. De drie mo
toren van de Zeeuwse economie
zijn de havens, het toerisme en de
steden. Met de havens gaat het
goed, maar er is een overgang nodig
van fossiele brandstoffen naar
duurzame energie. Dat biedt kan
sen, mits daarvoor voldoende
werknemers zijn. Met het toerisme
Tijdens de hevige sneeuwval op 11
december lukte het busmaatschap
pij Connexxion vanwege overbelas
ting niet om via de apps informatie
te verstrekken aan de passagiers.
Toch rekent het dagelijks provin
ciebestuur dit de vervoerder niet
zwaar aan, blijkt uit antwoord van
Gedeputeerde Staten op vragen van
de SP. Volgens Gedeputeerde Sta
ten heeft Connexxion via panelen
bij de haltes en Omroep Zeeland
mensen geïnformeerd.
De sneeuw gooide die maandag
de dienstregeling danig overhoop.
Korte tijd reden er zelfs helemaal
geen bussen. Vooral scholen uitten
kritiek op de gebrekkige informa
tie.
SP-Statenlid Sjaak Rijkse had
vragen gesteld over de gang van za
ken op 11 december omdat 'mensen
in de kou' waren blijven staan door
dat de bus niet kwam.
Gedeputeerde Staten stellen dat
Connexxion heeft gedaan wat, ge
geven de omstandigheden, van de
vervoerder kon worden verwacht
„Wij hebben begrepen dat Con
nexxion haar reizigers zoveel als
mogelijk naar hun eindbestem
ming heeft gebracht, dan wel mee
genomen naar stallingen om van
daaruit naar passende oplossingen
te zoeken."
woensdag 24 januari 2018
ii
Dat vier scholen en honderden
ouders in Tholen niet in staat zijn
iets te doen aan de verkeersvei
ligheid aan de Molenvlietsedijk
vindt SP-raadslid Kees Slager
onbegrijpelijk. Hij uitte maandag
avond tijdens de commissie
ruimte kritiek. „Wijs de wijkagent
op zijn verantwoordelijkheid."
Timo van de Kasteele
Tholen
- Kees Slager, raadslid SP
Tip? redactie@pzc.nl
GOES
De gemeente Goes wil
dit jaar nog twintig extra
ondergrondse afvalcon
tainers plaatsen voor
kunststof afval. Inwoners
mogen meedenken over
de locaties. Dat kan tij
dens bijeenkomsten die
de gemeente binnenkort
in alle dorpen en wijken
houdt over het nieuwe
afvalbeleid. Wie minder
restafval aanbiedt, be
taalt straks minder. Meer
informatie staat op op de
website goes.nl/afval.
THOLEN
De organisatie van de
Kunstroute Tholen zoekt
nog deelnemers voor de
komende editie. Die is op
27 en 28 april. Het thema
van dit jaar is 'Buutenge-
weun'. Tijdens de kunst
route, die voor de 22ste
keer wordt gehouden,
kunnen kunstenaars hun
werk tentoonstellen in
karakteristieke panden in
de Thoolse binnenstad.
Aanmelden kan via de
website kunstroutetho-
len.nl.
WEMELDINGE
Twee Wemeldingse brug
gen zijn een aantal dagen
gestremd voor wegver
keer. Het gaat om de op
haalbrug tussen het
Sluisplateau en de Oos
telijke Kanaalweg en de
draaibrug tussen de
Kleine Sluis en de Boule
vard. Tussen morgen en
vrijdag 2 februari ver
vangt aannemersbedrijf
/EVO de afsluitbomen en
de bedieningsinstallatie.
De ophaalbrug is ook ge
stremd voor schepen.
De gemeenteraad van
Middelburg neemt het
op voor de pulskorvis
sers. In een motie die
unaniem is aangenomen
vindt de raad dat zij on
dersteuning verdienen
omdat zij eerst zijn aan
gemoedigd te investe
ren in deze manier van
vissen, terwijl die nu
door Europa is verbo
den.
Het gaat
om stad
en arbeid
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
Wat is De Staat van Zeeland?
En, gaat het beter dan de vorige
keer?
Dus we hoeven ons nergens zor
gen over te maken?
Zand in de motor van de
Zeeuwse economie?
Theo Giele
Middelburg