Op weg naar sterke stad GS: Connexxion deed wat het kon in sneeuw Scholen en ouders aan zet voor verkeersveiligheid Jonge honden 2 Zeeland heeft aantrekkelijk stedelijk gebied nodig om arbeidskrachten te lokken. Dat stelt het ZB Planbureau in het rapport De Staat van Zeeland. STAAT VAN ZEELAND Commentaar Onderzoekers van ZB Planbureau houden Zeeland een spiegel voor. In hun rapport Staat van Zeeland stellen zij dat de provincie op een kantelpunt staat. Gaat het richting eenheid, of drijven de regio's uiteen? Als het aan de onderzoekers ligt, wordt het eenheid en verstedelijking. Uit de kring van het planbureau kwam dit geluid al eerder. Met goede argumenten. Eigentijdse leefbaarheid vergt een con centratie van activiteiten in een sterke stad. Dit kan alleen als Zeeland de verdelende rechtvaardigheid loslaat. Dat is nogal wat. Is het reëel te denken dat Terneuzen en Goes ooit het voortouw zullen laten aan Middelburg-Vlissingen? Het rapport houdt geen rekening met emotie. Voor wetenschap pelijk onderzoek is dat de juiste aanpak. Of Zeeland er in de praktijk iets aan heeft? De onderzoekers zien nu al een trek naar de stad. Dus ook zonder beleid komt de nadruk meer op de steden te liggen. Dit rapport roept vooral de vraag op of het sneller moet, onder centrale regie. Het gaat er natuur lijk om of Zeeland sneller wil. Alle aandacht voor de verstedelijking geeft de indruk dat de onderzoekers een groot deel van Zeeland aan zijn lot overlaten. Maar het betoog is juist dat iedereen baat heeft bij een sterke stad. De onderzoekers durven ruim buiten de huidige Zeeuwse kaders te denken. Dat is goed. Of politici en bestuurders er een boodschap aan hebben, moet worden afgewacht. Is het reëel te denken dat Goes en Terneuzen ooit het voortouw laten aan Middelburg-Vlissingen? De aanleiding is een brief van een bezorgde ouder over de verkeerssi tuatie. Ze vraagt daarin aandacht voor de verkeersveiligheid bij de Thoolse basisscholen. Slager be grijpt niet waarom bij de recon structie van de weg, afgelopen zo mer, geen hekjes zijn geplaatst zo dat kinderen niet meteen de weg oplopen. Die hekjes stonden er eer der ook. Volgens wethouder Jan Harmsen zijn nieuwe hekjes besteld. Die worden binnenkort bij de over- steekpunten geplaatst. Slager vindt dat rijkelijk laat. Hij begrijpt niet dat ouders en de scholen niet in staat zijn de verkeersveiligheid te verbe teren. „Dat afdeling Tholen van Veilig Verkeer Nederland geen Wijs de wijkagent op zijn verantwoordelijkheid klaar-overs gaat regelen moesten we uit de krant vernemen." Harmsen zegt dat de wijkagent is gevraagd om toe te zien op de haai en brengtijden van de kinderen. Hij heeft nog geen reactie van de wijkagent gekregen en vindt dat de bal nu bij de ouders en scholen ligt. ALMANAK Zeventien was die Renessenaar geworden. Een prima moment om pa en ma een nachtje weg te sturen en thuis een feestje te bouwen met vrienden. Voor de ouders een beetje wennen na tuurlijk. Niet dat ze zoonlief niet vertrouwen, maar ja...Zo'n stelle tje jonge honden bij elkaar. Zou dat wel goed gaan? Zouden ze de boel niet afbreken? Brandende kaarsen tussen de gordijnen zet ten? In slaap vallen met de fri tuurpan aan? Het WhatsAppje dat ze de vol gende dag kregen stelde gerust: 'Ik ben kapot, maar het huis heeft niets'. Meer containers voor kunststof Kunstroute zoekt deelnemers Twee bruggen tijdelijk gestremd MIDDELBURG Raad steunt pulskorvissers Dat is een analyse, uitgevoerd door ZB Planbureau, van hoe Zeeland ervoor staat. Dat gebeurde twee keer eerder, in 2009 en 2013, toen nog door Scoop, de organisatie die is opgegaan in ZB Planbureau en Bibliotheek van Zeeland. Voor het rapport zijn gegevens gebruikt uit eerdere eigen onderzoeken en me tingen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In mei is er een enquête gehouden onder 12.000 Zeeuwen. Zeker. In 2013 had Zeeland nog te lijden onder de economische crisis en kromp de bevolking. De werk loosheid in Zeeland is nu het laagst van heel Nederland en het aantal inwoners stijgt weer, vooral door de instroom van buitenlanders. Nee, integendeel. Zeeland is de meest vergrij sde provincie van Ne derland. Nog steeds trekken jonge ren weg, vooral om buiten Zeeland te gaan studeren. Daarvan keert uiteindelijk maar 23 procent terug. Sinds 2000 is het aantal geboorten bovendien met een kwart gedaald. Daar komt nog bij dat een kwart van de beroepsbevolking buiten Zeeland werkt. Elke dag gaan er 42.500 mensen de provincie uit naar hun werk en daarvoor komen er 24.000 Zeeland binnen. In beide gevallen gaat het vooral om hoger opgeleiden. We komen dus handen tekort en dat terwijl het aantal va catures stijgt. De verwachting is dat Zeeland 6000 arbeidskrachten te kort komt tot 2022. Dat is een be dreiging voor de economische groei. Nou, in eentje daarvan. De drie mo toren van de Zeeuwse economie zijn de havens, het toerisme en de steden. Met de havens gaat het goed, maar er is een overgang nodig van fossiele brandstoffen naar duurzame energie. Dat biedt kan sen, mits daarvoor voldoende werknemers zijn. Met het toerisme Tijdens de hevige sneeuwval op 11 december lukte het busmaatschap pij Connexxion vanwege overbelas ting niet om via de apps informatie te verstrekken aan de passagiers. Toch rekent het dagelijks provin ciebestuur dit de vervoerder niet zwaar aan, blijkt uit antwoord van Gedeputeerde Staten op vragen van de SP. Volgens Gedeputeerde Sta ten heeft Connexxion via panelen bij de haltes en Omroep Zeeland mensen geïnformeerd. De sneeuw gooide die maandag de dienstregeling danig overhoop. Korte tijd reden er zelfs helemaal geen bussen. Vooral scholen uitten kritiek op de gebrekkige informa tie. SP-Statenlid Sjaak Rijkse had vragen gesteld over de gang van za ken op 11 december omdat 'mensen in de kou' waren blijven staan door dat de bus niet kwam. Gedeputeerde Staten stellen dat Connexxion heeft gedaan wat, ge geven de omstandigheden, van de vervoerder kon worden verwacht „Wij hebben begrepen dat Con nexxion haar reizigers zoveel als mogelijk naar hun eindbestem ming heeft gebracht, dan wel mee genomen naar stallingen om van daaruit naar passende oplossingen te zoeken." woensdag 24 januari 2018 ii Dat vier scholen en honderden ouders in Tholen niet in staat zijn iets te doen aan de verkeersvei ligheid aan de Molenvlietsedijk vindt SP-raadslid Kees Slager onbegrijpelijk. Hij uitte maandag avond tijdens de commissie ruimte kritiek. „Wijs de wijkagent op zijn verantwoordelijkheid." Timo van de Kasteele Tholen - Kees Slager, raadslid SP Tip? redactie@pzc.nl GOES De gemeente Goes wil dit jaar nog twintig extra ondergrondse afvalcon tainers plaatsen voor kunststof afval. Inwoners mogen meedenken over de locaties. Dat kan tij dens bijeenkomsten die de gemeente binnenkort in alle dorpen en wijken houdt over het nieuwe afvalbeleid. Wie minder restafval aanbiedt, be taalt straks minder. Meer informatie staat op op de website goes.nl/afval. THOLEN De organisatie van de Kunstroute Tholen zoekt nog deelnemers voor de komende editie. Die is op 27 en 28 april. Het thema van dit jaar is 'Buutenge- weun'. Tijdens de kunst route, die voor de 22ste keer wordt gehouden, kunnen kunstenaars hun werk tentoonstellen in karakteristieke panden in de Thoolse binnenstad. Aanmelden kan via de website kunstroutetho- len.nl. WEMELDINGE Twee Wemeldingse brug gen zijn een aantal dagen gestremd voor wegver keer. Het gaat om de op haalbrug tussen het Sluisplateau en de Oos telijke Kanaalweg en de draaibrug tussen de Kleine Sluis en de Boule vard. Tussen morgen en vrijdag 2 februari ver vangt aannemersbedrijf /EVO de afsluitbomen en de bedieningsinstallatie. De ophaalbrug is ook ge stremd voor schepen. De gemeenteraad van Middelburg neemt het op voor de pulskorvis sers. In een motie die unaniem is aangenomen vindt de raad dat zij on dersteuning verdienen omdat zij eerst zijn aan gemoedigd te investe ren in deze manier van vissen, terwijl die nu door Europa is verbo den. Het gaat om stad en arbeid Ernst Jan Rozendaal Middelburg Wat is De Staat van Zeeland? En, gaat het beter dan de vorige keer? Dus we hoeven ons nergens zor gen over te maken? Zand in de motor van de Zeeuwse economie? Theo Giele Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 51