23 Over werk, geld en consumentenzaken Chocolade Drie journalisten hadden vijftien jaar geleden een missie: slaafvrije chocolade produceren. Twee jaar later was de eerste reep van Tony's Chocolonely een feit. Jeroen Siebelink schreef er een boek over. „Tony's Chocolo nely is bekend om z'n fancy verpak kingen, nieuwe smaken en ongelijke stukken. Maar lang niet iedereen kent de geschiedenis van deze onderne ming. De aandeelhouders vroegen me hun verhaal op te schrijven. In eerste instantie wilde ik een ma nagementboek schrijven, maar het is een spannend verhaal gewor den. Over de avonturen van drie journalisten in Afrika, maar ook over hoe een sociale missie een za kelijk succes kan worden." „Het begon met een journalistiek programma, Keuringsdienst van Waarde. De drie journalisten Teun van de Keuken, Roland Duong en Maurice Dekkers ontdekten dat chocolade wordt geproduceerd door kindslaven op cacaoplantages in Afrika. De grote chocoladefabri kanten doen daar weinig tegen. Daarom gingen ze op zoek naar een manier om een 'slaafvrije' chocoladereep te maken. Ze gin gen naar Afrika, sloten contracten met boeren en lieten de repen in België produceren. De reep werd een redelijk suc ces, maar voor het voortbestaan was geld nodig. Toen kwam Henk Jan Beltman in beeld, een onder nemer die wilde investeren. Het samengaan van het commerciële met het kritisch maatschappelijke ging niet zonder strijd. Toch bleek juist die tegenstelling de grondslag voor het succes." Behalve voor de boeren zorgen de aandeelhouders ook goed voor zichzelf „Helaas wel. In Ghana en Ivoor kust leven naar schatting twee miljoen kinderen in slavernij. Handelaren rijden met trucks door de dorpen en gaan de hutten langs. Ze beloven ouders dat ze kinderen een opleiding en salaris geven en nemen ze mee. Vervol gens eindigen die kinderen in ba rakken, krijgen ze nauwelijks te eten en werken ze lange dagen on betaald op de plantages. Kinderen die proberen te ontsnappen wor den vermoord. Het is gruwelijk." „Juist niet. Doel van Tony's Chocolonely is te laten zien dat je chocolade kunt produceren waar geen slavenbloed aan kleeft, ter wijl toch winst wordt gemaakt. Helemaal slaafvrij is lastig, maar het lukt ze voor 99 procent. Het uiteindelijke doel van de oprich ters is dat grote chocoladefabri kanten hun voorbeeld gaan vol gen. Het heeft even geduurd maar langzamerhand onderzoeken die of zij ook op een andere manier kunnen produceren." „Het bedrijf heeft de keten van boon tot reep in eigen hand. Het doet zelf rechtstreeks zaken met de cacaoboeren in Afrika. Ze leiden boeren op, leren ze nieuwe land bouwtechnieken en zorgen dat de kinderen van landwerkers naar school gaan. Dat hele proces kost veel geld. Dat kan Tony's alleen be kostigen door repen te verkopen. Hoe meer ze verkopen, hoe meer geld daarvoor beschikbaar is." „Dat valt erg mee. Het bedrijf maakt pas een paar jaar winst. Wel zorgen de aandeelhouders, Belt man en de initiatiefnemers, be halve voor de boeren en werkne mers ook goed voor zichzelf. Er wordt gewoon dividend uitge keerd en ze gaan elk jaar met el kaar op wintersport. Dat past bij hun overtuiging. Ze willen laten zien dat je zowel maatschappelijk betrokken als commercieel kunt zijn. Het een sluit het ander niet uit." „De droom van Henk Jan Beltman is een chocoladefabriek annex pretpark, compleet met achtbaan langs de productielijn. Die droom komt al een beetje uit met een winkel met minifabriek in Am sterdam, die dit jaar opengaat. Maar Tony's Chocolonely wil ook Amerika veroveren. Om de ogen te openen van de grootste chocolade producenten in het meest kapita listische land ter wereld." woensdag 24 januari 2018 PC Geld&Soed Jeroen Siebe- link legde het succesverhaal van Tony's Chocolonely vast. „Goed voorbeeld doet goed volgen, hopen ze." FOTOJEAN- PIERREJANS Arwen Kleyngeld Waarom dit boek? Wat maakt dit bedrijf bijzonder? Slavernij bestaat toch allang niet meer? Verdwijnt de aandacht daarvoor niet met het commerciële succes? Is die eerlijke productie nog wel te controleren? De ondernemers zelf hebben inmiddels een dikke bank rekening? Abonnementsvorm Ma t/m zat (6 dagen papier digitaal) Zaterdag (zat. papier 6 dagen digitaal) Digitaal (6 dagen digitaal) Hoe gaat het verhaal van Tony's Chocolonely verder? 'Het wereldschokkende en on weerstaanbaar lekkere verhaal van Tony's Chocolonely' is vanaf morgen verkrijgbaar. Betaling per maand Betaling per kwartaal 33,95 98,95 22,95 66,95 €18,99 €54,95 *De prijzen zijn inclusief 2,95 korting voor automatische betaling. Voor de halfjaar- en jaarabonnementsprijzen verwijzen wij u graag naar pzc.nl/service Van abonnees die ons reeds gemachtigd hebben het abonnementsgeld automatisch te incasse ren, nemen wij aan dat zij akkoord gaan met de afschrijving van de nieuwe abonnementsprijs. Directie PZC Abonnementsprijzen vanaf 1 maart Per 1 maart 2018 worden de abonnementsprijzen* van de PZC aangepast. Hieronder vindt u per abonnementsvorm de wijzigingen die vanaf die datum gelden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 23