\Jiki Lauda
v
O
16
MESTFRAUDE KALVERGATE
Wederom is er
stront aan de
knikker voor de
nieuwe minister
van Landbouw,
Carola Schouten.
Zeker 45 boeren
frauderen met de
registratie van
kalfjes om zo
makkelijker aan de
regels voor
fosfaatuitstoot te
kunnen voldoen.
In de schijnwerpers
Iatuurlijk, stokoud kun je Niki Lauda
niet noemen met zijn 68 jaar. Zijn ge
tekende gezicht lijkt een ander ver
haal te vertellen, maar dat heeft alles te ma
ken met de horrorcrash in zijn Formule 1-
auto op t augustus 1976 op de Nürnburgring.
Lauda raakte in coma en liep zware brand
wonden op. „Ik heb tenminste een reden
waarom ik lelijk ben", zei hij daar onlangs
over. „De meeste mensen hebben dat niet."
Toch kun je je afvragen: waar begin je aan,
op pensioengerechtigde leeftijd? Een lucht
vaartmaatschappij kopen die pas nog kopje
onder ging, als ge
volg van het fail
lissement van
moederbedrijf
AirBerlin. Met zijn
bod troefde hij
reuzen als Ryanair
en IAG af. Losla
ten is er niet bij
voor de Oostenrij
ker.
22-2-1949
Wereld
kampioen
Kampioen rein is de lucht-
Formule 1 in vaart niet voor de
ex-coureur. Al tij
dens zijn racecar
rière, in 1979,
richtte hij zijn
eerste eigen maat
schappij op: Lauda
Air. De Oostenrij
ker zorgde er
hoogstpersoonlijk
voor dat KLM zijn
monopolie op de
verbindingen tus
sen Wenen en
Azië verloor. Maar er was ook treurnis, wat
heet. Bij een crash verloren 223 mensen het
leven. In 2003 hield Lauda Air op zelfstandig
te bestaan.
Aan een plek aan de zijlijn had de coureur
geen behoefte. Hij richtte een nieuwe maat
schappij op. Deze keer zette hij zijn voor
naam op de romp. De maatschappij richtte
zich vooral op vakantievluchten binnen Eu
ropa en werd in stappen opgegeten door Air
Berlin, dat in 2011 volledig eigenaar werd.
Van dat bedrijf was Lauda tot 2013 bestuur
der, daarna ging hij voor Mercedes werken.
Een definitief punt achter zijn leven in de
luchtvaart, zo leek het. Tot gisteren.
dood, kan niet verder, aldus Lauda die zijn
beste race ooit - volgens hemzelf- in Zuid-
Afrika reed. Hij won met een kapotte auto,
het gevolg van een crash. Bij die crash verloor
collega Tom Pryce het leven. Dat hoorde
Lauda pas toen hij op het podium stond. „In
een goed moment zat ook een slecht mo
ment." Vanuit dat oogpunt is ook Lauda's te
rugkeer in de luchtvaart wel weer te verkla
ren.
Altice
Vopak
ABNAMRO
ING
arola Schouten
had vast een an
dere vuurdoop
gewenst. De vi-
i cepremier van
de Christen-
Unie had harts
tochtelijk gehoopt minister van
Sociale Zaken te worden. In plaats
daarvan kreeg ze het in ere her
stelde ministerie van Landbouw
toegeschoven; een troostprijs waar
de boerendochter niettemin en
thousiast aan begon. Uitgerekend
op dat departement is er sinds
haar aantreden aanhoudend ge
donder. Niet echt een droomstart.
„Het is wel pittig", stelt een nauw
betrokkene.
Gisteren maakte Schouten op
nieuw bekend op boerenbedrog te
zijn gestuit. De Nederlandse
Voedsel- en Warenautoriteit
(NVWA) heeft op zeker 45 melk
veehouderijen fraude vastgesteld
met de registratie van pasgeboren
kalveren. Het gaat daarbij om boe
ren die meer volwassen koeien in
de stal hebben staan dan zij ge
meld hebben in het landelijke
Identificatie- en Registratiesys
teem. Schouten spreekt van straf-
Ik ben al met het
Openbaar Ministerie
in overleg over de
effectiefste aanpak
bare feiten en stelt dat sancties
volgen. Daaronder valt ook straf
rechtelijke vervolging. „Ik ben al
met het Openbaar Ministerie in
overleg over de meest effectieve
aanpak", aldus Schouten.
Meer meerlingen
Het vermoeden van gesjoemel
ontstond nadat er afgelopen jaar
veel meer meerlingen bleken te
zijn geboren dan gebruikelijk.
Normaal ligt dat aantal bij koeien
maar op 3 tot 5 procent. Uit het re
gistratiesysteem kwam echter
naar voren dat bij circa 2.000 be
drijven het percentage hoger was
dan 10 procent. Bij nog eens 5.700
melk- en rundveebedrijven lag dat
percentage tussen de 5 en 10 pro
cent. Die cijfers lieten alle alarm
bellen rinkelen op het ministerie.
Door met de geboortecijfers te
sjoemelen, is het voor boeren
makkelijker om aan de regels voor
fosfaatuitstoot te voldoen, zonder
daarvoor runderen te hoeven weg
doen. Een koe die nog nooit een
kalf heeft gebaard, telt voor de fos
faatuitstoot namelijk minder
zwaar mee dan een koe die wel
heeft gekalfd.
De vrees bestaat dat de totale
omvang van de fraude weieens
enorm kan zijn. Bij de 93 melkvee-
Voormalig Formule 1-wereldkampioen Niki
Lauda is opnieuw eigenaar geworden van
Niki, de luchtvaartmaatschappij die hij
ooit zelf oprichtte.
Geboren
Formule 1 in
1975,1977 en
1984
Adviseur
bij het For
mule 1-team
van Merce
des sinds
september
2012.
Onbekend ter-
Een coureur die te lang stilstaat bij de
Sander van Mersbergen
O
4.4%
woensdag 24 januari 2018
GO
De Franse ka
belaar blonk in
positieve zin uit.
Het olieopslag-
bedrijf maakte
een sprongetje
omhoog.
De financials
hadden het gis
teren zwaar aan
het Damrak. Ook
de NN Group en
Aegon verloren.
De verzekeraar
was vanwege ad
viesverlagingen
een van de
grootste dalers
in de AEX.
Meer beursnieuws?
AD.nl/Economie
o
Laurens Kok
Den Haag
Minister Carola Schouten.
FOTO LEX VAN LIESHOUT/ANP
—Carola Schouten, bewindsvrouw