\Jiki Lauda v O 16 MESTFRAUDE KALVERGATE Wederom is er stront aan de knikker voor de nieuwe minister van Landbouw, Carola Schouten. Zeker 45 boeren frauderen met de registratie van kalfjes om zo makkelijker aan de regels voor fosfaatuitstoot te kunnen voldoen. In de schijnwerpers Iatuurlijk, stokoud kun je Niki Lauda niet noemen met zijn 68 jaar. Zijn ge tekende gezicht lijkt een ander ver haal te vertellen, maar dat heeft alles te ma ken met de horrorcrash in zijn Formule 1- auto op t augustus 1976 op de Nürnburgring. Lauda raakte in coma en liep zware brand wonden op. „Ik heb tenminste een reden waarom ik lelijk ben", zei hij daar onlangs over. „De meeste mensen hebben dat niet." Toch kun je je afvragen: waar begin je aan, op pensioengerechtigde leeftijd? Een lucht vaartmaatschappij kopen die pas nog kopje onder ging, als ge volg van het fail lissement van moederbedrijf AirBerlin. Met zijn bod troefde hij reuzen als Ryanair en IAG af. Losla ten is er niet bij voor de Oostenrij ker. 22-2-1949 Wereld kampioen Kampioen rein is de lucht- Formule 1 in vaart niet voor de ex-coureur. Al tij dens zijn racecar rière, in 1979, richtte hij zijn eerste eigen maat schappij op: Lauda Air. De Oostenrij ker zorgde er hoogstpersoonlijk voor dat KLM zijn monopolie op de verbindingen tus sen Wenen en Azië verloor. Maar er was ook treurnis, wat heet. Bij een crash verloren 223 mensen het leven. In 2003 hield Lauda Air op zelfstandig te bestaan. Aan een plek aan de zijlijn had de coureur geen behoefte. Hij richtte een nieuwe maat schappij op. Deze keer zette hij zijn voor naam op de romp. De maatschappij richtte zich vooral op vakantievluchten binnen Eu ropa en werd in stappen opgegeten door Air Berlin, dat in 2011 volledig eigenaar werd. Van dat bedrijf was Lauda tot 2013 bestuur der, daarna ging hij voor Mercedes werken. Een definitief punt achter zijn leven in de luchtvaart, zo leek het. Tot gisteren. dood, kan niet verder, aldus Lauda die zijn beste race ooit - volgens hemzelf- in Zuid- Afrika reed. Hij won met een kapotte auto, het gevolg van een crash. Bij die crash verloor collega Tom Pryce het leven. Dat hoorde Lauda pas toen hij op het podium stond. „In een goed moment zat ook een slecht mo ment." Vanuit dat oogpunt is ook Lauda's te rugkeer in de luchtvaart wel weer te verkla ren. Altice Vopak ABNAMRO ING arola Schouten had vast een an dere vuurdoop gewenst. De vi- i cepremier van de Christen- Unie had harts tochtelijk gehoopt minister van Sociale Zaken te worden. In plaats daarvan kreeg ze het in ere her stelde ministerie van Landbouw toegeschoven; een troostprijs waar de boerendochter niettemin en thousiast aan begon. Uitgerekend op dat departement is er sinds haar aantreden aanhoudend ge donder. Niet echt een droomstart. „Het is wel pittig", stelt een nauw betrokkene. Gisteren maakte Schouten op nieuw bekend op boerenbedrog te zijn gestuit. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft op zeker 45 melk veehouderijen fraude vastgesteld met de registratie van pasgeboren kalveren. Het gaat daarbij om boe ren die meer volwassen koeien in de stal hebben staan dan zij ge meld hebben in het landelijke Identificatie- en Registratiesys teem. Schouten spreekt van straf- Ik ben al met het Openbaar Ministerie in overleg over de effectiefste aanpak bare feiten en stelt dat sancties volgen. Daaronder valt ook straf rechtelijke vervolging. „Ik ben al met het Openbaar Ministerie in overleg over de meest effectieve aanpak", aldus Schouten. Meer meerlingen Het vermoeden van gesjoemel ontstond nadat er afgelopen jaar veel meer meerlingen bleken te zijn geboren dan gebruikelijk. Normaal ligt dat aantal bij koeien maar op 3 tot 5 procent. Uit het re gistratiesysteem kwam echter naar voren dat bij circa 2.000 be drijven het percentage hoger was dan 10 procent. Bij nog eens 5.700 melk- en rundveebedrijven lag dat percentage tussen de 5 en 10 pro cent. Die cijfers lieten alle alarm bellen rinkelen op het ministerie. Door met de geboortecijfers te sjoemelen, is het voor boeren makkelijker om aan de regels voor fosfaatuitstoot te voldoen, zonder daarvoor runderen te hoeven weg doen. Een koe die nog nooit een kalf heeft gebaard, telt voor de fos faatuitstoot namelijk minder zwaar mee dan een koe die wel heeft gekalfd. De vrees bestaat dat de totale omvang van de fraude weieens enorm kan zijn. Bij de 93 melkvee- Voormalig Formule 1-wereldkampioen Niki Lauda is opnieuw eigenaar geworden van Niki, de luchtvaartmaatschappij die hij ooit zelf oprichtte. Geboren Formule 1 in 1975,1977 en 1984 Adviseur bij het For mule 1-team van Merce des sinds september 2012. Onbekend ter- Een coureur die te lang stilstaat bij de Sander van Mersbergen O 4.4% woensdag 24 januari 2018 GO De Franse ka belaar blonk in positieve zin uit. Het olieopslag- bedrijf maakte een sprongetje omhoog. De financials hadden het gis teren zwaar aan het Damrak. Ook de NN Group en Aegon verloren. De verzekeraar was vanwege ad viesverlagingen een van de grootste dalers in de AEX. Meer beursnieuws? AD.nl/Economie o Laurens Kok Den Haag Minister Carola Schouten. FOTO LEX VAN LIESHOUT/ANP —Carola Schouten, bewindsvrouw

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16