©NDERNEMEP HARRY MENS BOERT GOED MET BUSINESS CLASS Lightweight Containers uit Den Helder heeft dit jaar dertig nieuwe werknemers nodig. Volgens directeur Anita Veenendaal worden mensen aangetrokken door het goede imago van het duurzame familiebedrijf. „We werken bijvoorbeeld met zelflerende teams, waarin medewerkers veel verantwoordelijkheden krijgen." Door René Bogaarts Zeventig mensen werken er op het hoofdkantoor van Lightweight Containers in Den Helder. En als het aan chief commercial officer (cco) Anita Veenendaal ligt, komen er dit jaar nog dertig bij. Of het moeilijk is om goede medewerkers te vinden? „Nee, eigenlijk niet", aldus Veenendaal. De aantrekkings kracht van het bedrijf zit in het imago. Duurzaam product Lightweight Containers ontwikkelt, produceert en verkoopt onder de merk namen KeyKeg en UniKeg recyclebare plastic fusten voor dranken als bier en wijn. „We zijn een duurzaam bedrijf. Onze fusten bestaan voor 35 procent uit gerecycled materiaal, en van elke KeyKeg die na gebruik terugkomt, hergebruiken wij weer 81 procent van het materiaal", vertelt Veenendaal. „Bovendien scheelt het afnemers flink in brandstofverbruik als ze vaatjes met 30 liter wijn kunnen vervoeren in plaats van eenheden met veertig flessen." Het in 1954 opgerichte bedrijf, dat eigen dom is van Veenendaal, haar ouders en haar broer, groeit al jaren met zo'n 40 procent. De omzet bedraagt enkele tientallen miljoenen euro's. Lightweight Containers heeft productievestigingen in Nederland, Duitsland, de Verenigde Staten en binnenkort ook in Engeland. Het levert in tachtig landen. Nieuw leiderschap Veenendaal verwacht dat de nieuwe werknemers uit de regio zullen komen. „De meesten komen via mond-tot-mond- reclame bij ons terecht. Daarnaast zijn we actief op social media. En door onder meer sportactiviteiten van medewerkers te sponsoren, vergroten we onze naams bekendheid. Ook verwijzen klanten werkzoekenden naar ons door", vertelt ze. Specialisten werft het bedrijf via recruiters en ook dat gaat altijd soepel. „Achteraf horen we vaak dat mensen al bij binnenkomst een prettig gevoel heb ben bij de cultuur binnen ons bedrijf." Lightweight Containers werkt namelijk met een bijzondere leiderschapsstijl. „We werken met zelflerende teams, waarin medewerkers veel verantwoor delijkheden krijgen. We kennen hier geen registratie van vrije dagen en helpen mensen in hun ontwikkeling." Internationale oriëntatie „Dat het goed werkt, blijkt uit het lage ziekteverzuim van zo'n 0,8 procent en uit het feit dat de afgelopen tien jaar slechts één medewerker ons bedrijf op eigen initiatief heeft verlaten." De inter nationale oriëntatie van het bedrijf maakt Lightweight Containers ook extra aantrekkelijk voor mensen die vreemde talen spreken. Tips: - Wees een aantrekkelijke werkgever en genereer naamsbekendheid (offline en online) om zo moeiteloos aan nieuwe werknemers te komen. - Is je bedrijf ook actief in het buiten land? Focus dan ook op het aantrek ken van internationale werknemers. Fingerspitzengefühl DE ULTIEME BEKRONING VAN GOED ONDERNEMERSCHAP! De Koning Willem I Prijs en Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap zijn de meest prestigieuze en onafhankelijke ondernemingsprijzen van Nederland, die tweejaarlijks worden uitgereikt door Hare Majesteit Koningin Maxima en prof. dr. K.H.W. Knot, president van de Nederlandsche Bank N.V. en voorzitter van de Koning Willem I Stichting. 'ns chrijvina Koning Willem i nogi WeeJ~ Stichting geopend thema: talent vinden, binden en opleiden deondernemer.nl Een goed imago maakt je een gewilde werkgever Harry Mens en Business Class, de twee zijn onafscheidelijk aan elkaar verbonden. In combinatie met handel in vastgoed en beleggingen is de 70-jarige Lissenaar een zeer succesvolle ondernemer. Terwijl de haard zijn best doet in The Half Moon Lounge van het Amsterdamse Hilton Hotel, gaat Mens er goed voor zitten in zijn leren fauteuil. Qua setting past dit interview perfect bij de persoon Harry Mens en zijn programma Business Class. Winstgevend „Zo'n twintig jaar geleden ben ik naar RTL gegaan en heb ik gezegd dat ik op de zondagochtend een programma wilde maken. 'Als je geld wilt verliezen, moet je het lekker doen', zeiden ze. Ik betaalde de kosten en verkocht de reclame. De winst zouden we delen. Winst die ik vanaf de eerste dag maakte en nu nog steeds. „Het moeilijkste van dit vak is om mensen over de drempel te krijgen. Om ze zover te krijgen dat ze aanschuiven. Ze moeten 14.500 euro betalen voor een interview en dat is veel geld. Maar als ze er eenmaal voor gaan, gaat het los. Die mensen raken verslaafd aan het programma. Soms is het nodig om het ze de eerste keer cadeau te doen. Zo zien ze wat ze ervoor terugkrijgen en willen ze alleen maar meer." Volgens de zakenman, die in 1991 operazanger Luciano Pavarotti voor 1.250.000 dollar liet invliegen en daar zelf vier ton aan overhield, was het vroeger makkelijker om mensen in zijn show te krijgen. „Dankzij mij heeft het mkb nu ook tv ontdekt. Ik heb ze televisierijp gemaakt. Steeds meer bedrijven kopen zendtijd waardoor je tegen woordig harder moet werken om mensen te krijgen. Toch loopt mijn publiek niet weg. „Gelukkig gaat het bij mij vaak goed. Ik heb dat fingerspitzengefühl. Neem mijn crematorium; dat was vanaf het eerste moment raak. Zo'n 80 procent is raak. En als je ouder wordt, zo'n 90 procent. Ik voel het aan als ik ergens mee moet stoppen." Lees het hele interview met Harry Mens op deondernemer.nl. .uNJNG Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 15