12 Legendes uit het voetbal bij inauguratie GeorgeWeah Het beeld was al maanden weg, maar veroorzaakte opeens een relletje LIBERIA OUD-VOETBALLER PRESIDENT Hoe begon het? Daarvoor moeten we terug naar 27 juni 2014, de dag dat het Mauritshuis in Den Haag na een verbouwing van twee jaar weer open gaat. Historicus Zihni Özdil beklaagt zich in een opiniestuk over het vernieuwde museum, dat niks vertelt over de rol van Jo han Maurits van Nassau bij de slavenhandel in Brazilië. „Ik vond het kwalijk dat een groot deel van de geschiedenis gewist werd", zegt het GroenLinks-Kamerlid nu. „Wij zijn toch geen Turkije?" Het Mauritshuis heeft enkele dagen daar voor wel een kleine tentoonstelling over de oprichter en naamgever ingericht. Özdil wordt uitgenodigd. „In die tijd is het onder werp voor ons gaan spelen", vertelt Koen Brakenhoff hoofd marketing van het Mau ritshuis. „Wat vertel je over je naamgever, zowel positief als negatief. We hadden er geen aandacht voor. Daar waren we ook zoekende in. Die kritiek hebben we ons aangetrokken. We hebben in januari 2017 in zaal 13 een plek ingericht, waarin we aan de hand van echte kunst iets meer vertellen over Maurits." Met drie schilderijen en een 18de eeuws terracotta beeld. Échte kunst. Dat is de buste van Maurits in de foyer van het museum niet. Die is van polyester, een replica van het origineel dat in Duitsland staat. Brakenhoff. „De kunststof kopie in de foyer, waar we het verhaal niet goed konden vertellen, kon wat ons betreft weg. Het stond ook in de weg omdat het zo groot was." Het beeld wordt in september 2017 opge slagen in een depot. Sofarso good. Geen haan die ernaar kraait. Zelfs niet als op 6 ja nuari van dit jaar Imara Limon, conservator van het Amsterdam Museum, er melding van maakt in een artikel in de Volkskrant Na haar artikel blijft het stil Waarom werd het toch een 'beeldenstorm'? De maatschappelijke verontwaardi ging barst pas los als NRC Han delsblad op 12 januari meldt dat de buste is verwijderd 'in het kader van een groter bewust wordingsproces over het sla vernijverleden'. Het hek is van de dam, politici en histo rici struikelen over elkaar heen. Piet Emmer, emeritus hoogleraar Europese geschiedenis en deskundige op het gebied van de Nederlandse slavenhan del, mengt zich veelvuldig in de discussie. Hij reageerde in 2014 al verontwaardigd op het stuk van Özdil. Zijn boodschap is al jaren dat we het verleden niet moeten beoordelen in de tijd van nu. De nazaten van slaven moe ten niet 'rondzeuren' in het verleden. Als Rotterdamse kunstinstellingen in september 2017 aankondigden af te willen van de naam Witte de With zegt hij in een interview dat er sprake is van een moderne 'beeldenstorm'. De Telegraafkopt gretig met de term 'beeldenstorm' op de voor pagina. Politici nemen het even zo gre tig over. Kamerleden Martin Bosma (PW) en Antoinette Laan (WD) kon digen Kamervragen aan. In deze krant roept CD A-leider Sybrand Buma: „Handen af J.P. Coen en het Mauritshuis." En premier Mark Rutte citeert in zijn verontwaardiging bijna letterlijk Emmer. Het gebeurt allemaal in een week dat een Amsterdamse school zegt af te willen van de naam J.P. Coen. „Het is een gevoelig de bat over de nationale identiteit, waarin we een voorbeeld leken te zijn", blikt Braken hoff van het Mauritshuis terug. „We had den de discussie over Coen en Witte de With. Drie voorbeelden maakt een trend. En het werd al vrij snel politiek." Özdil vindt het een kwalijke zaak dat de discussie zo uit de hand is gelopen en hij er van wordt beschuldigd een beeldenstorm te ontketenen. „Historici en politici hebben het gekaapt en zetten nepnieuws neer. Ik vind dat volksmennerij. Ik wil juist niet dat beelden verwijderd worden. We moeten de geschiedenis compleet vertellen." Wat is nu de les? De 'beeldenstorm' lijkt nu even ge luwd na de uitleg van het Mauritshuis en de excuses van Rutte. „Dat ze in een speciale zaal meer uitleg geven over zijn persoon lijkt me heel goed", zegt historicus Emmer. „Het verleden van een land bestaat uit zwarte en vrolijke bladzijden. Daar kun je niks aan doen. Maar als je niks weet van de 17de eeuw, veran deren bijschriften in een mu seum daar niks aan. Ook het on derwijs moet goed naar het historische verhaal kijken." Van der Molen (Amster dam Museum) vindt dat juist met de kennis van nu scherper naar het verleden gekeken moet worden. „We moeten ons ook reken schap geven van de andere kant van dit soort helden. Probeer weg te blijven van een oplossing. Het gaat om de betekenis van zo'n beeld en wat we ermee willen. Als je meteen zegt: haal het weg want het is een schurk of laat het staan want is en held, kom je niet aan die discussie toe. Dat is jam mer." dinsdag 23 januari 2018 GO MONROVIA Met zijn vrouw Clar naast hem legde George Weah gisteren de eed af in een volge pakt voetbalstadion in de Liberi aanse hoofdstad Monrovia. Onder de aanwezigen waren beroemdhe den als Chelsea-legende Drogba, Eto'o en Oliseh, die bij Ajax speelde en nu trainer is van Fortuna Sittard. Naast sporters reisden ook de pre sidenten van onder meer Guinea, Siërra Leone, Ivoorkust, en Congo naar Monrovia. „Ik heb mijn hele leven doorgebracht in stadions. Maar vandaag is een dag als geen ander", zei Weah. De voetballe gende won afgelopen december de presidentsverkiezingen in Liberia. Met zijn verkiezing heerst 'Koning George' de komende zes jaar over Liberia. Vooral jongeren steunen hem massaal. Hij belooft gratis on derwijs en wil de economie op gang helpen. Een loodzware opgave: Li beria is nog altijd een van de armste landen ter wereld, fotoafp Hoe 'Maurits' een kleine beeldenstorm ontketende Het was maandenlang windstil, maar uit eindelijk raasde afgelopen weken een ware beeldenstorm door Nederland. Het verwijderen van een kunststof beeld van Johan Maurits uit de foyer van het Mau- ritshuis werd door historici en politici aangegrepen om een gevoelig punt te raken. De feiten op een rij. Tonny van der Mee Den Haag I HL CONSTITUTION op the: REPUBLIC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 12