'Vooral buitenlandse chauffeurs in problemen' Kijk snel op DELTA.nl/combineren 5 De truckers waren gewaarschuwd: ga niet de weg op. Toch werd het advies van branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Rijkswaterstaat veelal in de wind geslagen. Tientallen vrachtwagens waaiden omver, met schade en oponthoud tot gevolg. Toch blijft de schade voor Neder landse ondernemingen zeer be perkt, concludeert TVM, de groot ste transportverzekeraar in Neder land. Sinds donderdag heeft TVM slechts vijftien schademeldingen binnengekregen bij zijn eigen alarmcentrale en niet meer dan ze ven daarvan betroffen vrachtwa gens en opleggers. Vooral buiten landse chauffeurs kwamen in de problemen, concludeert de organi- W Rijkswaterstaat waarschuwt op matrixborden alleen in het Nederlands satie op basis van die cijfers. De verzekeraar pleit er dan ook voor weeralarmen en andere waar schuwingen voor het wegverkeer voortaan ook in het Engels te ver spreiden. Rijkswaterstaat waar schuwt op matrixborden boven de snelwegen alleen in het Neder lands. Volgens TVM zou het helpen als buitenlandse vrachtwagen chauffeurs ook in het Engels ge waarschuwd worden om niet met storm de weg op te gaan. De transportsector gaat binnen kort met Rijkswaterstaat om de ta fel over maatregelen bij extreem weer. Een van de onderwerpen is een eventueel rijverbod voor vrachtwagens bij code rood, maar daar ziet TVM niets in. Rijverbod „Dat gaat veel te ver, je moet de bal vooral neerleggen bij de onderne mers en chauffeurs zelf. Die moe ten hun eigen verantwoordelijk heid nemen", aldus een woord voerder. „De bedrijven die bij ons zijn aangesloten, zijn redelijk op de hoogte van de gevaren bij code rood." Ook branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) is geen voorstander van een verbod. „Het is makkelijk om te roepen dat de wagens de weg niet meer op mogen", aldus de zegsman. „Soms hebben chauffeurs geen keuze." Op dit moment kan TLN niet veel meer doen dan adviezen geven aan de sector. „Onze invloed is beperkt", aldus een woordvoer der. „De verantwoordelijkheid ligt bij de bedrijven om er iets mee te doen." Een eventueel verbod ligt volgens TLN bij justitie en politie. CNV Vakmensen is een onder zoek begonnen onder zijn leden naar de reden van het doorrijden. „Wat doet de Inspectie Leefomge ving en Transport (ILT) in geval van coderood? Laten we al die vracht wagens maar doorrijden, alsof we gek zijn?", vraagt bestuurder Tjitze van Rijssel zich af „Misschien moe ten we maar gewoon duidelijk zijn: bij code rood geldt een rijverbod voor vrachtwagens. Dat zou een stuk veiliger zijn voor iedereen." Ook minister Cora van Nieuwen- huizen (Infrastructuur en Water staat) wil duidelijkheid van de sec tor. „De overheid geeft code rood toch niet voor niets?", aldus de be windsvrouw. Ze laat onder meer uitzoeken of er veel buitenlandse chauffeurs onderweg waren, die de waarschuwingen niet mee hebben gekregen. Hulpdiensten Gisteren kregen de hulpdiensten in totaal 2.951 meldingen van storm schade binnen. Dat blijkt uit P2000-gegevens die door Alarme- ringen.nl zijn verzameld. Het P2000-netwerk is opgezet om hulpdiensten mee op te roepen. Vooral tussen tien uur 's ochtends en twee uur 's middags werden de hulpdiensten vaak opgeroepen. verbindt zaterdag 20 januari 2018 Transportverzekeraar TVM heeft slechts zeven schademel- dingen van vrachtwagens bin nengekregen na de fikse wes terstorm van donderdag. Vol gens de organisatie zijn vooral buitenlandse chauffeurs in de problemen gekomen. De oplos sing volgens TVM: vertaal de waarschuwingen in het Engels. Maarten van Ast Rotterdam Een van de vele tientallen om gewaaide vrachtwagens. FOTO KOEN VERHEIJDEN C«.mbinfi£ profiteer ENERGIE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 5