'Vooral buitenlandse chauffeurs in problemen'
Kijk snel op DELTA.nl/combineren
5
De truckers waren gewaarschuwd:
ga niet de weg op. Toch werd het
advies van branchevereniging
Transport en Logistiek Nederland
(TLN) en Rijkswaterstaat veelal in
de wind geslagen. Tientallen
vrachtwagens waaiden omver, met
schade en oponthoud tot gevolg.
Toch blijft de schade voor Neder
landse ondernemingen zeer be
perkt, concludeert TVM, de groot
ste transportverzekeraar in Neder
land. Sinds donderdag heeft TVM
slechts vijftien schademeldingen
binnengekregen bij zijn eigen
alarmcentrale en niet meer dan ze
ven daarvan betroffen vrachtwa
gens en opleggers. Vooral buiten
landse chauffeurs kwamen in de
problemen, concludeert de organi-
W Rijkswaterstaat
waarschuwt op
matrixborden alleen
in het Nederlands
satie op basis van die cijfers.
De verzekeraar pleit er dan ook
voor weeralarmen en andere waar
schuwingen voor het wegverkeer
voortaan ook in het Engels te ver
spreiden. Rijkswaterstaat waar
schuwt op matrixborden boven de
snelwegen alleen in het Neder
lands. Volgens TVM zou het helpen
als buitenlandse vrachtwagen
chauffeurs ook in het Engels ge
waarschuwd worden om niet met
storm de weg op te gaan.
De transportsector gaat binnen
kort met Rijkswaterstaat om de ta
fel over maatregelen bij extreem
weer. Een van de onderwerpen is
een eventueel rijverbod voor
vrachtwagens bij code rood, maar
daar ziet TVM niets in.
Rijverbod
„Dat gaat veel te ver, je moet de bal
vooral neerleggen bij de onderne
mers en chauffeurs zelf. Die moe
ten hun eigen verantwoordelijk
heid nemen", aldus een woord
voerder. „De bedrijven die bij ons
zijn aangesloten, zijn redelijk op de
hoogte van de gevaren bij code
rood." Ook branchevereniging
Transport en Logistiek Nederland
(TLN) is geen voorstander van een
verbod. „Het is makkelijk om te
roepen dat de wagens de weg niet
meer op mogen", aldus de zegsman.
„Soms hebben chauffeurs geen
keuze." Op dit moment kan TLN
niet veel meer doen dan adviezen
geven aan de sector. „Onze invloed
is beperkt", aldus een woordvoer
der. „De verantwoordelijkheid ligt
bij de bedrijven om er iets mee te
doen." Een eventueel verbod ligt
volgens TLN bij justitie en politie.
CNV Vakmensen is een onder
zoek begonnen onder zijn leden
naar de reden van het doorrijden.
„Wat doet de Inspectie Leefomge
ving en Transport (ILT) in geval van
coderood? Laten we al die vracht
wagens maar doorrijden, alsof we
gek zijn?", vraagt bestuurder Tjitze
van Rijssel zich af „Misschien moe
ten we maar gewoon duidelijk zijn:
bij code rood geldt een rijverbod
voor vrachtwagens. Dat zou een
stuk veiliger zijn voor iedereen."
Ook minister Cora van Nieuwen-
huizen (Infrastructuur en Water
staat) wil duidelijkheid van de sec
tor. „De overheid geeft code rood
toch niet voor niets?", aldus de be
windsvrouw. Ze laat onder meer
uitzoeken of er veel buitenlandse
chauffeurs onderweg waren, die de
waarschuwingen niet mee hebben
gekregen.
Hulpdiensten
Gisteren kregen de hulpdiensten in
totaal 2.951 meldingen van storm
schade binnen. Dat blijkt uit
P2000-gegevens die door Alarme-
ringen.nl zijn verzameld. Het
P2000-netwerk is opgezet om
hulpdiensten mee op te roepen.
Vooral tussen tien uur 's ochtends
en twee uur 's middags werden de
hulpdiensten vaak opgeroepen.
verbindt
zaterdag 20 januari 2018
Transportverzekeraar TVM
heeft slechts zeven schademel-
dingen van vrachtwagens bin
nengekregen na de fikse wes
terstorm van donderdag. Vol
gens de organisatie zijn vooral
buitenlandse chauffeurs in de
problemen gekomen. De oplos
sing volgens TVM: vertaal de
waarschuwingen in het Engels.
Maarten van Ast
Rotterdam
Een van de vele tientallen om
gewaaide vrachtwagens.
FOTO KOEN VERHEIJDEN
C«.mbinfi£
profiteer
ENERGIE