20 WEEK In het atelier zv Het is nog wennen. Eind vo rig jaar verhuisde Kees In gelse van het platteland - een boerderij bij het Bevelandse Driewegen - naar de stad: een ap partement in de Veersepoort in Middelburg. Hij heeft maanden geen penseel aangeraakt en wil het schilderen weer oppakken. Zoals hij het nu inschat zal hij zijn ezel in de woonkamer neerzetten, op een kleed. Dat is dan meteen het atelier. In één van de andere ka mers heeft hij over nieuwe houten rekken laten maken voor de opslag van zijn werken. Ze ruiken nog nieuw. Wennen, jazeker. Toch is Ingelse terug op vertrouwd terrein. Als zoon van een kruidenier werd hij in 1941 geboren in de Zacharias Jansenstraat. Waar nu de wijk Veersepoort is, was toen open veld. Grote kans dat hij als jongetje heeft rondgesjouwd op de plek waar hij nu zijn nieuwe thuis heeft. In het kleine middenstandsmi lieu was 'kunst' niet aan de orde. Eerst was er het drama van zijn va der, die in augustus 1944 door de Duitse bezetter van zijn bed werd gelicht omdat hij onderduikers hielp. Nadat hij een maand later in het concentratiekamp Neuen- gamme terechtkwam, werd er nooit meer iets van hem verno men. Zoon Kees moest maar naar de mulo, zo ging dat in die tijd. Hij vertelt: „Toen ik in de tweede klas van de mulo zat, ben ik zelf naar meneer Van Alphen, de oprichter van de Christelijke HBS, gestapt. Mag ik bij u op school, vroeg ik hem. Ik stapte over naar de tweede A klas van de HBS. Dat ik dat als jon getje van dertien heb gedaan, vind ik nog altijd een heldendaad. Dat is nou echt je ontworstelen aan je milieu." Na zijn diploma HBS-B ging hij naar de kweekschool in Nijmegen en Middelburg. In 1971 haalde hij in Tilburg zijn eerste graads bevoegdheid Nederlands. Hij gaf les in Sliedrecht. Net voor zijn vijftigste werd de hectiek van het onderwijs met de bergen correctie en de altijd volle klassen hem te veel: hij ging min der lesgeven en kreeg zo ruimte voor 'eigen' kunst. De interesse was er altijd geweest. In 1989 ging hij lessen volgen aan de Academie voor Beeldende Vorming in Til burg en begon zelf te schilderen. Een jaar later had hij zijn eerste ex positie, in Hilvarenbeek. „Kunst verheft je boven de waan van de dag. Je bent helemaal gefixeerd op de verf, op je penseel. Ook al is de oppervlakte van een schilderij klein, het verruimt je geest." Aan het begin van het nieuwe millennium keerde hij met zijn vrouw Annie terug naar Zeeland. Na een paar jaar in Nisse betrok ken ze in 2003 een verbouwde boerderij bij Driewegen. Tot eind vorig jaar. Het overlijden van zijn echtge note, zeven jaar geleden, was een breekpunt. Hij wijst naar een schilderij aan de muur van zijn woonkamer en zegt: „Abstract met een hang naar het figuratieve, zo zou je mijn vroegere werk kun nen omschrijven. Nadat Annie overleed, heb ik eerst een jaar niks gedaan. Daarna ben ik veel figura tiever gaan werken." Hij laat een besneeuwd landschap zien, ge maakt in de Zak van Zuid-Beve land. En het uitzicht op een be- boomde dijk, zoals hij dat vanuit zijn boerderij had. Hij maakte de overstap van acryl naar olieverf. „Op dat gebied ben ik nog aan het zoeken", zegt hij. „Met olieverf werk je preciezer, het levert een andere wisselwerking tussen schilder en schilderij." Ook wat het figuratieve betreft wil hij zich nog ontwikkelen: „Abstract past meer bij mij. Het bijna-fotografi- sche wil ik niet. De lossere toets, daar ben ik nog naar op zoek." zaterdag 20 januari 2018 iS; Kees Ingelse in Middelburg heeft een aparte kamer voor de opslag van zijn schilderijen, fotosmechteldjansen Kunst verruimt de geest Jan van Damme Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: Kees Ingelse in Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 56