4 VLAAG VAN VERNIELING Wat waren we aardig en behulpzaam voor elkaar, tijdens en na de gierende westerstorm die over ons land raasde. Maar voor hoelang? Schade rond 90 miljoen In een reguliere avondspits geldt het recht van de sterk ste: een elleboogje om die laatste zitplaats te bemachti gen of invoegen wanneer het eigenlijk niet kan. Alles lijkt ge oorloofd om op tijd thuis te zijn. Maar in de stilte na de storm was die wedloop afwezig. We kunnen het nog: hulpvaardig zijn en ons écht bekommeren om mensen met een probleem. Er stond zelfs 7 kilometer file op de wegen naar Utrecht CS. Dui zenden gestrande treinreizigers werden opgehaald én afgezet door hulpvaardige automobilisten. Fa milie, buren, collega's, maar ook wildvreemden boden de helpende hand. De hashtag #stormpoolen waarmee automobilist en 'lifter' elkaar vonden, was trending op sociale media. „Het zit wel goed met de sociale cohesie in Nederland", vat profes sor sociologie Beate Volker van de Universiteit van Amsterdam de avond samen. „Dergelijke hulp vaardigheid zie je doorgaans in oorlogs- en crisissituaties. Deze grote solidariteit treedt op bij ge beurtenissen die geheel buiten je macht om gebeuren. Het doet me denken aan de watersnood in 1995, toen er ook verbazingwekkend veel hulp voor elkaar was. Mensen boden onbekenden slaapplekken aan in hun huis. Er werd toen ook meteen bij gezegd: als het voor een paar dagen is, dan is het geen pro bleem, maar daarna moet het weer opgelost zijn. Bij het stormpoolen ging het om relatief eenvoudige en eenmalige hulp. Als je elke week zo'n storm zou hebben, dan vin den mensen dat de overheid het maar op moet lossen." Rangen en standen Die spontane volkshulp ontstaat niet zomaar. Het moet een onver wacht noodsituatie zijn, die grote groepen treft en waar niemand schuldig aan is. En iedereen be greep dat niemand blaam trof voor de windvlagen die met orkaan kracht bomen op het spoor en bo venleidingen gooiden. „Iedereen besefte: ik had ook kunnen stran den", zegt Volker. Rangen en stan den verdwenen daardoor in de avondspits van 18 januari. „Men sen gaven de privacy van hun auto op, ze gingen met elkaar in gesprek en reden ook nog kilometers om zodat anderen thuiskwamen." Sociale media Uniek voor de solidariteit was het gebruik van sociale media om el kaar te vinden. Socioloog Rense Corten van de Universiteit Utrecht denkt erover om een groep stu denten op het 'stormpoolen' van donderdagavond te zetten. Zo in teressant vindt hij het verschijnsel dat hulpvaardigheid en moderne media hand in hand gaan. „Het was heel mooi en heel bijzonder. Massaal en spontaan. We gaan de data verzamelen en analyseren. Ik zag heel veel vragen over mensen die een lift wilden, maar hoeveel zijn er nu daadwerkelijk geholpen? RAMING Ik denk dat veel mensen ook hebben geholpen om deel te kun nen zijn van zo'n beweging en 's avonds te kunnen vertellen: 'Ik heb ook mensen thuisgebracht.' De solidariteit duurt overigens niet lang: Eén keer is leuk, maar vanavond gaat er niemand langs het station om te vragen wie er mee wil rijden." Deeleconomie Toch zijn we hulpvaardiger dan we denken, zegt ook hij. „Mensen doen vrijwilligerswerk en kijk eens naar de deeleconomie. Er zijn zoveel app-groepen waarbij buren elkaar gratis van alles uitlenen. Als je op elkaar aangewezen bent, leidt dat tot solidariteit." Volgens de universitair hoofd docent zit de sociale norm om te doen wat je zou willen dat de an der voor jou zou doen, nog diep in de genen. Het beeld van van een samenleving waarin het 'ieder voor zich' is, klopt niet. „Welnee, we roepen al eeuwenlang dat het vroeger beter was." #stormpoolen Alexander Broere 'Wel mooi, zo'n auto vol nerds' Ineke van de Put 'Ik ben echt onder de indruk' Menno van den Berg 'Het was heel gezellig' zaterdag 20 januari 2018 Wie neemt vandaag nog een vreemde mee? Ton Voermans Rotterdam Rijen wachtenden op Schip hol. Van de luchthaven vertrok ken tijdelijk geen vliegtuigen en geen treinen, foto hollandse hoogte De storm heeft volgens een raming van het Verbond van Verzekeraars voor circa 90 miljoen euro schade aange richt. Het gaat daarbij alleen nog om de schade aan woon huizen en auto's, aldus de brancheorganisatie. Ter ver gelijking: de storm van 3 ja nuari gaf zo'n 10 miljoen euro schade. Over heel het jaar wordt meestal gerekend op zo'n 50 miljoen euro aan stormschade. Dat bedrag zijn we voor 2018 al gepasseerd. Na de storm was de hashtag #stormpoolen, waarbij mensen een lift zoeken of aanbieden, een tijdlang trending topic op Twitter. 'Rijd zo vanuit Eindhoven naar Utrecht. Drie plekken sowieso #stormpoolen'. Dat korte be richt slingerde Alexander Broere uit Nieuwegein om een uur of half acht via Twitter de wereld in. De ICT'er stond op het punt om van zijn ouders in Veldhoven naar huis te rijden. „Ik keek nog even hoe de situatie op het spoor was, en zag dat er helemaal geen treinen meer reden", vertelt hij. „Toen dacht ik: eens kijken of het werkt, met die hashtag." En jawel: binnen een minuut volgde de eerste reactie. „De auto zat zo vol. Met een docent robotica van Fontys, een student artifi- cial intelligence en een specialist in onderdelen." Een uurtje vol geanimeerde bètagesprekken volgde. „Het was wel mooi, zo'n auto vol nerds." Ineke van de Put moest naar Schiphol om haar vlucht naar Vietnam te halen. Twee verschillende automobilisten die ze niet kende, brachten haar al stormpoolend toch op tijd op haar bestemming. Van Middelburg naar Delft en van Delft naar Schiphol. „Ik ben echt onder de indruk dat dit kan in ons land. Dat mag best wel eens ge zegd worden", vertelt Van de Put. „Anders had ik een dure taxi moeten nemen, maar dat het op deze manier kan, is toch fantastisch? Over de terugreis denk ik nog niet na. Eerst maar eens genieten op vakantie." Menno van den Berg maakte speciaal voor #stormpoolen een Twitter-account aan. Hij plaatste een bericht en had di rect beet. „Ik moest vanuit Rot terdam naar Utrecht en heb daarvoor dit account aangemaakt", vertelt hij. „Via mijn eerste post had ik meteen drie andere lotgenoten gevon den. Het was erg leuk en heel gezellig!" Alhoewel hij naar eigen zeggen niet had gedacht ooit Twitter te installeren, kwam hij aan het begin van de avond wel veilig op zijn plaats van bestemming terecht. 'Nu bijna in Utrecht met drie andere helden! #StormPoolen', twitterde hij tijdens de rit. '"pTjrmrinn fcjHT'imnnn raUiiiiiiiu

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 4