Graauwrock strikt Blof als hoofdact Bijzondere film over dove Tobias in voorpremière in Vlissingen IRIS 8 Overzichtsexpositie in Veere Antoine Mes in de Veerse Musea. Misschien bent u er al geweest. Misschien kwam het er nog niet van. Maak er tijd voor: het is een prachtige tentoonstelling. Antoine Mes (Middel burg, 1927) is al de cennia actief als beel dend kunstenaar. Tussen 1961 en 1985 maakte hij vooral werk in de mo numentale sfeer. Karakteristiek voor de jaren 70 en 80 zijn de sub tiele ingrepen in bakstenen wan den en muren waarmee hij een vlak speelsheid en dynamiek gaf. Eerder heeft hij met krachtige krijtlijnen veel ontwikkelingen vastgelegd: de aanleg van de Sloe- haven bijvoorbeeld en het werken aan de Veerse Gatdam. Hij te kende tonnenleggers, baggersche pen, sleepboten en caissons. Maar ook een reddingsboot die op de kade lag voor onderhoud. Je ziet de vaste hand van de bouwkundig te kenaar die hij was voor hij naar de kunstacademie ging. De tekenin gen zijn trouwens meer dan alleen formeel. Het samenspel van vorm, lijn en compositie maakt de in spanningen voelbaar waarmee de mens met behulp van de techniek zich een plaats in de wereld ver overt. Landschappen Het bekendst is Mes door zijn geo metrisch geordende Zeeuwse landschappen. Horizontale lijnen en vlakken, soms afgewisseld met verticale elementen, roepen de stille schoonheid van Zeeland op. Ze zijn tevens een formele verken ning van vorm, verhouding en kleur. Ook maken ze het samen spel tussen mens en natuur zicht baar. Mes bouwt de vlakken op uit lagen olieverf. Een tijd lang heeft zo'n vlak een subtiele textuur. La ter zijn de vlakke strakker, maar In het werk van Mes zie je altijd een spannende balans tussen figuratie en abstractie nooit dood geschilderd. De meest recente landschappen op de ten toonstelling zijn vervuld van prachtige kleurcontrasten en van tijdloze schoonheid. Mes is geboeid door de spanning tussen het tweedimensionale beeldvlak en de illusie van een voorstelling. Zo schilderde hij in de jaren 90 regelmatig groepen koeien. Hij bracht ze terug tot een compositie van zwarte, witte en grijze vlekken. In zijn werk zie je altijd een spannende balans tus sen figuratie en abstractie. In de jaren 80, toen het hyperrealisme een leidende stroming was, schil derde hij regelmatig werk waarin hij de verhouding tussen illusie en werkelijkheid verkende. In Veere hangen enkele voorbeelden, waar van ik 'Poloshirt' uit 1982 een ijzer- sterke vind. Het bijna transparante gebruik van de verf op het doek, sluit subtiel aan bij het onderwerp dat hij schildert. In het werk van Antoine Mes zie je hoe jarenlang trainen in waar nemen en weergeven doorwerkt in de keuzes die hij maakt wan neer hij meer de abstracte kant op gaat. In dat opzicht is zijn oeuvre niet alleen zeer de moeite waard voor toeschouwers, maar ook voor collega kunstenaars of voor hen die het graag zouden willen zijn. Echt goed word je alleen wanneer je talent verbindt met keihard werken én openstaat voor wat de kunst je geeft. Antoine Mes is zo iemand. Blof treedt op tijdens de zeven tiende uitgave van Graauwrock. De band is op Hemelvaartsdag (don derdag 10 mei) hoofdact van het Zeeuws-Vlaamse festival. Blof stond al langer torenhoog op het wensenlijstje van Graauwrock. De organisatie zegt dan ook 'uiter mate verheugd' te zijn. „Het is ieder jaar weer een uitdaging om een sprekende naam te kunnen presen teren en dat is dit jaar zeker gelukt." Naast Blof heeft de organisatie nog twee artiesten bekend ge maakt. De Nederlandse zanger Wulf (Lieuwe Albertsma) brak vo rig jaar door met zijn hit 'Mind made up'. Zijn nieuwe single 'All Things Under the Sun' was vorige week de Alarmschijf op Radio 538. Ook de Haagse groep Son Mieux komt naar Graauw. De band scoorde met het nummer 'Even' de 3FM Megahit. De rest van het programma is nog niet bekend. Sowieso speelt de winnaar van Road to Graauwrock, één dag eerder op de voetbalvelden, op het festival. Kaarten zijn vanaf maart te koop op de website graauwrock.nl. On line kosten ze 27,50 euro, aan de kassa 5 euro meer. Alex de Ronde is directeur van het Ketelhuis, de bioscoop op het ter rein van de Westergasfabriek in Amsterdam. Op 3 maart komt zijn eigen film uit: 'Doof kind'. Deze won in november al de publieks prijs op het documentairefestival IDFA. Het Zeeuwse publiek krijgt nu kans de film te zien ruim voor dat deze in de Nederlandse biosco pen gaat draaien. In 'Doof kind' toont De Ronde het dagelijks leven van zijn zoon, in al zijn facetten. „Ik wilde laten zien dat een dove jongen niet een zielige gehandicapte is, maar een monter lid van een vitale culturele minderheid", zei hij daarover eer der in Het Parool. Tobias studeert aan Gallaudet University in Washington D.C., de enige dovenuniversiteit ter we reld. Doof zijn is onderdeel van zijn identiteit. „Er is ook gewoon een dovencultuur, waar hij zich als een vis in het water voelt", zegt De Ronde. „Hoe een handicap in een cultuur kan veranderen en an dersom, dat vond ik een interes sant uitgangspunt. En Tobias heeft heel slim een brug naar de ho rende wereld geslagen door het enige juiste beroep te kiezen: do cent gebarentaal." De voorstelling van 'Doof kind' is morgenmiddag om 16.15 uur in bioscoop CineCity in Vlissingen. Na afloop is er een gesprek met va der en zoon De Ronde, onder lei ding van Helge Prinsen. Bij het ge sprek is een doventolk aanwezig. zaterdag 20 januari 2018 PC Mes is een echte meester Nico Out Zaaloverzicht met recent werk van Antoine Mes. fotos nicoout Antoine Mes: De Nederlandse redeboot 'ROG', 1961. 'Antoine Mes 90': t/m 11 maart, Museum Veere, Schotse Huizen, Kaai 25 en Stadhuis, Markt 11. Za. en zo. 13.00-17.00 uur. Bob Maes Graauw Film by the Sea vertoont mor genmiddag de bijzondere film 'Doof kind'. Hierin schetst Alex de Ronde een portret van zijn dove zoon Tobias. Beiden zijn bij de voorstelling aanwezig. Rolf Bosboom Vlissingen «*v«

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 44