(W VENETIE van de stad, maar de wind, de kou en de zee trekken slierten ochtendmist over het Canal Grande, de belangrijkste verkeers ader van de autoloze stad. Het ritueel brengt een vochtigheid mee die onge merkt in je kleren gaat zitten en daarna onder je huid. Vanaf de Punta della Do- gana, het oude douanehuis, is er fraai zicht op het stadshart met de koepels van de San Marco-basiliek, de facade van het Dogenpaleis en de kaarsrechte klokken toren. Het is een kwestie van geduld tot de zonnestralen sterk genoeg zijn om zich een weg door de nevel te banen. Het is een meesterlijk schouwspel, een levend schilderij. Als de zon succes heeft, komen de contouren van de stad langzaam uit het niets tevoorschijn. Eerst in vage, grijze vormen, daarna steeds een beetje helderder. de zomermaanden. Op de pleinen zijn de meeste terrassen verdwenen, aan de kades wapperen geen rokjes en van een uitgelaten sfeer op de kanalen is geen sprake. Niet de 30 miljoen toeristen die hier jaarlijks komen, bepalen het tempo, maar de wind, de kou en de zee. Bij vloed ademt de stad diep in, bij eb geduldig uit. Elke winterdag opnieuw. Wie heel goed kijkt, ziet hoe de talrijke kanalen zich telkens opnieuw vullen. Net zo lang tot de gondeliers bij elke brug moeten bukken. Hun ranke vaartuigen glijden daarna weer geruisloos door het oude centrum. Alleen het geluid van de de 19de eeuw namen hun werken mee naar hun thuisland. Daardoor is er in heel Venetië, voor zover bekend, geen enkel werk van William Turner te zien, een van de eersten die de stad vooral als een 'gevoel' schilderde. En dat is precies wat Venetië in de winter is: geen hippe stad vol bezienswaardigheden, maar een ge moedstoestand. Gelukkig hangen in het museum Ca' Rezzonico wel twee prach tige stadsgezichten van zijn Italiaanse collega Canaletto. beetje rust zoekt, moet je buiten de wijk San Marco zijn. Maar ja, juist daar, in het hart, bevinden zich de herinneringen aan Niet de toeristen bepalen in dit seizoen het ritme peddel weerkaatst tussen de gevels in hun gebleekte aardetinten. Slechts een enkele keer klinkt het gezang van een gondelier; een melancholisch liedje over een gebroken hart of het lot van de gevallen grootmacht. Hoe rijk Venetië ooit geweest moet zijn, wordt duidelijk in de musea. On danks de strooptochten van eerst Napo leon en daarna de Habsburgers, puilen ze nog altijd uit van de meesterwerken. In de Gallerie dell'Accademia, het Dogen paleis, de kerken, kloosters en palazzo's. De meeste buitenlandse artiesten van het rijke verleden. Hier werd in 828 het lichaam van heilige Markus begraven. Op de plek waar zich nu de basiliek bevindt. Hier vierde de republiek zijn triomfen. Hier leed ze haar nederlagen. Vanaf de campanile, de klokkentoren naast de basiliek, is er uitzicht over de oude stad op het water. Het is een puzzel van schuine rode daken, doorsneden door straten en vooral kanalen. Op schaarse heldere winterdagen, wanneer het water ijsblauw is en de gevels nog bleker kleuren dan normaal, zijn aan de overkant van de lagune de besneeuwde pieken van de Dolomieten te zien. John Julius Norwich schreef een boek over het i9de-eeuwse Venetië, Paradijs der Steden, en typeerde de stad als volgt: 'Het was een stad waarin het leeftempo trager was, aangepast aan het kuieren van de voetgangers of het voortglijden van de gondel; waarin de zon, zo niet de hele tijd, dan toch veel vaker scheen dan op meer noordelijke breedten; en waarin je schoonheid aantrof waar je ook keek.' Kuieren zoals toen. Het is dé manier om ook het kleine, verborgen moois van Venetië te ontdekken. Een familiewapen boven een oude deur, een gotisch raam, een bruggetje waarvan de marmeren tre den door miljoenen voetstappen glan zend zijn gepolijst, een verstopte winkel vol elegante handschoenen, de gedempte klanken van een pianoconcert uit een stadspaleis. Het zijn deze straten die Byron in de stijl van Casanova afstruinde op zoek STATION 500 M SAN MARC.0 klokkentoren BASILIEK CA' REZZONlCO GALLERIE DELL'ACCADEMIA PIAZZA san marco OOGEN" PALEIS .RJVA DEGU SCHIAI/ONI PUNTA DEU-A DOGANA Nee, dit is niet de feestelijke stad van san giorgio maggiorre Vergane glorie Afgebladderde verf 'siert' de oude gevels. Als je tijdens de drukke maanden een Terrasje pakken Het San Marco-plein is in de winter nog lang niet leeg, maar wel stiller. 421 zaterdag 20 januari 2018 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 106