In de wintermaanden haalt Venetië opgelucht adem. Uit de nevel komt heel voorzichtig de stad tevoorschijn waarop reizigers in vorige eeuwen ongeneeslijk verliefd werden. et water van de lagune klotst zachtjes tegen de kade. Door de smalle straten en kanalen fluistert de zilte wind lieve woordjes. Ze glijden langs de afgebladderde gevels van de palazzo's die in eeuwen van voorspoed zijn gebouwd voor luisterrijke families als Foscari, Rezzonico en Mastelli. Op het Piazza San Marco - het enige plein in de stad dat Piazza heet, de andere zijn campo's - echoot het geluid van hoge hakken. Ze zijn van een dame die het plein oversteekt richting de basiliek. Achter het raam van het legendarische café Florian ziet een stelletje de kou aan hen voorbijlopen. Diep weggedoken in jassen, mutsen en wollen shawls. Dit is het Venetië waar Lord Byron - dichter, rokkenjager en societyfiguur in de 19de eeuw - voor viel. Na de val van de Republiek Venetië in 1797 en de ineenstorting van de handel, had de stad precies de melancholische sfeer waar de romantici - Byron dus ook - naar zochten. 'Die stralende, treurige elegantie van het verval', schreef de Amerikaanse auteur Henry James over zijn liefde voor Venetië in Travelling Companions. Schrij vers, dichters, schilders, componisten. Stuk voor stuk werden ze gegrepen door de stad op het water, met in hun kielzog de welgestelde adel en groeiende mid denklasse. Er werd geschreven, gecom poneerd en geschilderd. In een tempo alsof ze allemaal bang waren dat Venetië het eind van de dag niet zou halen. Dat gevoel is nu, goed twee eeuwen later, nauwelijks veranderd. De prachtig ste palazzo's aan het Canal Grande zien er, met hun voeten in water, kwetsbaar uit. Bij hoog water lopen het Piazza San Marco en andere laaggelegen delen van het oude centrum onder en hoewel de golven teder zijn, knagen ze dag in dag uit aan de versteende eikenhouten palen onder de waterspiegel. De fundering van Venetië wankelt. Zoals zo vaak op winterdagen magazine 41 Winters

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 105