'Extreem
weer is
grootste
bedreiging'
5
gens die vanwege de harde wind
waren gekanteld. „Die vrachtwa
gens zijn echte windvangers, zeker
als ze zonder lading rijden", zegt
Arnoud Broekhuis van de Ver-
keerscentrale ANWB. „De chauf-
De ANWB
heeft de indruk dat
vooral veel Poolse
truckers in de
problemen kwamen
KLIMAAT
feurs kennen de gevaren, maar ze
nemen de gok. Op alle noord-
zuidverbindingen kantelden
vrachtwagens op de bruggen en
kwam het verkeer tot stilstand."
Er is geen verbod om met vracht
wagens te rijden in een storm. De
ANWB heeft de indruk dat de
waaghalzen voor een deel Poolse
truckers waren.
„We denken er met Transport en
Logistiek Nederland over na hoe
we deze groep kunnen bereiken in
situaties zoals deze. Misschien met
pictogrammen en borden in an
dere talen."
Bijna alle huisbezitters
hebben een opstalver
zekering die schade aan
woningen dekt, zoals kapotgeval-
len dakpannen of schade door om
vallende bomen. Vergelijkingssite
voor verzekeringen Independer
meldt dat verzekeraars vergoeden
als het windkracht 7 of meer
waait.
Wel geldt er vaak een hoger eigen
risico bij stormschade.
Takken en bomen op auto's is een
ander verhaal. Dat hangt af van de
autoverzekering. Wie alleen WA
is verzekerd, heeft dikke pech.
Tenzij die omgevallen boom van
de gemeente al rot was en de ge
meente daar al verschillende keren
op was gewezen. Maar juridisch is
dat bijna niet hard te maken. De
hoogte van de schade wordt later
vandaag verwacht, maar loopt
waarschijnlijk in de tientallen
miljoenen euro's.
Ook op treinstations was schade.
Op Den Haag Centraal kwamen
glasplaten naar beneden; het sta
tion werd enige tijd afgesloten.
Om kwart over 11 ging ook Schip
hol vrijwel helemaal op slot. Er
werd nog mondjesmaat gestart en
geland. Vertrekhallen 1 en 2 gingen
dicht omdat er dakplaten van de
terminal vlogen. Tegen 13.00 uur
was Schiphol weer operationeel.
In totaal werden 320 vluchten
geschrapt.
De Verkeersinformatie
dienst telde zeker 66 vrachtwa
vrijdag 19 januari 2018
GO
Een Poolse chauffeur wacht op hulp nadat hij met zijn voertuig Een brandweerman uit Loenen aan de Vecht is zelf slachtoffer
omver werd geblazen nabij de Prins Willem-Alexander brug tussen geworden van de zware storm. Hij kon zichzelf met een ketting-
Tiel en het land van Maas en Waal. foto raphael drentent zaag bevrijden, fotopetershotnews
Passagiers moeten tussen
Haarlem en Heemstede de trein
uit. FOTO MICHEL VAN BERGEN
DAVOS Zware stormen,
hoosbuien, overstromingen
en ander extreem weer
- gaan we dit de komende
decennia vaker zien? Wat in
ternationale toppers uit be
drijfsleven, politiek en weten
schap, verenigd in het Wereld
Economisch Forum, vormt ex
treem weer in elk geval de
grootste bedreiging van de
planeet op dit moment. Zij
schrijven dat in hun gerenom
meerde, jaarlijks verschijnende
'global risk rapport'. Volgende
week komen de circa 1.000
leden van de denktank bijeen
tijdens een congres in het
Zwitserse Davos.
In eerdere edities wees het
Wereld Economisch Forum
vooral naar economische cri
ses, oorlogen en terrorisme
als grootste gevaren voor de
mensheid.
De schrik zit erin door de ver
nietigende orkanen van het af
gelopen jaar, de enorme bos
branden op vele plekken in de
wereld en de droogte. Ge
vraagd naar welke rampen de
meeste schade zouden ver
oorzaken, werden de grote mi
lieurisico's (extreme weersom
standigheden, verlies aan bio
diversiteit, grote door de mens
veroorzaakte milieurampen en
het onvermogen om het hoofd
te bieden aan de klimaatveran
dering) hoog gerangschikt. Kli
maatscepticus Donald Trump
is in Davos een van de promi-
nenste gasten.
7 Vergoedt de verzeke
ring de stormschade?
Vrachtwagens
gekanteld: 66 stuks
BRON:VtD
6 Waardoor
waaiden al
die vracht
wagens
om?