KIEK WINTERSTORM Raar hoofd 10 ZE Monnikenwerk Van columns schrijven word je raar of misschien ben je raar als je columns schrijft. Dat kan ik niet beoordelen. Ik weet wel dat ik alert ben op items waarbij actualiteit, religie en Zeeland bij elkaar ko men. De gewone kerkelijke actua liteit? Die komt bij de PZC vooral in artikelen aan bod. Afgelopen weekeinde ben ik maar eens in mijn busje naar de Hedwigepolder gereden. Je moet die toch met eigen ogen gezien hebben voor Gods water over Gods akker vloeit. Ik was be nieuwd of er in de polder een hei lige de wacht zou houden. Ik zag de column al voor me, want wie zou zich het lot van het heiligen beeld aantrekken als het water zou gaan stromen? Maar ik vond geen kapelletje, noch kruisbeeld. Wel een mooi cultuurlandschap, waaraan beslist iets verloren gaat. Het is niet ge noeg voor een column. Maar wat dan wel? De pulsvisserij, het valse alarm op Haïti of de naderende ge bedsweek voor de eenheid van kerken? De keuze is reuze. In Hulst, waar ik uiteindelijk in een café belandde, zag ik een aankon diging naast de ingang van een PKNkerk. Pastoor Wiertz en dominee Overduin gaan in de Basiliek voor op 21 januari, 11.00 uur. Relevant, Hoe raar kan het lopen als Noord-Korea raketten test? samen optrekken en eenheid creë ren, maar in Zeeland zijn ook mos lims, boeddhisten en joden. Als kind stelde ik mij voor dat als ik ergens anders geboren zou zijn ik met een andere godsdienst zou worden opgevoed. Grenzen Voor de spiegel deed ik een sjaal om mijn hoofd en fantaseerde. Naden ken over de beperking van 'eenheid van kerken' valt ook te koppelen aan de geestelijken uit Afrika, de laureaten bij de laatste uitreiking van Four Freedom Awards in Mid delburg. Die keken verder dan de grenzen van hun eigen religie. Tijdens het valse alarm op Haïti zat een Zeeuwse daar in een bad kamer te bibberen. Hoe raar kan het lopen als Noord-Korea raket ten test. Een column schrijven over het eind der tijden...? Ik appte een vriendin om te vragen of zij het goed vond dat ik eventueel zou schrijven over haar horrorerva ring. Als leerling van een reforma torische school had zij aardig wat eindtijddenken meegekregen. Ze vreesde het Goddelijke oor deel, zeker omdat de scheidslijn gelovig en ongelovig dwars door het ouderlijk gezin liep. Het hand geschreven briefje van haar zus veroorzaakte behoorlijke paniek: „Ik kwam je halen, maar je was er niet. Je zus." De spatie tussen 'je' en 'zus' was niet groot vermoed ik. En dan het Europese besluit over de pulsvisserij. Dat mag met in gang van januari 2019 niet meer. Vissers Er worden 400 Nederlandse gezin nen door getroffen. Blaas Marijs uit Arnemuiden geeft op woensdag in deze krant commentaar. Hij weet niet meer hoe het verder moet. Ik denk aan een column over de diepe religiositeit van vele vissers. En aan de vissers die in het Bijbelse verhaal van hun werk worden weggeroe pen en uiteindelijk vissers van mensen worden. Zou wanneer een voormalige pulsvisser tot je spreekt er een soort van schok door je heen gaan? vrijdag 19 januari 2018 WA foto Lex de Meester Zicht op zee biedt spektakel deze dagen. De stormwind met uitschieters zorgt ook voor vluchtig zeezout. Aan de Vlissingse boulevard weten ze daarvan tot op grote hoogte mee te praten. Gelukkig hebben glazenwassers lange armen. En ze beschikken over zacht water. Zo houden we oog op de nieuwste winterstorm. José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 38