II
Forse groei zeeoverslag fusiehaven
9
weer. De Reijke, met duidelijk
zichtbare onrust: „We moeten
weg. We kunnen niet meer lang
hier blijven. De storm verplaatst
zich."
Onderaan de dijk wacht de auto,
een Volvo C30, volgepropt met al
les wat een stormchaser nodig
heeft voor zijn hobby: statieven,
lenzen, camera's, handdoeken en
doekjes om de camera droog en
schoon te maken, wandelschoe
nen, navigatieapparatuur, wegen
routekaarten en natuurlijk een
verrekijker. De mannen zijn van
morgen om 06.15 uur vertrokken
uit Den Bosch, de huidige woon
plaats van geboortige Zeeuws-Vla
ming Begijn. Thermoskleding en
een stevige capuchon moeten hen
tegen de elementen beschermen.
Eerste bestemming: Vlissingen.
„Omdat je daar een paar mooie
landschappelijke elementen hebt,
zoals scheepvaartverkeer, strek
dammen in combinatie met hoge
golven. Dat levert vaak spectacu
laire beelden op. De golven die te
gen de staketsels aan kletteren, dat
geeft mij toch altijd weer het ge
voel van: wauw, we hebben met
een goede storm te maken."
Na een uurtje of twee hebben ze
Vlissingen wel gezien. Volgende
station: De Banjaard in Kamper
land. Bij Frituur Noordzee gaat het
tweetal het duin over en het
strand op. De wind snijdt en zand
straalt. Achteruit lopen, met de
rug als bescherming tegen het
schurende zand, is de enige optie.
Stuivend zand in combinatie met
wuivend helmgras fotograferen is
hier het doel. En dat lukt. Lang
houden de stormchasers het hier
niet vol. Rond 12 uur is het iets
rustiger geworden bij De Banjaard,
met windstoten van zo'n 80 km
per uur tegenover 128 km bij het
IJsselmeer. Een ploeg van SBS6
zou zich hier komen melden, maar
de auto's staan stil voor de afgeslo-
De grootste golven,
de mooiste golfslag,
jagend zand
ten kering. Ook de Zeelandbrug is
afgesloten. Begijn heeft regelmatig
even telefonisch contact, schreeu
wend in de wind: „Ze kijken of ze
kunnen omrijden via Bergen op
Zoom." De klok tikt. Vanmiddag
om 14.00 uur is het gedaan; dan is
de storm geluwd.
Om 15.00 uur begint het nor
male leven weer en schuift Begijn
als boswachter aan bij een verga
dering van de gemeente Schou-
wen-Duiveland. Maar eerst nog
even naar Neeltje Jans - als dat
lukt. „Ik hoor dat er meerdere
vrachtwagens op de weg gekan
teld zijn", aldus Begijn. „En de
wind zwakt alweer af. Die meters
hoge golven gaan we niet meer
zien."
North Sea Port, zoals de fusiehaven
van Zeeland Seaports en Gent sinds
1 januari heet, heeft in 2017 bijna 7
procent meer overslag van zeesche
pen behandeld. De forse groei van
de zeeoverslag van North Sea Port
komt vooral voor rekening van
Gent dat de zeeoverslag met 11,7
procent zag groeien tot 66,6 mil
joen ton. De Zeeuwse haven kwam
tot een toename van 2,7 procent. Sa
men kwamen ze uit op 6,9 procent
groei.
Dat is gisteren bekendgemaakt in
Sas van Gent, waar de hoofdzetel
van North Sea Port is gevestigd.
Vooral dankzij Gent komt het
grensoverschrijdende havenbedrijf
met recordcijfers uit de startblok
ken. Gent maakte zijn recordover
slag al vorig jaar bekend. De groei
zit aan beide zijden van de grens
vooral in bulkgoederen en stuk
goed.
t Zowel zeevaart als
binnenvaart kent
samen dus een
droomstart
De goederenoverslag via binnen
vaart is goed voor 56,5 miljoen ton,
wat eveneens een record zou zijn
als het havenhuwelijk eerder dan 1
januari dit jaar was gesloten. Zowel
zeevaart als binnenvaart kent sa
men dus een droomstart, klinkt het
bij North Sea Port. De totale over
slag van zeevaart en binnenvaart
bedraagt 123,1 miljoen ton.
De overslag van bulkgoederen is
de absolute specialiteit van North
Sea Port met onder meer ijzererts,
kolen, voeding, granen en mest
stoffen. Maar ook met de overslag
van stukgoed (staal, papier, hout,
fruit en projectlading) nestelt de
fusiehaven zich aan kop van havens
in Noordwest-Europa.
Het containervervoer blijft
groeien, maar is met 2 procent nog
bescheiden.
North Sea Port richt zich zowel
op trans-Atlantisch goederenver
keer als op Europese kustvaart. Het
goederenvervoer speelt zich voor 61
procent afin Europa. De vaargebie-
den Zuid- en Noord-Amerika zijn
goed voor respectievelijk 15 en 14
procent, Afrika voor 5, Azië voor 3
en tenslotte Oceanië voor 2 procent.
Erfpacht
In 2017 gaf North Sea Port 44,6 hec
tare grond uit. In Zeeland ging dat
om 19,5 hectare grond, waarvan 11,2
hectare in erfpacht en 8,3 hectare
verkoop. In Gent werd er in totaal
25,1 hectare uitgegeven. Daarvan
ging er 9,4 hectare in concessie en
15,7 hectare waren uitbreidingen
van bestaande concessies.
North Sea Port heeft momenteel
nog 1.000 hectare grond ter be
schikking om aan investeerders uit
te geven.
PZC ONLINE
U staat voor het
stoplicht en
wordt links
ingehaald door
een losgeslagen
vuilcontainer,
wie heeft er dan
voorrang?
vrijdag 19 januari 2018
FOTO PAUL BEGIJN
Voor een
fiks onweer
zetten Gijs de
Reijke (I) en
Paul Begijn (r)
alles opzij.
FOTO RUBEN OREEL
- Paul Begijn
Frank Balkenende
Sas van Gent
HET GEMAK VAN DE APP
Voor het laatste nieuws
kunt u natuurlijk op elk uur
van de dag terecht bij de
PZC online. Op de desktop,
laptop, tablet of smart-
phone, altijd het actuele
nieuws tot uw beschikking;
24 uur per dag, 7 dagen
per week.
Wilt u het nog gemakkelij
ker, installeer dan de PZC-
nieuwsapp op uw telefoon.
Met slechts één klik opent
u de app en ziet u wat er
op dit moment speelt in uw
buurt, de rest van Zeeland
en de wereld. In de app
heeft elke regio ook zijn
eigen pagina. Bovendien
kunt u via de knop 'Net bin
nen' altijd het laatste
nieuws op een rij zien.
TWITTER
Daan Jongen
@Daanjongen
De bijgeleverde antwoord-
opties:
A. De boom voor u op de
weg
B. De paraplu tussen uw
ruitenwissers
C. Uw kapsel dat eruit ziet
alsof het gekamd is met rot
jes
Storm zorgde gisteren voor
veel schade in Nederland.
ONLINE TOP-5
Deze artikelen werden het
vaakst gelezen op PZC.nl:
1. Storm sloopt muren en
daken, blaast verkeer van
de weg
2. Bliksem slaat in op ter
rein Emergis
3. Stuur uw foto van de
storm!
4. Westerstorm: mensen
waaien weg
5. Omstreden stof GenX in
Westerschelde
Kijk op www.pzc.nl of
O @pzcredactie
facebook.com/depzc
Is) @pzcredactie