II Forse groei zeeoverslag fusiehaven 9 weer. De Reijke, met duidelijk zichtbare onrust: „We moeten weg. We kunnen niet meer lang hier blijven. De storm verplaatst zich." Onderaan de dijk wacht de auto, een Volvo C30, volgepropt met al les wat een stormchaser nodig heeft voor zijn hobby: statieven, lenzen, camera's, handdoeken en doekjes om de camera droog en schoon te maken, wandelschoe nen, navigatieapparatuur, wegen routekaarten en natuurlijk een verrekijker. De mannen zijn van morgen om 06.15 uur vertrokken uit Den Bosch, de huidige woon plaats van geboortige Zeeuws-Vla ming Begijn. Thermoskleding en een stevige capuchon moeten hen tegen de elementen beschermen. Eerste bestemming: Vlissingen. „Omdat je daar een paar mooie landschappelijke elementen hebt, zoals scheepvaartverkeer, strek dammen in combinatie met hoge golven. Dat levert vaak spectacu laire beelden op. De golven die te gen de staketsels aan kletteren, dat geeft mij toch altijd weer het ge voel van: wauw, we hebben met een goede storm te maken." Na een uurtje of twee hebben ze Vlissingen wel gezien. Volgende station: De Banjaard in Kamper land. Bij Frituur Noordzee gaat het tweetal het duin over en het strand op. De wind snijdt en zand straalt. Achteruit lopen, met de rug als bescherming tegen het schurende zand, is de enige optie. Stuivend zand in combinatie met wuivend helmgras fotograferen is hier het doel. En dat lukt. Lang houden de stormchasers het hier niet vol. Rond 12 uur is het iets rustiger geworden bij De Banjaard, met windstoten van zo'n 80 km per uur tegenover 128 km bij het IJsselmeer. Een ploeg van SBS6 zou zich hier komen melden, maar de auto's staan stil voor de afgeslo- De grootste golven, de mooiste golfslag, jagend zand ten kering. Ook de Zeelandbrug is afgesloten. Begijn heeft regelmatig even telefonisch contact, schreeu wend in de wind: „Ze kijken of ze kunnen omrijden via Bergen op Zoom." De klok tikt. Vanmiddag om 14.00 uur is het gedaan; dan is de storm geluwd. Om 15.00 uur begint het nor male leven weer en schuift Begijn als boswachter aan bij een verga dering van de gemeente Schou- wen-Duiveland. Maar eerst nog even naar Neeltje Jans - als dat lukt. „Ik hoor dat er meerdere vrachtwagens op de weg gekan teld zijn", aldus Begijn. „En de wind zwakt alweer af. Die meters hoge golven gaan we niet meer zien." North Sea Port, zoals de fusiehaven van Zeeland Seaports en Gent sinds 1 januari heet, heeft in 2017 bijna 7 procent meer overslag van zeesche pen behandeld. De forse groei van de zeeoverslag van North Sea Port komt vooral voor rekening van Gent dat de zeeoverslag met 11,7 procent zag groeien tot 66,6 mil joen ton. De Zeeuwse haven kwam tot een toename van 2,7 procent. Sa men kwamen ze uit op 6,9 procent groei. Dat is gisteren bekendgemaakt in Sas van Gent, waar de hoofdzetel van North Sea Port is gevestigd. Vooral dankzij Gent komt het grensoverschrijdende havenbedrijf met recordcijfers uit de startblok ken. Gent maakte zijn recordover slag al vorig jaar bekend. De groei zit aan beide zijden van de grens vooral in bulkgoederen en stuk goed. t Zowel zeevaart als binnenvaart kent samen dus een droomstart De goederenoverslag via binnen vaart is goed voor 56,5 miljoen ton, wat eveneens een record zou zijn als het havenhuwelijk eerder dan 1 januari dit jaar was gesloten. Zowel zeevaart als binnenvaart kent sa men dus een droomstart, klinkt het bij North Sea Port. De totale over slag van zeevaart en binnenvaart bedraagt 123,1 miljoen ton. De overslag van bulkgoederen is de absolute specialiteit van North Sea Port met onder meer ijzererts, kolen, voeding, granen en mest stoffen. Maar ook met de overslag van stukgoed (staal, papier, hout, fruit en projectlading) nestelt de fusiehaven zich aan kop van havens in Noordwest-Europa. Het containervervoer blijft groeien, maar is met 2 procent nog bescheiden. North Sea Port richt zich zowel op trans-Atlantisch goederenver keer als op Europese kustvaart. Het goederenvervoer speelt zich voor 61 procent afin Europa. De vaargebie- den Zuid- en Noord-Amerika zijn goed voor respectievelijk 15 en 14 procent, Afrika voor 5, Azië voor 3 en tenslotte Oceanië voor 2 procent. Erfpacht In 2017 gaf North Sea Port 44,6 hec tare grond uit. In Zeeland ging dat om 19,5 hectare grond, waarvan 11,2 hectare in erfpacht en 8,3 hectare verkoop. In Gent werd er in totaal 25,1 hectare uitgegeven. Daarvan ging er 9,4 hectare in concessie en 15,7 hectare waren uitbreidingen van bestaande concessies. North Sea Port heeft momenteel nog 1.000 hectare grond ter be schikking om aan investeerders uit te geven. PZC ONLINE U staat voor het stoplicht en wordt links ingehaald door een losgeslagen vuilcontainer, wie heeft er dan voorrang? vrijdag 19 januari 2018 FOTO PAUL BEGIJN Voor een fiks onweer zetten Gijs de Reijke (I) en Paul Begijn (r) alles opzij. FOTO RUBEN OREEL - Paul Begijn Frank Balkenende Sas van Gent HET GEMAK VAN DE APP Voor het laatste nieuws kunt u natuurlijk op elk uur van de dag terecht bij de PZC online. Op de desktop, laptop, tablet of smart- phone, altijd het actuele nieuws tot uw beschikking; 24 uur per dag, 7 dagen per week. Wilt u het nog gemakkelij ker, installeer dan de PZC- nieuwsapp op uw telefoon. Met slechts één klik opent u de app en ziet u wat er op dit moment speelt in uw buurt, de rest van Zeeland en de wereld. In de app heeft elke regio ook zijn eigen pagina. Bovendien kunt u via de knop 'Net bin nen' altijd het laatste nieuws op een rij zien. TWITTER Daan Jongen @Daanjongen De bijgeleverde antwoord- opties: A. De boom voor u op de weg B. De paraplu tussen uw ruitenwissers C. Uw kapsel dat eruit ziet alsof het gekamd is met rot jes Storm zorgde gisteren voor veel schade in Nederland. ONLINE TOP-5 Deze artikelen werden het vaakst gelezen op PZC.nl: 1. Storm sloopt muren en daken, blaast verkeer van de weg 2. Bliksem slaat in op ter rein Emergis 3. Stuur uw foto van de storm! 4. Westerstorm: mensen waaien weg 5. Omstreden stof GenX in Westerschelde Kijk op www.pzc.nl of O @pzcredactie facebook.com/depzc Is) @pzcredactie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 37