'Niemand wil het, maar het is onontkoombaar' i 3 Westenwind, kracht 9, mogelijk zelfs 10. Het KNMI heeft code oranje afgekondigd. Voor een aantal bedrijven heeft de storm tot gevolg dat het werk stil komt te liggen. 5 STEIGERBOUW De tweede zware storm van het nog jonge jaar raast vanochtend over het land. Voor wie binnen werkt is het onstuimige weer een dankbaar onderwerp voor bij de koffieau- tomaat. Maar voor mensen die letterlijk in weer en wind hun brood verdienen betekent de harde wind een tijdelijk noodge dwongen einde van de werk zaamheden. De loodsen konden gisteren vanuit Vlissingen al een deel van de scheepvaart niet meer assisteren. Vandaag zullen de meeste loodsboten een deel van de dag aan de kant blijven. Het hoogtepunt van de storm verwacht het KNMI vandaag tussen 10.00 en 13.00 uur. Voor die uren geldt code oranje. Dat houdt in dat het weer kan leiden tot gevaarlijke situaties op het water en op de weg. De westen wind staat tijdens de storm dwars op de Zeelandbrug en Oosterscheldekering. Het KNMI waarschuwt voor windstoten van 100 tot 120 kilometer per uur. Aan zee zou het zelfs nog harder te keer kunnen gaan. In de loop van de middag luwt de wind, zo is de weersverwach ting, en gelden er geen waar schuwingen meer. GLAZENWASSER 4 afe v LOODSWEZEN Zeeland krijgt ten onrechte elk jaar 10 miljoen euro te weinig uit het Provinciefonds. Dat kan de ko mende drie jaar worden hersteld als de andere elf provincies gezamenlijk 6,7 miljoen per jaar naar Zeeland schuiven. Maar dan moet de provin cie daar zelf nog 3,3 miljoen bij doen. Dat kan door de motorrijtuigenbe lasting te verhogen, die in Zeeland lager is dan in Groningen, Drenthe, Gelderland en Zuid-Holland. Dat is het advies dat een commissie onder leiding van oud-commissaris van de koningin Geert Jansen van Overijs sel heeft uitgebracht aan het Inter provinciaal Overleg (IPO). Volgende week praat het IPO-bestuur, met vertegenwoordigers van alle provin cies, daarover in Middelburg. Tot die tijd wil het dagelijks pro vinciebestuur van Zeeland niet rea geren op het advies. Eerst maar eens afwachten of de andere elf bereid zijn die 20 miljoen euro af te staan. De coalitiepartijen WD, CDA, SGP en PvdA roepen in koor dat ook zij de beslissing van het IPO-bestuur willen afwachten. De oppositie is spraakzamer. PW, D66,50 Plus en - iets aarzelender - CU zijn tegen een verhoging van de motorrijtuigenbelasting. „Onbe- Dat anderen weer eens bepalen hoe wij met onze inwoners om moeten gaan spreekbaar", zegt Peter van Dijk (PW). „Wij zijn mordicus tegen." Willem Willemse (50 Plus) is 'geen voorstander van de verhoging' en Jan Henk Verburg (CU) 'gaat voor alsnog niet akkoord', maar beiden willen de 20 miljoen van de andere provincies ook niet mislopen. De auto is voor Zeeuwen geen luxe maar bittere noodzaak, legt Ton Veraart (D66) uit. Openbaar vervoer is voor velen geen alternatief en de tol in de Westerscheldetunnel jaagt veel Zeeuwse autobezitters op kos ten. „Daarom is D66 in Zeeland te gen een verhoging van de motorrij tuigenbelasting. Wij gaan in ieder geval niet akkoord." Hij noemt het een 'mooie uitdaging voor het col lege' om een andere Zeeuwse bij drage op tafel te leggen. Geen enkele Zeeuwse partij is en thousiast over een verhoging van de motorrijtuigenbelasting, maar de overige oppositiepartijen zeggen niet bij voorbaat nee. De door de commissie Jansen voorgestelde op lossing maakt Ger van Unen (SP) boos. „Ik was behoorlijk ontstemd toen ik hoorde dat anderen weer eens bepalen hoe wij met onze in woners om moeten gaan. Zo gaat het iedere keer." Het dan maar niet doen, erkent ze, 'is een ander ver haal'. Fran^ois Babijn (Partij voor Zee land) spreekt van 'koehandel'. „Het was een simpel verhaal. We hebben recht op meer geld uit het Provincie fonds. Maar nu is het heel ingewik keld gemaakt." Zeeland staat met de rug tegen de muur, concluderen Gerwi Tem mink (GroenLinks) en Mark Faasse (Zeeland Lokaal). „Ik vind het geen gekke vraag dat we zelf ook een aan deel moeten leveren", zegt Tem mink. En Faasse: „Niemand wil het, maar het is onontkoombaar." donderdag 18 januari 2018 Naam: Erwin van Liere Plaats: Goes Bedrijf: ZLD Steigerbouw, Goes „Op open terrein zoals in de nieuwbouw heb je eerder last van de wind dan in een be schutte straat in het centrum van de stad. Er zijn wel regels. Vanaf windkracht 6 mogen we sowieso niet meer boven op de steiger werken, dus houdt het op. Het besluit om wel of niet door te gaan met de werkzaamheden nemen we op de dag zelf. We bekijken het van uur tot uur. We gaan niet van te voren zeggen: 'Er is voor mor gen een flinke storm voorspeld, blijf allemaal maar lekker een dagje thuis'. Er is voor onze me dewerkers altijd wel wat te doen, bijvoorbeeld aan het on derhoud van materiaal in de werkplaats." Storm dwingt tot wachten Cornelleke Blok en Theo Giele Vlissingen FOTOMARCELLEDAVIDSE T FOTO RUBEN OREEL Naam: Michael Snijders Plaats: Vlissingen Bedrijf: Glas- en ge velreiniging Snijders „Oh nee hè, niet wéér een storm, dacht ik toen ik de weersvoor spellingen zag. We wassen vandaag de ramen op de boulevard in Vlissingen: onder an dere van Panta Rhei, hotel De Leugenaar en het Woltershuis. Ik sta weliswaar niet op een hoogwerker, maar ik heb wel een stok die vijftien meter de lucht in gaat. Ik heb tweedui zend klanten, dus de werkzaamheden móe ten doorgaan. Het maakt niet uit hoe. Negen van de tien keer krijgen we het voor el kaar: het kost me wel geld, want ik moet een extra man inzetten om de stok vast te houden. Als het écht te hard waait, gooien we de planning om: dan werk ik vandaag bijvoorbeeld in de Badhuisstraat en ga morgen naar de boulevard." FOTO LEX DE MEESTER Naam: Bastiaan Bijvank Plaats: Vlissingen Bedrijf: Loodswezen „Bij golfhoogtes van drie meter en hoger is het voor onze loodsen niet meer veilig om op zee over te stappen. Bij kleinere schepen lukt dat bij geringere golfhoogtes al niet meer. Daarom is de be- loodsing van die sche pen woensdag al ge stopt. Als loodsen niet meer aan boord van in komende schepen kunnen komen, kan een deel van het ver keer vanaf de wal op afstand beloodst wor den. Daaraan zit wel een grens wat betreft de afmeting en de aard van de lading. Verder is er een loods stand by om op de rede wach tende schepen te as sisteren als hun anker begint te krabben en ze niet op hun plaats blijven. Voor ons begint de drukte pas na de storm als iedereen weer wil gaan varen." Moet Zeeland de motorrijtuigen belasting verhogen om de ko mende drie jaar 20 miljoen euro van de andere provincies binnen te slepen? Nee, zeggen PVV, D66, Christenllnie en 50 Plus. De meeste andere Statenfrac ties houden hun kruit droog. Ernst Jan Rozendaal Middelburg - Ger van Unen, SP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 31