'Niemand wil het, maar het is onontkoombaar'
i
3
Westenwind, kracht 9, mogelijk zelfs 10.
Het KNMI heeft code oranje
afgekondigd. Voor een aantal
bedrijven heeft de storm tot gevolg
dat het werk stil komt te liggen.
5
STEIGERBOUW
De tweede zware storm van het
nog jonge jaar raast vanochtend
over het land.
Voor wie binnen werkt is het
onstuimige weer een dankbaar
onderwerp voor bij de koffieau-
tomaat. Maar voor mensen die
letterlijk in weer en wind hun
brood verdienen betekent de
harde wind een tijdelijk noodge
dwongen einde van de werk
zaamheden. De loodsen konden
gisteren vanuit Vlissingen al een
deel van de scheepvaart niet
meer assisteren. Vandaag zullen
de meeste loodsboten een deel
van de dag aan de kant blijven.
Het hoogtepunt van de storm
verwacht het KNMI vandaag
tussen 10.00 en 13.00 uur. Voor
die uren geldt code oranje. Dat
houdt in dat het weer kan leiden
tot gevaarlijke situaties op het
water en op de weg. De westen
wind staat tijdens de storm
dwars op de Zeelandbrug en
Oosterscheldekering. Het KNMI
waarschuwt voor windstoten
van 100 tot 120 kilometer per
uur. Aan zee zou het zelfs nog
harder te keer kunnen gaan. In
de loop van de middag luwt de
wind, zo is de weersverwach
ting, en gelden er geen waar
schuwingen meer.
GLAZENWASSER
4 afe v
LOODSWEZEN
Zeeland krijgt ten onrechte elk jaar
10 miljoen euro te weinig uit het
Provinciefonds. Dat kan de ko
mende drie jaar worden hersteld als
de andere elf provincies gezamenlijk
6,7 miljoen per jaar naar Zeeland
schuiven. Maar dan moet de provin
cie daar zelf nog 3,3 miljoen bij doen.
Dat kan door de motorrijtuigenbe
lasting te verhogen, die in Zeeland
lager is dan in Groningen, Drenthe,
Gelderland en Zuid-Holland. Dat is
het advies dat een commissie onder
leiding van oud-commissaris van de
koningin Geert Jansen van Overijs
sel heeft uitgebracht aan het Inter
provinciaal Overleg (IPO). Volgende
week praat het IPO-bestuur, met
vertegenwoordigers van alle provin
cies, daarover in Middelburg.
Tot die tijd wil het dagelijks pro
vinciebestuur van Zeeland niet rea
geren op het advies. Eerst maar eens
afwachten of de andere elf bereid
zijn die 20 miljoen euro af te staan.
De coalitiepartijen WD, CDA, SGP
en PvdA roepen in koor dat ook zij
de beslissing van het IPO-bestuur
willen afwachten.
De oppositie is spraakzamer. PW,
D66,50 Plus en - iets aarzelender -
CU zijn tegen een verhoging van de
motorrijtuigenbelasting. „Onbe-
Dat anderen weer
eens bepalen hoe
wij met onze inwoners
om moeten gaan
spreekbaar", zegt Peter van Dijk
(PW). „Wij zijn mordicus tegen."
Willem Willemse (50 Plus) is 'geen
voorstander van de verhoging' en
Jan Henk Verburg (CU) 'gaat voor
alsnog niet akkoord', maar beiden
willen de 20 miljoen van de andere
provincies ook niet mislopen.
De auto is voor Zeeuwen geen
luxe maar bittere noodzaak, legt Ton
Veraart (D66) uit. Openbaar vervoer
is voor velen geen alternatief en de
tol in de Westerscheldetunnel jaagt
veel Zeeuwse autobezitters op kos
ten. „Daarom is D66 in Zeeland te
gen een verhoging van de motorrij
tuigenbelasting. Wij gaan in ieder
geval niet akkoord." Hij noemt het
een 'mooie uitdaging voor het col
lege' om een andere Zeeuwse bij
drage op tafel te leggen.
Geen enkele Zeeuwse partij is en
thousiast over een verhoging van de
motorrijtuigenbelasting, maar de
overige oppositiepartijen zeggen
niet bij voorbaat nee. De door de
commissie Jansen voorgestelde op
lossing maakt Ger van Unen (SP)
boos. „Ik was behoorlijk ontstemd
toen ik hoorde dat anderen weer
eens bepalen hoe wij met onze in
woners om moeten gaan. Zo gaat het
iedere keer." Het dan maar niet
doen, erkent ze, 'is een ander ver
haal'.
Fran^ois Babijn (Partij voor Zee
land) spreekt van 'koehandel'. „Het
was een simpel verhaal. We hebben
recht op meer geld uit het Provincie
fonds. Maar nu is het heel ingewik
keld gemaakt."
Zeeland staat met de rug tegen de
muur, concluderen Gerwi Tem
mink (GroenLinks) en Mark Faasse
(Zeeland Lokaal). „Ik vind het geen
gekke vraag dat we zelf ook een aan
deel moeten leveren", zegt Tem
mink. En Faasse: „Niemand wil het,
maar het is onontkoombaar."
donderdag 18 januari 2018
Naam: Erwin van Liere
Plaats: Goes
Bedrijf: ZLD Steigerbouw,
Goes
„Op open terrein zoals in de
nieuwbouw heb je eerder last
van de wind dan in een be
schutte straat in het centrum
van de stad. Er zijn wel
regels. Vanaf windkracht 6
mogen we sowieso niet meer
boven op de steiger werken, dus
houdt het op. Het besluit om wel
of niet door te gaan met de
werkzaamheden nemen we op
de dag zelf. We bekijken het van
uur tot uur. We gaan niet van te
voren zeggen: 'Er is voor mor
gen een flinke storm voorspeld,
blijf allemaal maar lekker een
dagje thuis'. Er is voor onze me
dewerkers altijd wel wat te
doen, bijvoorbeeld aan het on
derhoud van materiaal in de
werkplaats."
Storm
dwingt tot
wachten
Cornelleke Blok en Theo Giele
Vlissingen
FOTOMARCELLEDAVIDSE T FOTO RUBEN OREEL
Naam:
Michael Snijders
Plaats: Vlissingen
Bedrijf: Glas- en ge
velreiniging Snijders
„Oh nee hè, niet wéér
een storm, dacht ik
toen ik de weersvoor
spellingen zag. We
wassen vandaag de
ramen op de boulevard
in Vlissingen: onder an
dere van Panta Rhei,
hotel De Leugenaar en
het Woltershuis. Ik sta
weliswaar niet op een
hoogwerker, maar ik
heb wel een stok die
vijftien meter de lucht
in gaat. Ik heb tweedui
zend klanten, dus de
werkzaamheden móe
ten doorgaan. Het
maakt niet uit hoe.
Negen van de tien keer
krijgen we het voor el
kaar: het kost me wel
geld, want ik moet een
extra man inzetten om
de stok vast te houden.
Als het écht te hard
waait, gooien we de
planning om: dan werk
ik vandaag bijvoorbeeld
in de Badhuisstraat en
ga morgen naar de
boulevard."
FOTO LEX DE MEESTER
Naam:
Bastiaan Bijvank
Plaats: Vlissingen
Bedrijf: Loodswezen
„Bij golfhoogtes van
drie meter en hoger is
het voor onze loodsen
niet meer veilig om op
zee over te stappen.
Bij kleinere schepen
lukt dat bij geringere
golfhoogtes al niet
meer. Daarom is de be-
loodsing van die sche
pen woensdag al ge
stopt. Als loodsen niet
meer aan boord van in
komende schepen
kunnen komen, kan
een deel van het ver
keer vanaf de wal op
afstand beloodst wor
den. Daaraan zit wel
een grens wat betreft
de afmeting en de aard
van de lading. Verder is
er een loods stand by
om op de rede wach
tende schepen te as
sisteren als hun anker
begint te krabben en
ze niet op hun plaats
blijven. Voor ons begint
de drukte pas na de
storm als iedereen
weer wil gaan varen."
Moet Zeeland de motorrijtuigen
belasting verhogen om de ko
mende drie jaar 20 miljoen euro
van de andere provincies binnen
te slepen? Nee, zeggen PVV,
D66, Christenllnie en 50 Plus.
De meeste andere Statenfrac
ties houden hun kruit droog.
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
- Ger van Unen, SP