'K! f fulifl •m 12 ZE Jeanne Vermetten- Rovers werkte jaren voor de beroemde Bredase beeldend kunstenaar Dio Rovers. Kunstenaar en docent HISTORIE zv ijk", wijst Jeanne Vermet- ten-Rovers (86) naar een „schilderij in haar apparte ment in het Teteringse Zuiderhout. „Zoek er maar één uit had meneer Rovers gezegd. Ik koos deze. Ik zag er zijn levenswerk in. Eigenlijk had hij het zelf willen houden. Toch gaf hij het. Achterop schreef hij: 'Als dank voor jarenlange durende bijstand'." Jeanne Vermetten-Rovers was 32 jaar ze toen ze voor het eerst aan belde bij Dio Rovers in de Bredase Dillenburgstraat. Ze was gevraagd als hulp in de huishouding. Nooit had ze van Rovers gehoord, ze had geen idee bij wie ze eigenlijk aan de slag ging. Rovers, beeldend kunstenaar, mede oprichter van onder meer kunstaca demie Sint Joost, grote man achter talloze restauraties in de Grote Kerk. Kunst. „Daar kende ik echt hele maal niets van", lacht Vermetten- Rovers. Daar kwam ze dan. In een huishouden waar het wemelde van de schilderijen. Waar zich aan de deur knappe vrouwen meldden om model te komen staan. „Gekleed, maar ook naakt." Eén keer vroeg Ro vers haar om te poseren. „Maar daar moest ik niks van weten." Vermetten-Rovers poetste, stofte, schrobde. Tot mevrouw Rovers, („Zij was van de boeken."), tegen haar zei: „Jeanne er is meer dan poetsen en schrobben. Neem eens wat tijd. Lees eens een boek." Ze gaf Vermetten- Rovers een roman van Hella Haasse. „Ze zei: 'De volgende keer wil ik we ten wat je ervan vond'. Zo begon ik te lezen." Om nooit meer te stoppen. Door haar werk bij Dio Rovers leerde ze de wereld kennen, zegt ze. „Meneer Rovers riep me bij zich, liet me zijn schilderijen zien. 'Kijk eens, Jeanne', zei hij: 'Wat vind je ervan?' Hij leerde me kijken. Naar kunst, naar de lucht, naar hoe iets in elkaar zit." Het echtpaar moedigde haar aan meer uit het leven te halen. Muziek te maken. Ze ging piano spelen. Ken nelijk nogal aanstekelijk. Eén van haar drie zoons ging naar het conser vatorium. Een tweede werd huisarts, een derde professor. Kees Schoenmakers (78) uit Tete- ringen, die bezig is met een boek Ök' a r v. T.wi «r Hij leerde me kijken. Naar kunst, naar de lucht, naar hoe iets in elkaar zit over Dio Rovers, die trouwens de overgrootvader van de vrouw van zijn jongste zoon is, vertelt. Hoe Ro vers met Paul Windhausen, Gerrit de Morée en Jan Strube de Bredasche Kunstkring oprichtte. Hoe hij zich inspande voor de kunst. Les gaf. In een schildersschool aan huis, een an der in Vught. Hij deed dat bijna tot aan zijn dood in 1990. Een onrustige man, beschrijft Ver metten-Rovers. „Hij liep maar heen en weer. Zijn hoofd vol. Veel te veel gevoel, had hij." Dat moest er uit. Hij schilderde, tekende. „Maar lang niet genoeg", lacht ze. Al stond zijn atelier bomvol. „Hij benutte de tijd niet goed. Hij had veel meer kunnen ma ken. Hij had zoveel talent." Maar Ro vers wilde ook leven. Had vaak een rijk sociaal leven, reisde veel naar zijn geliefde Schotland, naar Bretagne. Tussen haar gezin en Dio Rovers ontstond een hechte band. Werkte Vermetten-Rovers er aanvankelijk tweemaal per week, na een aantal jaar was ze er bijna dagelijks. Zorgde voor hem toen hij oud was, ziek werd, stierf. Haar kinderen maaiden het gras, haar man deed de admini stratie, pannetjes eten werden aange voerd. En er werd gepraat. Veel ge praat. „Over de dood bijvoorbeeld", zegt Vermetten. „Die hield hem be zig." Het was ook daarom dat ze dat ene schilderij koos. „Kijk", wijst ze. „De beek en de afstervende bomen op de voorgrond staan voor de dood. Het groen erachter voor nieuw leven. Dat past precies bij dat waar wij het altijd over hadden, bij Dio Rovers. Voor mij is dit Dio. En daarom is het me dier baar. Net als al mijn herinneringen aan hem. Hij was belangrijk voor mij. Voor mij en voor mijn gezin." Dio Rovers (1896-1990) was beel dend kunstenaar, tekenaar en kunstdocent. In zijn jeugd ver huisde hij, als zoon van een litho graaf, veel. Zijn kunstopleidin gen aan de academies in Brussel en Antwerpen moest hij onder breken voor een verhuizing naar Berlijn. Vanuit daar trok het ge zin, vanwege de Eerste Wereld oorlog, naar Breda. In de jaren twintig begon hij affiches te ma ken. Ook gaf hij les. Via beeld houwer Lucas van der Meer kreeg hij een baan als bouwkun dig tekenaar bij de Grote Kerk. Hij werkte er meer dan veertig jaar. In 1933 richtte hij samen met Paul Windhausen, Gerrit de Morrée en Jan Strube de Breda sche Kunstkring op. In 1945 be gon hij samen met De Morée de Vrije School voor Beeldende Kunsten. Met aanvulling van beeldhouwer Niel Steenbergen werd dat kunstacademie Sint Joost. Rovers zou directeur wor den, maar vond dat kunst zich niet liet rijmen met de katholieke signatuur van de academie. Werk van Rovers is niet alleen in parti culier bezit, maar hangt ook in musea. Bijvoorbeeld in het Ste delijk Museum Breda. Kees Schoenmakers is bezig met een boek over Rovers. Hij zoekt nog schilderijen. Informatie? Mail: cjc.schoenmakers@kpnmail.nl woensdag 17 januari 2018 'Door Dio Rovers heb ik de wereld leren kennen' Edine Wijnands Teteringen/Breda Jeanne Vermetten- Rovers en Kees Schoenmakers bij het schilderij dat Dio Ro vers aan Jeanne schonk als dank voor haar hulp in de huis houding. Ook het schilderij op de ach tergrond is van de Bredase kunstenaar. Een werk van Dio Ro vers dat in het Stede lijk Museum Breda hangt. BRON STEDELIJK MUSEUM BREDA - Jeanne Vermetten- Rovers (86)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 44