Wie is de mysterieuze schrikhekschrijver? Marechaussee: Mogelijk vrijplaatsen voor drugs- en mensensmokkelaars 5 Er moet meer controle komen op kleine vliegvelden vindt de marechaussee. Midden-Zeeland is een van de elf luchthaventjes waarover de grensbewakers zich zorgen maken. Havenmeester Jeroen Vermue doet de deur open. Een klein kamertje met zicht op de brandstofpomp van vliegveld Midden-Zeeland. Er staat één tafel en vijf stoelen. Het is de wachtruimte voor de marechaussee en douane. „In deze kamer is al jaren niemand van de mare chaussee geweest." Midden-Zeeland is één van de elf kleine luchthavens in Nederland waarover de Ko ninklijke Marechaussee gisteren de nood klok luidde in dagblad Trouw. De grensbe wakers pleiten voor meer toezicht van de overheid op deze kleine vliegvelden. Het zouden vrijplaatsen voor drugs- en men sensmokkelaars kunnen zijn. Of worden. Een woordvoerder van de marechaussee zegt in Trouw dat de controle te wensen overlaat: „Door het niet standaard aanwe zig zijn van de overheidsdiensten is de aard en de omvang van de criminaliteit lastig vast te stellen." Ook vliegveld Midden-Zeeland is be paald geen onneembare veste. Geen hoge hekken, geen bewakers. Het terrein is van verschillende kanten gemakkelijk te betre den. De havenmeester is alleen overdag aanwezig. Toevallig landt rond het mid daguur een politiehelikopter om bij te tan ken. Maar als die weer is opgestegen is er geen uniform meer te zien. Dat de afwezigheid van dienaren van de wet activiteiten aantrekt die het daglicht niet kunnen verdragen betwijfelt vlieg veld-directeur Enno Belderok. De halfver- harde baan is alleen geschikt voor kleine vliegtuigen. Het grootste toestel dat er landt is van de Kustwacht, met plaats voor maximaal twaalf mensen Vrachtvluchten zijn niet toegestaan, bovendien kun je in een klein toestel niet zo heel veel meene men. Smokkel per boot via een van de Zeeuwse havens lijkt veel aantrekkelijker. Op Midden-Zeeland is de marechaussee of douane niet standaard aanwezig, hoewel er toch vliegtuigen vanuit het buitenland arriveren. Dus moet de marechaussee uit Terneuzen en de douane uit Vlissingen ko men als een vliegtuig en zijn bemanning gecontroleerd zou moeten worden. Wat Belderok betreft is het ook niet no dig dat het wachtkamertje in het havenge bouw permanent bezet is. Er is simpelweg veel te weinig te doen. Betere communica tie zou het toezicht al kunnen verbeteren. De havenmeester krijgt geen vluchtplan- nen van vliegtuigen die naar Midden-Zee land willen vliegen. Als ze al lang en breed op weg zijn, komt er een telefoontje van de luchtverkeersleiding dat er een toestel on derweg is naar Zeeland. „De verwachte landingstijden zijn nooit erg precies. Die kleine vliegtuigen zijn erg afhankelijk van het weer. Je moet dus rekening houden met een speling van een uur voor én na de genoemde tijd. Als ze al tijd hebben om te komen, is de marechaussee vaak te vroeg of te laat." Elk toestel dat uit het Verenigd Konink- Als ze al tijd hebben om te komen, is de marechaussee vaak te vroeg of te laat rijk komt moet gemeld worden bij de ma rechaussee. Het toestel komt van buiten de Schengenzone. Van controle komt het vaak niet, hoewel Midden-Zeeland voor vlieg tuigjes uit Engeland het dichtsbijzijnde vliegveld is. De controle is dus allesbehalve water dicht. Of dat erg is? „Ik denk dat het alle maal niet zo'n vaart loopt", zegt Belde rok. Het is een klein wereldje op Midden- Zeeland. Een vreemd toestel valt snel op tussen de elfduizend aankomsten en ver trekken van en naar andere vliegvelden. Dat piloten stiekem in de nacht hun toe stelletje aan de grond zetten om contra bande te laden of te lossen, ziet hij niet snel gebeuren. „Het vliegveld is onverlicht. Geen piloot die zich waagt aan een landing in het donker. Bovendien zou het in de omgeving niet onopgemerkt blijven." Het valt fotograaf Carel Bruring uit Goes al jarenlang op: schrikhekken in de Bevelandse polders die zijn beschreven met een zwarte stift. Steevast staan er plaatsnamen, rich ting en afstand op. Hij heeft tiental len foto's van de rood-witte hekken die op die manier zijn 'versierd'. Bruring weet niet meer wanneer hij het voor het eerst zag. „Echt lang geleden. Maar wie en waarom? Ik had ooit de hoop die persoon op een heterdaadje te betrappen, maar dat is me nooit gelukt en ik heb die hoop maar opgegeven." Soms zijn de schrijfsels ineens verdwenen, vermoedelijk wegge poetst door de gemeente. „Het is niet zo dat het er dan een week later ofzo weer op geschreven is. Soms helemaal nooit meer, soms pas weer na maanden." Vooralsnog is dus niet bekend wie de hekken beschrijft. Kijkend naar de locaties, nooit heel grote wegen of onverharde wegen, ver moedt Bruring zelf een recreatief fietser 'die dat wel geinig vindt'. Hoewel het bekladden van verkeersborden niet mag, is niet ondenkbaar dat de dader mensen ook een dienst bewijst met zijn il legale 'bewegwijzering'. Want het is toch handig als je op de kruising Nieuwe Kraaijertsedijk-Vlaamse- weg bij 's-Heer Arendskerke staat en je moet naar Veere: rechtsaf, ze ven kilometer. Overigens is het niet het enige tot dusver onopgeloste 'mysterie' op de Bevelanden. De afgelopen jaren werd ook met enige regelmaat mel ding gemaakt van een wielrenner die vrouwen de weg vroeg en hen vervolgens kuste. Rondom de 'kus sende wielrenner' is het nu al lange tijd stil. woensdag 17 januari 2018 PC Vreemd toestel valt al snel op Theo Giele Arnemuiden -Enno Belderok, vliegvelddirecteur T Vliegveld midden-Zeeland wordt vooral gebruikt door sportvliegers, foto ruben oreel Het handschrift is altijd het zelfde, het is steevast een zwarte stift en: afstand en rich ting kloppen bijna altijd. Wie is toch de mysterieuze persoon die schrikhekken op de Bevelan- den voorziet van richtingen en afstanden naar dorpen en zelfs buitenlandse steden? Luc Oggel Goes Veere: rechtsaf, zeven kilometer, fotocarelbruring ^wodendomr Nisse 7

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 37