Trein is al buiten Zeeland te laat Ouderwets druk bij leegverkoop Wieland Hennephandelaar gokte op wetswijziging die uitbleef 5 Zonder advertentie of zelfs een bordje op de rolluiken weten de mensen ervan. „Ik had het bij de Hema gehoord", zegt de een. Ter- neuzen slaat zijn slag. Het licht valt kort uit. Direct hilariteit. „Ja, de stroomrekening is niet be taald", klinkt het lachend in het donker. De verdwijning van eigenaar Hans de Voogt en de daaropvol gende maandenlange sluiting be tekende de nekslag voor de schoe nenzaken in Terneuzen en Axel. „Ik heb het hier nog nooit zo druk gezien. Ja, tien jaar geleden misschien, toen het nog goed liep." Haar naam wil ze niet in de krant. Ze werkte bij Wieland tot die ene dag in september. Een col lega kreeg een sms'je van de baas. Een korte mededeling dat hij niks Bij Arno v.d. L. werden in april 93 kilogram hennep en 13 kilogram hasj aangetroffen in zijn huis in Kapellebrug, waar hij toen woonde. De wetswijziging kwam er niet en hij werd aangehouden. Tja, echt modern was het niet. Voor een wat ouder publiek misschien Oja, zet maar in de krant dat het voor de helft van de prijs is „Ik ben inderdaad te veel op de legalisering van hennep vooruit gelopen", erkende de Hulstenaar gisteren voor de rechtbank in Mid delburg. Hij hoopte per kilo vijftig tot honderd euro te kunnen ver- Hij zocht contact met coffeeshops, maar die bleken voldoende aanvoer te hebben meer van zich zou laten horen. Waar haar baas is. Ze heeft geen idee. „Sommigen zeggen dat hij heel dichtbij zit anderen weer heel ver. Niemand weet het." Dat de zaak niet best liep dat wist ie dereen wel. „Ik riep al een paar jaar tegen Hans dat het frisser moest, moderner." Ze kijkt de drukke winkel rond. „Tja, echt modern was het niet. Voor een wat ouder publiek mis schien." Baan Ze is de enige van de negen perso neelsleden die nog geen nieuwe baan heeft gevonden. „Op mijn leeftijd is het heel moeilijk. Al had- ie ons maar bij elkaar geroepen en gezegd dat het niet langer ging. Maar op deze manier..." Theunis de Ruijter is een van de ingehuurde verkopers. Het leeg- verkopen van failliete winkels is zijn vak. „En we hebben het de laatste tijd heel druk gehad." Tijd om lang te praten heeft hij niet. Hij moet schoenen en tassen verko pen. „Oja, zet maar in de krant dat het voor de helft van de prijs is. Dan zijn we zo klaar hier." dienen. Maar zijn handeltje kwam nooit van de grond, waardoor de voorraad zich opstapelde. Hij had contact gezocht met een paar cof feeshops, maar die bleken allemaal al voldoende aanvoer te hebben, verklaarde hij. Na een tip besloot hield de politie het huis van de man in de gaten. In april deed de politie onderzoek in zijn woning en werden de drugs gevonden. De officier van justitie eiste een gevangenisstraf van twaalf maan den, waarvan zes voorwaardelijk. De rechtbank doet op 29 januari uitspraak. Vlissingen staat er weer mooi op. Nergens in het land kent de trein zo veel vertraging als hier. Maar liefst een op de zeven treinen is te laat. Het nieuws was afgelopen week end nauwelijks naar buiten geko men, of er lagen al schriftelijke vra gen van de PvdA-Statenfractie bij het provinciebestuur in de brieven bus. De partij betreurt de 'lage punctualiteit' op het Zeeuwse spoor en maant Gedeputeerde Staten om actie te ondernemen in de richting van NS en ProRail. De cijfers verdienen enige nuan cering. In vergelijking met 2016 is de situatie in Vlissingen juist flink ver beterd. Het percentage treinen dat op tijd reed is gestegen van 81,8 naar 85,3 procent. Landelijk lag het per centage op ruim 90 procent. Om de stiptheid te bepalen kijkt ProRail uitsluitend naar de aan komsttijden op vijftig stations in het land. Treinen die meer dan drie mi nuten vertraging arriveren, gelden als te laat. Vlissingen is het eindstation van de trein uit Amsterdam, een van de langste trajecten in de dienstrege ling. Vertragingen die onderweg worden opgelopen, werken bijna onvermijdelijk door in Zeeland. Wie de cijfers van ProRail bestu deert, ziet dat van de treinen die ver trokken uit Amsterdam 82,7 procent op tijd in Roosendaal was. Dat is la ger dan in Vlissingen. Een deel van de vertraging wordt dus tussen Roosendaal en Vlissingen goedge maakt. Omgekeerd, vanuit Vlissin gen, was 90,7 procent van de treinen op tijd in Roosendaal. Net als in 2016 zakte het aantal treinen dat op tijd reed vorig jaar na de zomer flink in. Van maart tot en met augustus lag het percentage bo ven de 90. In november werd het dieptepunt bereikt (71,2 Is no vember 2016 was dat nóg minder. De herfst blijft berucht. „Dat is de periode van de blaadjes op het spoor", zegt René Vegter, woord voerdervan ProRail. „Zeeland is een van de baanvakken waar we daar last van hebben. Door de gladde sporen kunnen treinen langzamer optrekken en moeten ze eerder remmen." Het liefst willen we alle trajecten boven de 90 procent krijgen ProRail zegt al het mogelijke te doen om de stiptheid van de treinen verder te verbeteren. „Het liefst wil len we alle trajecten boven de 90 procent krijgen", zegt hij. „We pro beren onder meer het aantal storin gen te beperken door het spoor goed te onderhouden en tijdig te ver nieuwen. In het voorjaar begint dat weer. Ook dit jaar zit daar weer een aantal weekenden in Zeeland bij." 1. Vlissingen 85,3 (81,3 2. Rotterdam CS 85,7 (85,5 3. Tilburg 85,8 (86,9) 4. Breda 86,4 (84,3 5. Amsterdam CS 87,5 (88,4 Süpërdry vingino riverdale IMare O'Polo ReS0t dinsdag 16 januari 2018 Het is druk bij Wieland in de Terneuzense Noordstraat, ou derwets druk. Hoopjes mensen zijn op de leegverkoop van de inmiddels failliete schoenen zaak afgekomen. Guido van der Heijden Terneuzen Omdat nieuwe wetgeving in aantocht leek te zijn, was een nu 53-jarige Zeeuws-Vlaming vorig jaar alvast aan de slag ge gaan als aspirant-bevoorrader van coffeeshops. Theo Giele Middelburg - oud-verkoopster - Theunis de Ruijter, verkoper Leegverkoop tegen de helft van de prijs, Wieland was even de best lopende zaak in de Noordstraat, fotocamileschel- STRAETE. De PvdA heeft al aan de bel ge trokken. De partij is 'teleurge steld' over het feit dat vorig jaar in de provincie de minste trei nen op tijd reden. Toch ligt het probleem niet alleen in Zeeland. Rolf Bosboom Vlissingen - René Vegter, ProRail Stations met minste treinen op tijd in 2017 (tussen haakjes score in 2016) DOMBURG I GOES I RENESSE MIDDELBURG I TERNEUZEN ZOUTELANDE I ETTEN-LEUR KAMPERLAND SLUIS SCOTCH SODA AMSTERDAM COUTURE Rivièra Maison Your way of living

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 37