Trein is al buiten
Zeeland te laat
Ouderwets druk bij
leegverkoop Wieland
Hennephandelaar gokte op
wetswijziging die uitbleef
5
Zonder advertentie of zelfs een
bordje op de rolluiken weten de
mensen ervan. „Ik had het bij de
Hema gehoord", zegt de een. Ter-
neuzen slaat zijn slag. Het licht
valt kort uit. Direct hilariteit. „Ja,
de stroomrekening is niet be
taald", klinkt het lachend in het
donker.
De verdwijning van eigenaar
Hans de Voogt en de daaropvol
gende maandenlange sluiting be
tekende de nekslag voor de schoe
nenzaken in Terneuzen en Axel.
„Ik heb het hier nog nooit zo
druk gezien. Ja, tien jaar geleden
misschien, toen het nog goed
liep." Haar naam wil ze niet in de
krant. Ze werkte bij Wieland tot
die ene dag in september. Een col
lega kreeg een sms'je van de baas.
Een korte mededeling dat hij niks
Bij Arno v.d. L. werden in april 93
kilogram hennep en 13 kilogram
hasj aangetroffen in zijn huis in
Kapellebrug, waar hij toen
woonde. De wetswijziging kwam
er niet en hij werd aangehouden.
Tja, echt modern
was het niet. Voor
een wat ouder
publiek misschien
Oja, zet maar in de
krant dat het voor de
helft van de prijs is
„Ik ben inderdaad te veel op de
legalisering van hennep vooruit
gelopen", erkende de Hulstenaar
gisteren voor de rechtbank in Mid
delburg. Hij hoopte per kilo vijftig
tot honderd euro te kunnen ver-
Hij zocht contact met
coffeeshops, maar
die bleken voldoende
aanvoer te hebben
meer van zich zou laten horen.
Waar haar baas is. Ze heeft geen
idee. „Sommigen zeggen dat hij
heel dichtbij zit anderen weer
heel ver. Niemand weet het." Dat
de zaak niet best liep dat wist ie
dereen wel. „Ik riep al een paar jaar
tegen Hans dat het frisser moest,
moderner."
Ze kijkt de drukke winkel rond.
„Tja, echt modern was het niet.
Voor een wat ouder publiek mis
schien."
Baan
Ze is de enige van de negen perso
neelsleden die nog geen nieuwe
baan heeft gevonden. „Op mijn
leeftijd is het heel moeilijk. Al had-
ie ons maar bij elkaar geroepen en
gezegd dat het niet langer ging.
Maar op deze manier..."
Theunis de Ruijter is een van de
ingehuurde verkopers. Het leeg-
verkopen van failliete winkels is
zijn vak. „En we hebben het de
laatste tijd heel druk gehad." Tijd
om lang te praten heeft hij niet. Hij
moet schoenen en tassen verko
pen. „Oja, zet maar in de krant dat
het voor de helft van de prijs is.
Dan zijn we zo klaar hier."
dienen. Maar zijn handeltje kwam
nooit van de grond, waardoor de
voorraad zich opstapelde. Hij had
contact gezocht met een paar cof
feeshops, maar die bleken allemaal
al voldoende aanvoer te hebben,
verklaarde hij. Na een tip besloot
hield de politie het huis van de
man in de gaten. In april deed de
politie onderzoek in zijn woning
en werden de drugs gevonden.
De officier van justitie eiste een
gevangenisstraf van twaalf maan
den, waarvan zes voorwaardelijk.
De rechtbank doet op 29 januari
uitspraak.
Vlissingen staat er weer mooi op.
Nergens in het land kent de trein zo
veel vertraging als hier. Maar liefst
een op de zeven treinen is te laat.
Het nieuws was afgelopen week
end nauwelijks naar buiten geko
men, of er lagen al schriftelijke vra
gen van de PvdA-Statenfractie bij
het provinciebestuur in de brieven
bus. De partij betreurt de 'lage
punctualiteit' op het Zeeuwse spoor
en maant Gedeputeerde Staten om
actie te ondernemen in de richting
van NS en ProRail.
De cijfers verdienen enige nuan
cering. In vergelijking met 2016 is de
situatie in Vlissingen juist flink ver
beterd. Het percentage treinen dat
op tijd reed is gestegen van 81,8 naar
85,3 procent. Landelijk lag het per
centage op ruim 90 procent.
Om de stiptheid te bepalen kijkt
ProRail uitsluitend naar de aan
komsttijden op vijftig stations in het
land. Treinen die meer dan drie mi
nuten vertraging arriveren, gelden
als te laat.
Vlissingen is het eindstation van
de trein uit Amsterdam, een van de
langste trajecten in de dienstrege
ling. Vertragingen die onderweg
worden opgelopen, werken bijna
onvermijdelijk door in Zeeland.
Wie de cijfers van ProRail bestu
deert, ziet dat van de treinen die ver
trokken uit Amsterdam 82,7 procent
op tijd in Roosendaal was. Dat is la
ger dan in Vlissingen. Een deel van
de vertraging wordt dus tussen
Roosendaal en Vlissingen goedge
maakt. Omgekeerd, vanuit Vlissin
gen, was 90,7 procent van de treinen
op tijd in Roosendaal.
Net als in 2016 zakte het aantal
treinen dat op tijd reed vorig jaar na
de zomer flink in. Van maart tot en
met augustus lag het percentage bo
ven de 90. In november werd het
dieptepunt bereikt (71,2 Is no
vember 2016 was dat nóg minder.
De herfst blijft berucht. „Dat is de
periode van de blaadjes op het
spoor", zegt René Vegter, woord
voerdervan ProRail. „Zeeland is een
van de baanvakken waar we daar
last van hebben. Door de gladde
sporen kunnen treinen langzamer
optrekken en moeten ze eerder
remmen."
Het liefst willen we
alle trajecten boven
de 90 procent krijgen
ProRail zegt al het mogelijke te
doen om de stiptheid van de treinen
verder te verbeteren. „Het liefst wil
len we alle trajecten boven de 90
procent krijgen", zegt hij. „We pro
beren onder meer het aantal storin
gen te beperken door het spoor goed
te onderhouden en tijdig te ver
nieuwen. In het voorjaar begint dat
weer. Ook dit jaar zit daar weer een
aantal weekenden in Zeeland bij."
1. Vlissingen 85,3 (81,3
2. Rotterdam CS 85,7 (85,5
3. Tilburg 85,8 (86,9)
4. Breda 86,4 (84,3
5. Amsterdam CS 87,5 (88,4
Süpërdry vingino riverdale
IMare O'Polo ReS0t
dinsdag 16 januari 2018
Het is druk bij Wieland in de
Terneuzense Noordstraat, ou
derwets druk. Hoopjes mensen
zijn op de leegverkoop van de
inmiddels failliete schoenen
zaak afgekomen.
Guido van der Heijden
Terneuzen
Omdat nieuwe wetgeving in
aantocht leek te zijn, was een
nu 53-jarige Zeeuws-Vlaming
vorig jaar alvast aan de slag ge
gaan als aspirant-bevoorrader
van coffeeshops.
Theo Giele
Middelburg
- oud-verkoopster
- Theunis de Ruijter, verkoper
Leegverkoop tegen de helft
van de prijs, Wieland was even
de best lopende zaak in de
Noordstraat, fotocamileschel-
STRAETE.
De PvdA heeft al aan de bel ge
trokken. De partij is 'teleurge
steld' over het feit dat vorig jaar
in de provincie de minste trei
nen op tijd reden. Toch ligt het
probleem niet alleen in Zeeland.
Rolf Bosboom
Vlissingen
- René Vegter, ProRail
Stations met minste treinen op
tijd in 2017 (tussen haakjes
score in 2016)
DOMBURG I GOES I RENESSE MIDDELBURG I TERNEUZEN ZOUTELANDE I ETTEN-LEUR KAMPERLAND SLUIS
SCOTCH SODA
AMSTERDAM COUTURE
Rivièra Maison
Your way of living