<D
O
O
Truckers moeten veilig
kunnen parkeren in EU'
O
16
Een derde Europeanen houdt inkomen geheim
Kort
Nieuw productieschip Shell
Shell blijft naar olie en gas boren in het Pen-
guinsveld in het Britse deel van de Noord
zee. Daarvoor investeert het Nederlands-
Britse energieconcern in een nieuw produc
tie- en opslagschip (fpso), dat 45.000 vaten
olie per dag kan produceren. Het is voor het
eerst in bijna 30 jaar dat er een nieuwe, be
mande installatie van Shell bijkomt in het
noordelijke deel van de Noordzee.
Vanuit het Penguinsveld, gelegen tussen de
Shetlandeilanden en de Noorse kust,
stroomt nu olie en gas via onderzeese pijp
leidingen naar het boorplatform Brent
Charlie. Dat verouderde platform staakt
binnenkort de productie. Daarom zal Shell
moeten investeren in nieuwe infrastruc
tuur, als het bedrijf het olieveld verder wil
ontginnen.
HEMA verovert Dubai
Winkelketen HEMA opent dit jaar drie win
kels in Dubai en heeft plannen om de ko
mende vijfjaar een 'fors aantal' winkels in
het Midden-Oosten te openen. De detail
handelaar is daarvoor een samenwerking
aangegaan met Apparel Group, een conglo
meraat dat wereldwijd r.750 winkels exploi
teert voor merken als Tommy Hilfiger, Cal
vin Klein en Rituals.
Het is voor het eerst dat HEMA uitbreidt
buiten Europa. Volgens HEMA is voor Dubai
gekozen vanwege het grote potentieel en de
interessante geografische ligging tussen Eu
ropa en Azië. Het bedrijf stelt dat het win
kellandschap in Dubai vooral veel luxewin
kels kent, terwijl de lokale bevolking vooral
bestaat uit gezinnen die behoefte hebben
aan winkels met betaalbare en hoogwaar
dige producten.
Nijpend tekort aan truckers
Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs be
gint te knellen bij transportbedrijven. Hier
door lopen zij opdrachten én extra omzet
mis, constateren uitkeringsinstantie UWV
en brancheorganisatie TLN. Volgens het
UWV waren er aan het eind van het derde
kwartaal 7.000 openstaande vacatures, 36
procent meer dan een jaar eerder. Het tekort
is een gevolg van de economische groei.
Flitsen
ASML
Vastned
Ahold
Delhaize
Shell
eg elkaar in een bedrijf gewoon wat je
verdient. Collega's die eikaars salaris ken
nen, werken harder, zijn meer betrokken
en nemen minder snel ontslag. Dat zegt
managementonderzoeker David Burkus
in een bijna twee miljoen keer bekeken presentatie.
En toch rust er nog een groot taboe op het praten
over salaris. In Europa praat slechts 20 procent van de
werknemers openlijk over wat ze verdienen, zo blijkt
uit onderzoek van vacaturesite Stepstone. In Neder
land ligt dat percentage op 23 procent. De helft praat
er enkel over met familie en een derde van de Europe
anen zwijgt compleet over het onderwerp.
Loonkloof
Volgens onderzoeker Burkus zijn het vooral werkge
vers die profiteren van deze zwijgzaamheid. Zolang
we niet van elkaar weten wat we verdienen, blijven
loonkloven bestaan en worden de werknemers die
het best onderhandelen het best beloond. Maar op de
lange termijn leidt het volgens de Amerikaan tot on
zekere werknemers die het gevoel krijgen te worden
onderbetaald en gediscrimineerd, omdat er altijd wel
iets doorsijpelt van wat anderen in het bedrijf verdie
nen.
Kilian Wawoe zet zijn vraagtekens bij de bewerin
gen van Burkus. Wawoe is organisatiepsycholoog en
docent Human Resources Management op de Vrije
Universiteit (VU). Hij schrijft en spreekt veel over be
lonen. „Je zorgt echt voor problemen als iedereen van
elkaar weet wat ze verdienen. Dat komt doordat 80
procent van de werknemers zichzelf bovengemiddeld
vindt presteren. Dus willen ze allemaal meer dan de
ander en dat kan praktisch niet."
Ook beloningsexpert Rolf Baarda is het niet eens
met Burkus: „Economen redeneren vaker zo. Volgens
de cijfers ga je van een bonus ook harder werken,
De omheinde parkeerplaatsen
moeten een fijnmazig netwerk
door heel Europa gaan vormen. Met
de afgesloten parkings zoekt Van de
Camp een compromis tussen de
vakbonden, werkgevers, chauffeurs
en Europese commissie. Brussel wil
dat de chauffeurs nog maar maxi
maal drie weken (twee weekends)
onderweg zijn en het derde week
end thuis, de bonden willen de
chauffeurs tijdens de weekends in
(goedkope) hotels laten verblijven.
De werkgevers en de meeste chauf
feurs zelf prefereren de vrachtwa
gencabine, maar dan wel met ver
beterde accommodaties. Beveiligde
parkeerplaatsen met catering, sani
tair en douches zijn de gouden op
lossing, denkt Van de Camp.
Europa wil af van de vele op par
keerplaatsen kamperende chauf
feurs. Zij leiden een nomadenbe
staan, bereiden hun maaltijden op
een gaspitje langs de weg en pak
ken een 'douche' als het re
gent. Het betreft vaak
chauffeurs uit het voor
malige Oostblok. Die
zijn vaak maanden van
huis. Nederland heeft
daar extra last van omdat
Frankrijk, Duitsland en
België truckers al jaren gele
den verboden het weekend op
parkings door te brengen. In Neder
land is dat sinds 1 januari.
Van de Camp gaat ervan uit dat in
heel Nederland zo'n 50 a 100 van
die beveiligde truckersparkeer
plaatsen nodig zullen zijn, hoeveel
dat er in heel Europa zullen zijn
zegt hij niet te weten. „In Neder
land moet de dichtheid groter zijn
omdat veel aanvoerlijnen naar de
rest van Europa bij ons beginnen."
De christen-democratische Eu
roparlementariër laat zich niet uit
over de kosten. Wel denkt hij dat
zowel de sector als de overheden
moeten opdraaien voor de
kosten. Van de Camp is geen voor
stander van hotelovernachtingen.
Die zijn er nu ook. Chauf
feurs slapen dan met zes
op een kamer, met ver
schillende vertrek- en
aankomsttijden. Die
mannen kruipen niet
uitgerust weer achter
hun stuur." Veel chauf
feurs zijn ook verplicht om
in hun cabine te slapen. „Als je
10.000 iPhones bij je hebt, of een la
ding flatscreen-tv's, is dat ook het
beste. Anders vind je misschien al
leen nog je trekker terug." In Est
land heeft Van de Camp al parkings
gezien zoals hij ze overal in Europa
wil hebben: „Zelfs met wifi-reser-
vering en elektronisch betaalsys
teem."
In Nederland is de hoogte van
het salaris een taboe. En dat is
maar goed ook, volgens
deskundigen. „Je krijgt echt
problemen als iedereen van elkaar
weet wat ze verdienen."
INVESTERING
EXPANSIE
GEBREK
Meubelmakers krijgen er de komende
jaren geld bij via de nieuwe cao.
De afspraken gelden voor 14.500 meubelma
kers verspreid over 1.800 ondernemingen. Zij
krijgen tussen nu en 1 januari 2020 twee
keer een loonsverhoging van 80 euro én
twee maal 2 procent van hun huidige loon.
Renault heeft afgelopen jaar nieuwe ver
kooprecords geboekt. In totaal verkocht het
bedrijf wereldwijd 3,8 miljoen auto's. Dat be
tekende een stijging van 8,5 procent ten op
zichte van een jaar eerder.
O
dinsdag 16 januari 2018
De chipmachi-
nebouwer stijgt
na een koopad
vies van Credit
Suisse.
Het vastgoed
fonds haalt zijn
Belgische doch
ter van de beurs.
De grootgrutter
heeft last van de
dalende dollar.
De olieprijs
daalde licht. Te
genvallend
nieuws voor de
zwaargewicht in
de AEX.
O
c
GO
Alex van der Hulst
Amsterdam
Alleen in Nederland zijn er al 50
tot 100 parkeerterreinen nodig
waar truckers kunnen staan in
het weekend, zegt Europarle
mentariër Wim van de Camp.
Chauffeurs moeten daar maaltij
den, douches en sanitair hebben
en veilig kunnen staan.
Frans Boogaard
Brussel
Beter om te
zwijgen over
het salaris'