<D O O Truckers moeten veilig kunnen parkeren in EU' O 16 Een derde Europeanen houdt inkomen geheim Kort Nieuw productieschip Shell Shell blijft naar olie en gas boren in het Pen- guinsveld in het Britse deel van de Noord zee. Daarvoor investeert het Nederlands- Britse energieconcern in een nieuw produc tie- en opslagschip (fpso), dat 45.000 vaten olie per dag kan produceren. Het is voor het eerst in bijna 30 jaar dat er een nieuwe, be mande installatie van Shell bijkomt in het noordelijke deel van de Noordzee. Vanuit het Penguinsveld, gelegen tussen de Shetlandeilanden en de Noorse kust, stroomt nu olie en gas via onderzeese pijp leidingen naar het boorplatform Brent Charlie. Dat verouderde platform staakt binnenkort de productie. Daarom zal Shell moeten investeren in nieuwe infrastruc tuur, als het bedrijf het olieveld verder wil ontginnen. HEMA verovert Dubai Winkelketen HEMA opent dit jaar drie win kels in Dubai en heeft plannen om de ko mende vijfjaar een 'fors aantal' winkels in het Midden-Oosten te openen. De detail handelaar is daarvoor een samenwerking aangegaan met Apparel Group, een conglo meraat dat wereldwijd r.750 winkels exploi teert voor merken als Tommy Hilfiger, Cal vin Klein en Rituals. Het is voor het eerst dat HEMA uitbreidt buiten Europa. Volgens HEMA is voor Dubai gekozen vanwege het grote potentieel en de interessante geografische ligging tussen Eu ropa en Azië. Het bedrijf stelt dat het win kellandschap in Dubai vooral veel luxewin kels kent, terwijl de lokale bevolking vooral bestaat uit gezinnen die behoefte hebben aan winkels met betaalbare en hoogwaar dige producten. Nijpend tekort aan truckers Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs be gint te knellen bij transportbedrijven. Hier door lopen zij opdrachten én extra omzet mis, constateren uitkeringsinstantie UWV en brancheorganisatie TLN. Volgens het UWV waren er aan het eind van het derde kwartaal 7.000 openstaande vacatures, 36 procent meer dan een jaar eerder. Het tekort is een gevolg van de economische groei. Flitsen ASML Vastned Ahold Delhaize Shell eg elkaar in een bedrijf gewoon wat je verdient. Collega's die eikaars salaris ken nen, werken harder, zijn meer betrokken en nemen minder snel ontslag. Dat zegt managementonderzoeker David Burkus in een bijna twee miljoen keer bekeken presentatie. En toch rust er nog een groot taboe op het praten over salaris. In Europa praat slechts 20 procent van de werknemers openlijk over wat ze verdienen, zo blijkt uit onderzoek van vacaturesite Stepstone. In Neder land ligt dat percentage op 23 procent. De helft praat er enkel over met familie en een derde van de Europe anen zwijgt compleet over het onderwerp. Loonkloof Volgens onderzoeker Burkus zijn het vooral werkge vers die profiteren van deze zwijgzaamheid. Zolang we niet van elkaar weten wat we verdienen, blijven loonkloven bestaan en worden de werknemers die het best onderhandelen het best beloond. Maar op de lange termijn leidt het volgens de Amerikaan tot on zekere werknemers die het gevoel krijgen te worden onderbetaald en gediscrimineerd, omdat er altijd wel iets doorsijpelt van wat anderen in het bedrijf verdie nen. Kilian Wawoe zet zijn vraagtekens bij de bewerin gen van Burkus. Wawoe is organisatiepsycholoog en docent Human Resources Management op de Vrije Universiteit (VU). Hij schrijft en spreekt veel over be lonen. „Je zorgt echt voor problemen als iedereen van elkaar weet wat ze verdienen. Dat komt doordat 80 procent van de werknemers zichzelf bovengemiddeld vindt presteren. Dus willen ze allemaal meer dan de ander en dat kan praktisch niet." Ook beloningsexpert Rolf Baarda is het niet eens met Burkus: „Economen redeneren vaker zo. Volgens de cijfers ga je van een bonus ook harder werken, De omheinde parkeerplaatsen moeten een fijnmazig netwerk door heel Europa gaan vormen. Met de afgesloten parkings zoekt Van de Camp een compromis tussen de vakbonden, werkgevers, chauffeurs en Europese commissie. Brussel wil dat de chauffeurs nog maar maxi maal drie weken (twee weekends) onderweg zijn en het derde week end thuis, de bonden willen de chauffeurs tijdens de weekends in (goedkope) hotels laten verblijven. De werkgevers en de meeste chauf feurs zelf prefereren de vrachtwa gencabine, maar dan wel met ver beterde accommodaties. Beveiligde parkeerplaatsen met catering, sani tair en douches zijn de gouden op lossing, denkt Van de Camp. Europa wil af van de vele op par keerplaatsen kamperende chauf feurs. Zij leiden een nomadenbe staan, bereiden hun maaltijden op een gaspitje langs de weg en pak ken een 'douche' als het re gent. Het betreft vaak chauffeurs uit het voor malige Oostblok. Die zijn vaak maanden van huis. Nederland heeft daar extra last van omdat Frankrijk, Duitsland en België truckers al jaren gele den verboden het weekend op parkings door te brengen. In Neder land is dat sinds 1 januari. Van de Camp gaat ervan uit dat in heel Nederland zo'n 50 a 100 van die beveiligde truckersparkeer plaatsen nodig zullen zijn, hoeveel dat er in heel Europa zullen zijn zegt hij niet te weten. „In Neder land moet de dichtheid groter zijn omdat veel aanvoerlijnen naar de rest van Europa bij ons beginnen." De christen-democratische Eu roparlementariër laat zich niet uit over de kosten. Wel denkt hij dat zowel de sector als de overheden moeten opdraaien voor de kosten. Van de Camp is geen voor stander van hotelovernachtingen. Die zijn er nu ook. Chauf feurs slapen dan met zes op een kamer, met ver schillende vertrek- en aankomsttijden. Die mannen kruipen niet uitgerust weer achter hun stuur." Veel chauf feurs zijn ook verplicht om in hun cabine te slapen. „Als je 10.000 iPhones bij je hebt, of een la ding flatscreen-tv's, is dat ook het beste. Anders vind je misschien al leen nog je trekker terug." In Est land heeft Van de Camp al parkings gezien zoals hij ze overal in Europa wil hebben: „Zelfs met wifi-reser- vering en elektronisch betaalsys teem." In Nederland is de hoogte van het salaris een taboe. En dat is maar goed ook, volgens deskundigen. „Je krijgt echt problemen als iedereen van elkaar weet wat ze verdienen." INVESTERING EXPANSIE GEBREK Meubelmakers krijgen er de komende jaren geld bij via de nieuwe cao. De afspraken gelden voor 14.500 meubelma kers verspreid over 1.800 ondernemingen. Zij krijgen tussen nu en 1 januari 2020 twee keer een loonsverhoging van 80 euro én twee maal 2 procent van hun huidige loon. Renault heeft afgelopen jaar nieuwe ver kooprecords geboekt. In totaal verkocht het bedrijf wereldwijd 3,8 miljoen auto's. Dat be tekende een stijging van 8,5 procent ten op zichte van een jaar eerder. O dinsdag 16 januari 2018 De chipmachi- nebouwer stijgt na een koopad vies van Credit Suisse. Het vastgoed fonds haalt zijn Belgische doch ter van de beurs. De grootgrutter heeft last van de dalende dollar. De olieprijs daalde licht. Te genvallend nieuws voor de zwaargewicht in de AEX. O c GO Alex van der Hulst Amsterdam Alleen in Nederland zijn er al 50 tot 100 parkeerterreinen nodig waar truckers kunnen staan in het weekend, zegt Europarle mentariër Wim van de Camp. Chauffeurs moeten daar maaltij den, douches en sanitair hebben en veilig kunnen staan. Frans Boogaard Brussel Beter om te zwijgen over het salaris'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16