'Ik kan er naar blijven kijken' 9 Twintig jaar geleden kwam de Titanic uit, toen veruit de duurste film ooit. En dus moest en zou het spektakeldrama een succes worden. FAN VAN HET EERSTE UUR In de zomer van 1998 bracht regisseur James Cameron een flitsbezoek aan Nederland. Tijdens een autoritje door Amsterdam zag hij op de gevel van een bioscoop de titel van zijn film staan: Titanic, de monsterhit die al in januari wereldwijd in première was gegaan. „Hij zei: 'Draait mijn film hier nü pas?'", vertelt Paul Eggels, die bij hem in de auto zat. „Ik zei: 'Nee, hij draait nog stééds. Al zes maanden.' Cameron was tien secon den stil. En toen zei hij alleen maar: 'That's amazing." Titanic veroverde 20 jaar geleden de wereld, maar bijna nergens werd het zo'n succes als in ons land. 3,5 miljoen bezoe kers trok de film, bijna een kwart van alle bioscoopbezoeken in dat jaar. „Zo'n succes maak je maar één keer in je carrière mee", zegt Eggels, destijds marketingmanager bij de Nederlandse tak van productiemaat schappij 20th Century Fox. „En daar heb ben we ook alles aan gedaan." Replica als feestlocatie Want Titanic, het liefdesdrama over een arme jongen en een rijk meisje op het rampschip, móést een succes worden. De productiekosten van de film waren opge lopen tot een onwaarschijnlijke 200 mil joen gulden - en daarmee was het veruit de duurste film ooit. „Er gingen geruchten dat de hele filmstudio er failliet aan zou gaan", weet filmcriticus Ab Zagt nog. „Het zou net zo'n grote ramp worden als met de echte Titanic, dat was de teneur." Dus toen de film eenmaal af was, wer den de afdelingen van Fox wereldwijd aan het werk gezet. „We voelden de druk dat het een groot succes moest worden", ver telt Eggels. „Normaal is Nederland niet zo Zo'n succes maak je maar één keer mee. En daar hebben we alles aan gedaan belangrijk, maar nu wilden ze in Amerika precies weten wat we qua publiciteit van plan waren." Het antwoord van de Nederlandse afde ling, in één woord: gróót. „De advertenties, de spotjes: alles moest groter dan normaal", zegt Marguerite Frowein, destijds publici- teitsmanager bij 20th Century Fox Neder land. „We wilden een hype creëren." En de ultieme mogelijkheid daarvoor bood zich aan: Leonardo DiCaprio zou naar de première in Amsterdam komen. Het gerucht alleen al leidde tot massale belang stelling van de pers. Maar twee dagen voor de première kreeg de organisatie slecht nieuws: DiCaprio kwam niet. Het kleine Nederland paste toch niet in zijn schema. Frowein: „Dat was wel even een tegen valler." Maar de organisatie had nog een troef: het feest na de première. 2.200 BN'ers en relaties werden na de film naar de Cruise Terminal in Amsterdam gereden, waar een replica van de Titanic was gebouwd als feestlocatie. „Het mocht alles kosten, als het maar uniek was", zegt Henk Verhoeven, wiens bedrijf HV Productions het feest organiseerde. Alles was er: douaniers, een balzaal, een orkest én een ijsberg. „Even over twaalven lieten we een enorme knal horen, daarna allemaal gedonder. En vanaf dat moment liep de balzaal onder water. Ha! Die BN'ers geloofden hun ogen niet. De kranten schreven er dagenlang over." Vijf sterren De aandacht van het publiek was gewekt - nu moest de film zijn werk doen. En dat lukte. Na vier weken hadden een miljoen Nederlanders de film al in de bioscoop gezien. En de filmmaatschappij voedde de hype. Frowein: „De miljoenste bezoeker, een meisje, gaven we een verzorgde trip naar de Oscar-uitreiking. Dat gaf me een aandacht." De filmmaatschap pij werd ook steeds vaker gebeld door verbaasde bioscoopeigenaren, die groepjes tieners wel tien keer naar de film zagen gaan. Eggels: „Dan belden we lokale kranten: misschien is dat een leuk verhaal? En ja hoor. Stond Titanic wéér in de krant." Eindresultaat: 3,5 miljoen bezoekers, zes maanden in de top 10. Een monstersucces - en terecht, zegt Zagt, die de film vijf sterren gaf in deze krant. „Het was een film die op alle niveaus werkte. Een liefdesdrama én een geweldige spektakelfilm, dus meiden en jongens kregen allebei hun zin. Maar het was ook een sociaal commentaar: de rijken op het bovendek, de armen in de kelder, het schip als minimaatschappij. En dan ook nog eens geweldig geacteerd. Het publiek had volkomen gelijk." maandag 15 januari 2018 GO MLeonardo DiCaprio en Kate Winslet als Jack Dawson en Rose DeWitt Bu kater. FOTOPARAMOUNT FOTOGPD Tientallen keren heeft ze Titanic inmiddels gezien. „En als-ie vanavond op tv is, kijk ik gewoon weer." Acht jaar was Marianne Vreeswijk (foto) toen de film in 1998 in première ging. Stikjaloers was ze op haar oudere zus, die naar de bioscoop mocht om hem te zien. „Ze vertelde dat op sommige momenten de hele zaal 'oooooh' zei. Ik moest wachten tot-ie op televisie kwam." Maar toen was het ook direct raak. Dol was ze op DiCaprio, zoals alle meisjes eind jaren 90. Maar bij haar bleef de liefde - en dan vooral voor de film als geheel. „Het lief desverhaal tussen die twee vind ik zo mooi. Dat ze eigen lijk niet samen mogen zijn vanwege het klassenverschil, dat ze dan toch wat krijgen, maar door die ramp uiteen worden gerukt. Zo oneerlijk. Zo mooi." Haar man moet er niks van hebben en haar dochtertje is nu nog te jong, maar met haar gaat Marianne de film later zeker kijken. Zo vaak mogelijk. Al zal ze één ding van de film nooit begrijpen: waarom kan Jack op het eind niet naast Rose op dat wrakstuk liggen, om te over leven? „Altijd als ik de film zie, roep ik: 'Ga nou gewoon naast haar liggen!' Maar hij luistert niet, hè." •RGALLAGIli •GEORGE C. SCOTT (ÏATTiARINE ZÉTAjgftil BVAMARJE SAINT TIM CURRY %ARTLU HENNER; DE GROOTSTE CATASTROFE UIT DE SCHEEPVAARTGESCHIEDENIS Peter Groenendijk Amsterdam —Paul Eggels, 20th Century Fox FOTO AP PHOTO/PARAMOUNT PICTURES'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 9