'Ik kan er naar blijven kijken'
9
Twintig jaar
geleden kwam
de Titanic uit,
toen veruit
de duurste film
ooit. En dus
moest en zou het
spektakeldrama
een succes
worden.
FAN VAN HET EERSTE UUR
In de zomer van 1998 bracht regisseur
James Cameron een flitsbezoek aan
Nederland. Tijdens een autoritje door
Amsterdam zag hij op de gevel van
een bioscoop de titel van zijn film
staan: Titanic, de monsterhit die al in
januari wereldwijd in première was
gegaan. „Hij zei: 'Draait mijn film hier nü
pas?'", vertelt Paul Eggels, die bij hem in de
auto zat. „Ik zei: 'Nee, hij draait nog stééds.
Al zes maanden.' Cameron was tien secon
den stil. En toen zei hij alleen maar: 'That's
amazing."
Titanic veroverde 20 jaar geleden de
wereld, maar bijna nergens werd het zo'n
succes als in ons land. 3,5 miljoen bezoe
kers trok de film, bijna een kwart van alle
bioscoopbezoeken in dat jaar. „Zo'n succes
maak je maar één keer in je carrière mee",
zegt Eggels, destijds marketingmanager
bij de Nederlandse tak van productiemaat
schappij 20th Century Fox. „En daar heb
ben we ook alles aan gedaan."
Replica als feestlocatie
Want Titanic, het liefdesdrama over een
arme jongen en een rijk meisje op het
rampschip, móést een succes worden. De
productiekosten van de film waren opge
lopen tot een onwaarschijnlijke 200 mil
joen gulden - en daarmee was het veruit
de duurste film ooit. „Er gingen geruchten
dat de hele filmstudio er failliet aan zou
gaan", weet filmcriticus Ab Zagt nog. „Het
zou net zo'n grote ramp worden als met de
echte Titanic, dat was de teneur."
Dus toen de film eenmaal af was, wer
den de afdelingen van Fox wereldwijd aan
het werk gezet. „We voelden de druk dat
het een groot succes moest worden", ver
telt Eggels. „Normaal is Nederland niet zo
Zo'n succes maak je maar
één keer mee. En daar hebben
we alles aan gedaan
belangrijk, maar nu wilden ze in Amerika
precies weten wat we qua publiciteit van
plan waren."
Het antwoord van de Nederlandse afde
ling, in één woord: gróót. „De advertenties,
de spotjes: alles moest groter dan normaal",
zegt Marguerite Frowein, destijds publici-
teitsmanager bij 20th Century Fox Neder
land. „We wilden een hype creëren."
En de ultieme mogelijkheid daarvoor
bood zich aan: Leonardo DiCaprio zou naar
de première in Amsterdam komen. Het
gerucht alleen al leidde tot massale belang
stelling van de pers. Maar twee dagen voor
de première kreeg de organisatie slecht
nieuws: DiCaprio kwam niet. Het kleine
Nederland paste toch niet in zijn schema.
Frowein: „Dat was wel even een tegen
valler."
Maar de organisatie had nog een troef:
het feest na de première. 2.200 BN'ers en
relaties werden na de film naar de Cruise
Terminal in Amsterdam gereden, waar een
replica van de Titanic was gebouwd als
feestlocatie. „Het mocht alles kosten, als het
maar uniek was", zegt Henk Verhoeven,
wiens bedrijf HV Productions het feest
organiseerde. Alles was er: douaniers, een
balzaal, een orkest én een ijsberg. „Even
over twaalven lieten we een enorme knal
horen, daarna allemaal gedonder. En vanaf
dat moment liep de balzaal onder water.
Ha! Die BN'ers geloofden hun ogen niet. De
kranten schreven er dagenlang over."
Vijf sterren
De aandacht van het publiek was gewekt -
nu moest de film zijn werk doen. En dat
lukte. Na vier weken hadden een miljoen
Nederlanders de film al in de bioscoop
gezien. En de filmmaatschappij voedde de
hype. Frowein: „De miljoenste bezoeker,
een meisje, gaven we een verzorgde
trip naar de Oscar-uitreiking. Dat gaf
me een aandacht." De filmmaatschap
pij werd ook steeds vaker gebeld door
verbaasde bioscoopeigenaren, die
groepjes tieners wel tien keer naar de
film zagen gaan. Eggels: „Dan belden we
lokale kranten: misschien is dat een leuk
verhaal? En ja hoor. Stond Titanic wéér in de
krant."
Eindresultaat: 3,5 miljoen bezoekers, zes
maanden in de top 10. Een monstersucces -
en terecht, zegt Zagt, die de film vijf sterren
gaf in deze krant. „Het was een film die op
alle niveaus werkte. Een liefdesdrama én
een geweldige spektakelfilm, dus meiden
en jongens kregen allebei hun zin. Maar het
was ook een sociaal commentaar: de rijken
op het bovendek, de armen in de kelder, het
schip als minimaatschappij. En dan ook nog
eens geweldig geacteerd. Het publiek had
volkomen gelijk."
maandag 15 januari 2018
GO
MLeonardo
DiCaprio en
Kate Winslet
als Jack
Dawson en
Rose DeWitt
Bu kater.
FOTOPARAMOUNT
FOTOGPD
Tientallen keren heeft ze
Titanic inmiddels gezien. „En
als-ie vanavond op tv is, kijk
ik gewoon weer." Acht jaar
was Marianne Vreeswijk
(foto) toen de film in 1998 in
première ging. Stikjaloers
was ze op haar oudere zus,
die naar de bioscoop mocht
om hem te zien. „Ze vertelde
dat op sommige momenten
de hele zaal 'oooooh' zei. Ik
moest wachten tot-ie op
televisie kwam."
Maar toen was het ook direct
raak. Dol was ze op DiCaprio,
zoals alle meisjes eind jaren
90. Maar bij haar bleef de
liefde - en dan vooral voor
de film als geheel. „Het lief
desverhaal tussen die twee
vind ik zo mooi. Dat ze eigen
lijk niet samen mogen zijn
vanwege het klassenverschil,
dat ze dan toch wat krijgen,
maar door die ramp uiteen
worden gerukt. Zo oneerlijk.
Zo mooi."
Haar man moet er niks van
hebben en haar dochtertje is
nu nog te jong, maar met
haar gaat Marianne de film
later zeker kijken. Zo vaak
mogelijk. Al zal ze één ding
van de film nooit begrijpen:
waarom kan Jack op het eind
niet naast Rose op dat
wrakstuk liggen, om te over
leven? „Altijd als ik de film
zie, roep ik: 'Ga nou gewoon
naast haar liggen!' Maar hij
luistert niet, hè."
•RGALLAGIli
•GEORGE C. SCOTT
(ÏATTiARINE ZÉTAjgftil
BVAMARJE SAINT
TIM CURRY
%ARTLU HENNER;
DE GROOTSTE CATASTROFE UIT DE
SCHEEPVAARTGESCHIEDENIS
Peter Groenendijk
Amsterdam
—Paul Eggels, 20th Century Fox
FOTO AP PHOTO/PARAMOUNT PICTURES'