ILKEUZE 11
Apps
Je kinderen bespioneren? Dat doe je natuurlijk niet, vond moeder
en journalist Helga van Kooten. Dus Magister, het programma
waarmee je je kinderen op de middelbare school op de voet kunt
volgen, zou ze beslist links laten liggen. Toch?
VMBOl
Big Brother. Dat is mijn eerste
associatie wanneer ik kennis
maak met Magister, een admini
stratiepakket voor middelbare
scholen. Leerlingen kunnen er
via een appje of op de site van
alles mee inzien: hun rooster,
het opgegeven huiswerk, hun cijfers. Handig!
Maar... ouders kunnen er ook van alles mee
inzien: hoe vaak hun kinderen te laat zijn geko
men, hun huiswerk niet hebben gedaan en hun
boeken thuis hebben laten liggen. En voor hoeveel
vakken ze onvoldoende staan - wat fijn in het rood
wordt aangegeven, zodat je het écht niet over het
hoofd kunt zien.
Daar gaat je privacy als middelbare scholier.
Staan je ouders niet meer langs het schoolplein te
koekeloeren, kruipen ze via hun computer of
telefoon tóch nog onder je huid. Lekker dan.
Spijbelen
Stel je eens voor dat mijn ouders mij in de gaten
hadden kunnen houden via Magister. Dan had ik
al die uurtjes vrij toch een stuk moeilijker kunnen
ritselen. Want dat deed ik: spijbelen. Geen hele
dagen, maar een lesuur hier, een lesuur daar. Net
te weinig om op te vallen. En altijd met een goede
smoes, waarbij mijn bff (beste vriendin zeiden we
in die tijd nog) en ik vanwege de geloofwaardig
heid graag aansloten op iets wat sowieso al
speelde. In haar geval: getrokken verstandskiezen
(watje met nagellak achter in haar mond). In mijn
geval: een vader die de benen had genomen. Met
een beetje creativiteit en acteertalent kwamen
we een heel eind - wel helemaal tot in Hoog
Catharijne - en geloof me: dat was cóól!
In de la
Een dergelijke speelruimte zouden mijn kinderen
nooit voor zichzelf kunnen creëren. Want: Magis
ter. Ik besloot de brief met gebruikersnaam en
wachtwoord in een la te laten verdwijnen. Dat
bleek geen noemenswaardige problemen op te
leveren. Natuurlijk haalde Oudste weieens onvol
doendes, maar hij kwam nooit in de gevarenzone.
Toen het volgende kind aan de middelbare
school begon, een jaar na Oudste, dacht ik: no way
dat ik alsnog aan Magister begin. Het leek ook niet
nodig. Middelste was slim en zelfstandig. Die zou
zich wel redden.En dat was ook zo, de eerste jaren.
Daarna verliep het allemaal wat anders dan gebrui
kelijk. De laatste twee jaar van het gymnasium
ging Middelste versnellen (vraag niet waarom -
iets met hoogbegaafdheid). De voorwaarde: hij
moest het zelf regelen met docenten. En ja, het was
wel handig als ik hem daarbij een beetje zou bege
leiden. O ja! Waar was de brief met de inloggege
vens ook alweer? Opnieuw aangevraagd - met het
schaamrood op mijn kaken - en een paar maanden
lang mijn beste beentje voorgezet, maar Middelste
deed dat niet bepaald.
Ik werd daar kribbig en snibbig van - daar hielp
Duidelijk:
ik kon dat
meekijken
met mijn
kind niet
aan
geen tot-tien-tellen tegen. Mócht-ie twee jaar in
één jaar proppen, gooide hij er met de pet naar!
Met zo'n lapswanzerige houding ook. „Ach, als het
niet lukt, dan niet. Dan heb ik het in elk geval ge-
probéérd." Waarbij wij dan van mening verschil
den wat 'proberen' precies behelsde.
Duidelijk: ik kon dat meekijken niet aan. Ik
meldde het aan zijn mentor en vanaf dat moment
stond Middelste er weer alleen voor. Wat overigens
prima bleek te werken, want een paar maanden
later hing bij ons gewoon de vlag buiten, met zijn
schooltas eraan.
Dromerig
En toen stond Jongste aan de poort van de middel
bare school. Jongste: een dromerige jongen waar
bij elk ontbijt een pilletje en een kop sterke koffie
in moest, omdat het anders sowieso geen zin had
om naar school te gaan. Op de basisschool zat hij
altijd voor in de klas en mocht hij als enige zijn
tas aan zijn stoel hangen, omdat we daarmee de
grootste kans hadden dat alle schoolpaperassen
ook echt werden meegenomen naar huis. Hoe
moest hij zich ooit een weg zien te banen door de
jungle van opdrachten, presentaties en toetsen?
Het antwoord: met een beetje extra begeleiding,
zowel vanuit school als vanuit thuis. Kuch, met
Magister dus. Ik zocht de brief met inloggegevens
op en installeerde de app op mijn telefoon. Oké, en
nu vooral niet in de stress schieten van al die rode
cijfertjes.
HULLEP!
Mi*. Cliadd
I>la> ISooks/
i ISooks
InToon Nu
MATH
Mal li 42
Dor Die Das
maandag 15 januari 2018
GO
Tekst Helga van Kooten Illustratie Mark Reijntjens
tv»
WSm Huiswerkhulp via
de app. Vakkun
dige uitleg voor
alle vakken en op alle niveaus,
ook 's avonds en jawel, zelfs
in het weekend.
Om boeken mee
aan te schaffen
en te lezen. Veel oudere
boeken zijn gratis. Dat
wordt een interessante
literatuurlijst.
Hoe zat het ook
alweer? Alles
over de canon
van de Nederlandse ge
schiedenis. Er is een iPad-
en Android-versie.
•nOsaowHi
Met stap-voor-
stapuitleg over
allerlei wiskun
digheden. En een testmodus
waarin je zelf opgaven kunt
oplossen.
Is het der of die
VerwandlungEn
der of das Vertrag
Een app waarmee je van alle
Duitse woorden eenvoudig
opzoekt of ze mannelijk, vrou
welijk of onzijdig zijn.