ILKEUZE 11 Apps Je kinderen bespioneren? Dat doe je natuurlijk niet, vond moeder en journalist Helga van Kooten. Dus Magister, het programma waarmee je je kinderen op de middelbare school op de voet kunt volgen, zou ze beslist links laten liggen. Toch? VMBOl Big Brother. Dat is mijn eerste associatie wanneer ik kennis maak met Magister, een admini stratiepakket voor middelbare scholen. Leerlingen kunnen er via een appje of op de site van alles mee inzien: hun rooster, het opgegeven huiswerk, hun cijfers. Handig! Maar... ouders kunnen er ook van alles mee inzien: hoe vaak hun kinderen te laat zijn geko men, hun huiswerk niet hebben gedaan en hun boeken thuis hebben laten liggen. En voor hoeveel vakken ze onvoldoende staan - wat fijn in het rood wordt aangegeven, zodat je het écht niet over het hoofd kunt zien. Daar gaat je privacy als middelbare scholier. Staan je ouders niet meer langs het schoolplein te koekeloeren, kruipen ze via hun computer of telefoon tóch nog onder je huid. Lekker dan. Spijbelen Stel je eens voor dat mijn ouders mij in de gaten hadden kunnen houden via Magister. Dan had ik al die uurtjes vrij toch een stuk moeilijker kunnen ritselen. Want dat deed ik: spijbelen. Geen hele dagen, maar een lesuur hier, een lesuur daar. Net te weinig om op te vallen. En altijd met een goede smoes, waarbij mijn bff (beste vriendin zeiden we in die tijd nog) en ik vanwege de geloofwaardig heid graag aansloten op iets wat sowieso al speelde. In haar geval: getrokken verstandskiezen (watje met nagellak achter in haar mond). In mijn geval: een vader die de benen had genomen. Met een beetje creativiteit en acteertalent kwamen we een heel eind - wel helemaal tot in Hoog Catharijne - en geloof me: dat was cóól! In de la Een dergelijke speelruimte zouden mijn kinderen nooit voor zichzelf kunnen creëren. Want: Magis ter. Ik besloot de brief met gebruikersnaam en wachtwoord in een la te laten verdwijnen. Dat bleek geen noemenswaardige problemen op te leveren. Natuurlijk haalde Oudste weieens onvol doendes, maar hij kwam nooit in de gevarenzone. Toen het volgende kind aan de middelbare school begon, een jaar na Oudste, dacht ik: no way dat ik alsnog aan Magister begin. Het leek ook niet nodig. Middelste was slim en zelfstandig. Die zou zich wel redden.En dat was ook zo, de eerste jaren. Daarna verliep het allemaal wat anders dan gebrui kelijk. De laatste twee jaar van het gymnasium ging Middelste versnellen (vraag niet waarom - iets met hoogbegaafdheid). De voorwaarde: hij moest het zelf regelen met docenten. En ja, het was wel handig als ik hem daarbij een beetje zou bege leiden. O ja! Waar was de brief met de inloggege vens ook alweer? Opnieuw aangevraagd - met het schaamrood op mijn kaken - en een paar maanden lang mijn beste beentje voorgezet, maar Middelste deed dat niet bepaald. Ik werd daar kribbig en snibbig van - daar hielp Duidelijk: ik kon dat meekijken met mijn kind niet aan geen tot-tien-tellen tegen. Mócht-ie twee jaar in één jaar proppen, gooide hij er met de pet naar! Met zo'n lapswanzerige houding ook. „Ach, als het niet lukt, dan niet. Dan heb ik het in elk geval ge- probéérd." Waarbij wij dan van mening verschil den wat 'proberen' precies behelsde. Duidelijk: ik kon dat meekijken niet aan. Ik meldde het aan zijn mentor en vanaf dat moment stond Middelste er weer alleen voor. Wat overigens prima bleek te werken, want een paar maanden later hing bij ons gewoon de vlag buiten, met zijn schooltas eraan. Dromerig En toen stond Jongste aan de poort van de middel bare school. Jongste: een dromerige jongen waar bij elk ontbijt een pilletje en een kop sterke koffie in moest, omdat het anders sowieso geen zin had om naar school te gaan. Op de basisschool zat hij altijd voor in de klas en mocht hij als enige zijn tas aan zijn stoel hangen, omdat we daarmee de grootste kans hadden dat alle schoolpaperassen ook echt werden meegenomen naar huis. Hoe moest hij zich ooit een weg zien te banen door de jungle van opdrachten, presentaties en toetsen? Het antwoord: met een beetje extra begeleiding, zowel vanuit school als vanuit thuis. Kuch, met Magister dus. Ik zocht de brief met inloggegevens op en installeerde de app op mijn telefoon. Oké, en nu vooral niet in de stress schieten van al die rode cijfertjes. HULLEP! Mi*. Cliadd I>la> ISooks/ i ISooks InToon Nu MATH Mal li 42 Dor Die Das maandag 15 januari 2018 GO Tekst Helga van Kooten Illustratie Mark Reijntjens tv» WSm Huiswerkhulp via de app. Vakkun dige uitleg voor alle vakken en op alle niveaus, ook 's avonds en jawel, zelfs in het weekend. Om boeken mee aan te schaffen en te lezen. Veel oudere boeken zijn gratis. Dat wordt een interessante literatuurlijst. Hoe zat het ook alweer? Alles over de canon van de Nederlandse ge schiedenis. Er is een iPad- en Android-versie. •nOsaowHi Met stap-voor- stapuitleg over allerlei wiskun digheden. En een testmodus waarin je zelf opgaven kunt oplossen. Is het der of die VerwandlungEn der of das Vertrag Een app waarmee je van alle Duitse woorden eenvoudig opzoekt of ze mannelijk, vrou welijk of onzijdig zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 39