II 7 ARIESLOB Ik vond het als vader heel spannend om de vertrouwde basisschool van je kinderen te verlaten Is de schoolkeuze lastig? Volgens onderwijsminister Arie Slob, zelf oud-leraar, komt het wel goed als je het kind zelf als uitgangspunt neemt. 'Sommige kinderen moeten even op gang komen.' deren. We hebben extra geld om achterstanden te bestrijden - al noem ik het liever geld om kansen te creëren. Brede adviezen op de basisschool - vmbo/havo, havo/vwo - helpen ook: dan hou je de opties open. Sommige kinderen zijn dieseltjes. Je moet altijd nog kunnen doorstomen als je even op gang moet komen; ik ben daar zelf een voor beeld van." „In mijn eigen jeugd was er geen keus. Ik was niet de oudste thuis en ging in de slipstream van mijn oudere broers en zussen naar hun school. In die tijd was het onderwijs ook nog meer verzuild dan nu." „Doe het tijdig en oriënteer je breed. Kijk op scholenopdekaart.nl, ga te rade bij familie en vrienden. Het is belangrijk dat ouders het kind zélf als uitgangspunt nemen. Waar voelt hij of zij zich plezierig? Is een brede scholengemeenschap handig voor het geval een kind tussendoor moet overstappen, zodat dat binnen de school kan? Kijk ook of een school gebruikmaakt van de ruimte die het ministerie biedt, door scholieren bijvoorbeeld in sommige vakken examen te laten doen op een hoger niveau. Vraag of je eens een dagje mee kunt lopen en ga naar open dagen. Ik vond dat zelf heel spannend met mijn kinderen: je verlaat de intiemere, vertrouwde sfeer van de basisschool. Bij de 'grote' school gaat het toch om het echie." „Zeker. Soms omdat onze school een regioschool was en de reistijd behoorlijk lang kon uitvallen. Dan was het voor een leerling soms prettiger als hij gewoon op z'n fietsje naar school zou kunnen. Soms omdat een leerling tot tien, elf uur 's avonds nog zit te zwoegen. Dan weet je: deze keus was niet verstandig. Als je geen tijd hebt voor muziek en sport, dan gaat er iets niet goed." „Er is een enorme behoefte aan vakmensen, óók op mbo-niveau. Als dat in het kind zit: doen. Maar als dat niet zo is: niet doorduwen omdat er straks werk in is. De perspectieven veranderen ook snel: een paar jaar geleden hadden we een lerarenover schot. Nu liggen we op onze knieën te smeken om toch vooral een lerarenopleiding te gaan doen. Ik ben zelf geschiedenis gaan studeren terwijl ieder een zei dat daar straks geen droog brood in te verdienen zou zijn. Nou, ik ben toch ook best goed terechtgekomen." schreeuwend tekort aan hebben. En het is voorbe reidend, hè? Twee van onze kinderen gingen naar het vmbo. Zij zijn via het mbo op het hbo geëin digd. De oudste begon op het vwo en eindigde op de havo. Onze jongste deed havo. Uiteindelijk hebben ze alle vier een hbo-diploma." „We zijn al jaren bezig om gelijke kansen te bevor- Met Arie Slob (56) huist er op het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen een ervaringsdeskundige - op meerdere vlakken. Slob stond zelf voor de klas en begeleidde zijn vier kinderen van basis- naar middelbare school. Een moeilijke keus was dat niet, bekent hij. „Ze gingen allemaal naar de school waar ik geschiedenis en maatschappijleer gaf, het Greijdanus College in Zwolle." Om er daarna haastig aan toe te voegen: „Ik was er al wel weg hoor." „Ik kende het Greijdanus van haver tot gort en wist dat het een goede school was. Het is een brede scholengemeenschap met vmbo, havo en vwo. In die tijd ging ook 95 procent van de basisschool naar die school. Dat is fijn, want dan hoefje die stap niet alleen met die zware tas op je rug te maken. Dat kan overigens ook een valkuil zijn. Het is fijn om bekende gezichten te zien, maar de school moet wel bij je passen." „Je kunt via het vmbo op het mbo prachtige diploma's halen voor beroepen waar we een maandag 15 januari 2018 GO Hoe ging de schoolkeuze bij u? Als u vaderlijk advies zou kunnen geven aan de 8ste-groepers van nu, die de komende weken hun school gaan kiezen, wat zou dat zijn? Arie Slob (Nieuwer- kerk aan den IJssel, 16 november 1961) Lerarenopleiding (hbo) in Rotterdam. Studeerde daarna geschiedenis Werkte 12 jaar als docent geschiedenis en maatschappijleer 1993-2001: lid gemeenteraad in Zwolle namens de Christenunie 2001-2015: Lid Tweede Kamer, waarvan tussen 2007 en 2015 als fractie voorzitter van de Christenunie 2015-2017: directeur Historisch Centrum Overijssel 2017-heden: minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs Privé: getrouwd, drie dochters en één zoon. 'Vraag of leeringen in sommige vakken op een hoger niveau examen kunnen doen.' FOTO VALERE KUYPERS/MINISTERIE OCW Als leraar zag u vast ook weieens een scholier die de verkeerde keus had gemaakt? We lezen overal dat er een tekort is aan technisch personeel. Is het dan verstandig om bijvoorbeeld te kiezen voor een technasium of tech-havo? Hoe zorgt u ervoor dat er geen tweedeling in het onderwijs ontstaat? Waarom werd het die gereformeerde scholenge meenschap? Wat zegt u tegen ouders die hun kind liever niet naar het vmbo zien gaan? was zelf ook een dieselne' Tekst Hanneke Keultjes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 35