II
7
ARIESLOB
Ik vond het als vader
heel spannend om
de vertrouwde
basisschool van je
kinderen te verlaten
Is de schoolkeuze lastig? Volgens
onderwijsminister Arie Slob, zelf
oud-leraar, komt het wel goed als
je het kind zelf als uitgangspunt
neemt. 'Sommige kinderen moeten
even op gang komen.'
deren. We hebben extra geld om achterstanden te
bestrijden - al noem ik het liever geld om kansen
te creëren. Brede adviezen op de basisschool -
vmbo/havo, havo/vwo - helpen ook: dan hou je de
opties open. Sommige kinderen zijn dieseltjes. Je
moet altijd nog kunnen doorstomen als je even
op gang moet komen; ik ben daar zelf een voor
beeld van."
„In mijn eigen jeugd was er geen keus. Ik was niet
de oudste thuis en ging in de slipstream van mijn
oudere broers en zussen naar hun school. In die
tijd was het onderwijs ook nog meer verzuild
dan nu."
„Doe het tijdig en oriënteer je breed. Kijk op
scholenopdekaart.nl, ga te rade bij familie en
vrienden. Het is belangrijk dat ouders het kind zélf
als uitgangspunt nemen. Waar voelt hij of zij zich
plezierig? Is een brede scholengemeenschap
handig voor het geval een kind tussendoor moet
overstappen, zodat dat binnen de school kan? Kijk
ook of een school gebruikmaakt van de ruimte die
het ministerie biedt, door scholieren bijvoorbeeld
in sommige vakken examen te laten doen op een
hoger niveau. Vraag of je eens een dagje mee kunt
lopen en ga naar open dagen. Ik vond dat zelf heel
spannend met mijn kinderen: je verlaat de
intiemere, vertrouwde sfeer van de basisschool. Bij
de 'grote' school gaat het toch om het echie."
„Zeker. Soms omdat onze school een regioschool
was en de reistijd behoorlijk lang kon uitvallen.
Dan was het voor een leerling soms prettiger als
hij gewoon op z'n fietsje naar school zou kunnen.
Soms omdat een leerling tot tien, elf uur 's avonds
nog zit te zwoegen. Dan weet je: deze keus was
niet verstandig. Als je geen tijd hebt voor muziek
en sport, dan gaat er iets niet goed."
„Er is een enorme behoefte aan vakmensen, óók op
mbo-niveau. Als dat in het kind zit: doen. Maar als
dat niet zo is: niet doorduwen omdat er straks
werk in is. De perspectieven veranderen ook snel:
een paar jaar geleden hadden we een lerarenover
schot. Nu liggen we op onze knieën te smeken om
toch vooral een lerarenopleiding te gaan doen. Ik
ben zelf geschiedenis gaan studeren terwijl ieder
een zei dat daar straks geen droog brood in te
verdienen zou zijn. Nou, ik ben toch ook best goed
terechtgekomen."
schreeuwend tekort aan hebben. En het is voorbe
reidend, hè? Twee van onze kinderen gingen naar
het vmbo. Zij zijn via het mbo op het hbo geëin
digd. De oudste begon op het vwo en eindigde op
de havo. Onze jongste deed havo. Uiteindelijk
hebben ze alle vier een hbo-diploma."
„We zijn al jaren bezig om gelijke kansen te bevor-
Met Arie Slob (56) huist er
op het ministerie van
Onderwijs, Cultuur en
Wetenschappen een
ervaringsdeskundige - op
meerdere vlakken. Slob
stond zelf voor de klas en
begeleidde zijn vier kinderen van basis- naar
middelbare school. Een moeilijke keus was dat
niet, bekent hij. „Ze gingen allemaal naar de school
waar ik geschiedenis en maatschappijleer gaf, het
Greijdanus College in Zwolle." Om er daarna
haastig aan toe te voegen: „Ik was er al wel
weg hoor."
„Ik kende het Greijdanus van haver tot gort en wist
dat het een goede school was. Het is een brede
scholengemeenschap met vmbo, havo en vwo. In
die tijd ging ook 95 procent van de basisschool
naar die school. Dat is fijn, want dan hoefje die
stap niet alleen met die zware tas op je rug te
maken. Dat kan overigens ook een valkuil zijn.
Het is fijn om bekende gezichten te zien, maar
de school moet wel bij je passen."
„Je kunt via het vmbo op het mbo prachtige
diploma's halen voor beroepen waar we een
maandag 15 januari 2018
GO
Hoe ging de schoolkeuze bij u?
Als u vaderlijk advies zou kunnen geven aan de
8ste-groepers van nu, die de komende weken
hun school gaan kiezen, wat zou dat zijn?
Arie Slob (Nieuwer-
kerk aan den IJssel,
16 november 1961)
Lerarenopleiding
(hbo) in Rotterdam.
Studeerde daarna
geschiedenis
Werkte 12 jaar als
docent geschiedenis
en maatschappijleer
1993-2001: lid
gemeenteraad in
Zwolle namens de
Christenunie
2001-2015: Lid
Tweede Kamer,
waarvan tussen 2007
en 2015 als fractie
voorzitter van de
Christenunie
2015-2017:
directeur Historisch
Centrum Overijssel
2017-heden:
minister voor Basis- en
Voortgezet Onderwijs
Privé: getrouwd, drie
dochters en één zoon.
'Vraag of leeringen in sommige vakken op
een hoger niveau examen kunnen doen.'
FOTO VALERE KUYPERS/MINISTERIE OCW
Als leraar zag u vast ook weieens een scholier die
de verkeerde keus had gemaakt?
We lezen overal dat er een tekort is aan technisch
personeel. Is het dan verstandig om bijvoorbeeld
te kiezen voor een technasium of tech-havo?
Hoe zorgt u ervoor dat er geen tweedeling in het
onderwijs ontstaat?
Waarom werd het die gereformeerde scholenge
meenschap?
Wat zegt u tegen ouders die hun kind liever niet
naar het vmbo zien gaan?
was zelf ook
een dieselne'
Tekst Hanneke Keultjes