w
7.300
5
en nu vooral
niet in de stress
schieten van al
clie rode cijfertjes.
AnaAlewiinse (11)
Berend Schrader (12)
Leerlingen
lopen vast
door te
hoge ver
wachtingen
van de
ouders
Lerarentekort piekt
wm^
W;
school hebben juist veel aandacht en
sturing nodig. Wat doet de school als
jouw kind vastloopt? Wat doen ze
aan 'leren leren'? Leren kinderen hoe
hun brein werkt en hoe ze daarmee
om moeten gaan?"
De informatie over het persoon
lijke contact met de leerling vind je
soms op websites van scholen, maar
eigenlijk zijn gesprekken met leerlin
gen van die school en hun ouders
betere bronnen. Uit meerdere erva
ringsverhalen kun je immers wel een
redelijk beeld vormen. Misana: „Als
ouder moet je je niet gek laten maken
door alle mooie verhalen van de
school zelf, dus blijf vooral relative
ren. Zo roept iedere school dat ze
jouw kind centraal stellen. Maar hóe
ze dat doen, daar moet je achter zien
te komen."
Palmbomen
Daar kun je dus naar vragen op de
open dagen. Ingeborg Dijkstra,
pedagoog, leerkracht en ouder van
drie tieners, heeft nog een andere
opdracht: wees je ervan bewust dat
kinderen op open dagen op heel
andere dingen letten dan hun ouders.
„Kinderen vinden het bijvoorbeeld
HOEORIËNTEER
JEJEOPEEN
VO-SCHOOL?
erg belangrijk of een school er gezel
lig uitziet. En of je in de pauze en in
tussenuren naar de winkels in de
stad mag, of dat je op school moet
blijven."
Ervaringsdeskundige Dijkstra
roept ouders op om vooral ook verder
te kijken dan de open dagen. „Bij een
open dag worden palmbomen naar
binnen gesleept, de wc's zijn schoon
gemaakt en er worden spectaculaire
scheikundelesjes gegeven waarbij
van alles ontploft. Maar dat is geen
normale schooldag. Je kunt beter
een kijkje gaan nemen als de school
gewoon in bedrijf is."
Niveau
En, benadrukt zij, wees eerlijk over
het niveau van je kind. Veel ouders
willen 'het hoogste', terwijl niet ie
der kind daar (al) aan toe is. Dijkstra:
„Een vmbo-advies is voor veel ouders
een schrikbeeld. Volstrekt onterecht,
maar het is wel de reden dat in
januari, voor de CITO-toets, de tele
foon roodgloeiend staat bij onder
wijsbureaus die voor honderden
euro's extra CITO-trainingen aan
bieden." Daarmee houd je jezelf een
beetje voor de gek: je wilt dus eigen
lijk dat je kind op een hoger niveau
terechtkomt dan hij of zij aankan.
Ook orthopedagoog Van der Veer
ziet in haar onderwijspraktijk de
keerzijde van de toenemende hoge
verwachtingen van ouders. Ieder
kind krijgt op zijn of haar eigen
basisschool een weloverwogen
advies, maar dat advies wordt nogal
eens in de wind geslagen. Van der
Veer: „In mijn praktijk zie ik de laat
ste jaren steeds meer leerlingen, vaak
van 3 of 4 vwo, die vastlopen. In de
meeste gevallen zijn dat meisjes, die
perfectionistisch van aard zijn en het
allemaal niet meer kunnen bolwer
ken. Ze lopen te lang op hun tenen
en hebben last van faalangst, die nog
eens wordt gevoed door te ambiti
euze ouders. Wat ik nu vertel is
geen incident hoor: tien jaar geleden
kwam ik dit nog niet tegen, nu
gaat het om substantiële aantallen
leerlingen."
En de oorzaak? „In z'n algemeen
heid durf ik wel te zeggen dat ouders
te veel vragen van hun kinderen. De
centrale vraag bij de schoolkeuze zou
dus niet moeten zijn: wat is het
hoogst haalbare, maar: waar wordt
mijn kind het gelukkigst?"
maandag 15 januari 2018
'Ik zie de middelbare school als een nieuw
avontuur, waar je nieuwe vriendinnen maakt. Ik
hoop op een mooie school, met aardige docen
ten en aandacht voor toneel, muziek of sport.'
'Het liefst ga ik iets met techniek doen. Ik vind
het belangrijk dat mijn volgende school niet te
groot is, daar voel ik me niet goed bij. Verder
hoop ik dat ze veel aan gym doen.'
'De keuze voor de school maak ik zelf. Ik let er
dus niet op wat mijn vriendinnen doen, wantje
maakt toch nieuwe vriendinnen. Het moet er
gezellig zijn én ze moeten er kluisjes hebben.'
GLOBAAL
via website van
de school
SFEER PROEVEN
op open dagen en
meeloopdagen/
proeflessen
CIJFERMATIG
vergelijk scholen
in de buurt met
scholenopde-
kaart.nl of raad
pleeg pagina 8/9
van deze bijlage
FACETOFACE
via gesprekken
met leerlingen
van de school en
met ouders van
de leerlingen
scholenopdekaart.nl
scholenkeuze.nl
92,7%
was het slagingspercentage onder
middelbare scholieren in 2016. Dat
percentage vertoont de laatste
jaren een stijgende lijn. Het vmbo
was in 2016 topper met 95,2 pro
cent geslaagden. Van de havo-leer
lingen slaagde 88,6 procent.
Van alle leraren in het voortgezet
onderwijs is bijna 30 procent 55+.
Voor sommige vakken is ruim de helft
van de leraren 50 jaar of ouder. De
komende jaren zullen lerarentekorten
toenemen: voor 2020
wordt een tekort ver-
wacht van bijna 800
fte; in 2025 bedraagt het
verwachte tekort 1200 fte.
Journalist/ouder Helga van Kooten
heeft een moeizame relatie met het
'Big Brother-programma' Magister.
Zie P11.
euro kost een leerling in
het voortgezet onderwijs
(VO) de staat per jaar. Van
de onderwijsbegroting van
42,9 miljard
euro gaat
bijna 11
miljard naar
het VO.