w 7.300 5 en nu vooral niet in de stress schieten van al clie rode cijfertjes. AnaAlewiinse (11) Berend Schrader (12) Leerlingen lopen vast door te hoge ver wachtingen van de ouders Lerarentekort piekt wm^ W; school hebben juist veel aandacht en sturing nodig. Wat doet de school als jouw kind vastloopt? Wat doen ze aan 'leren leren'? Leren kinderen hoe hun brein werkt en hoe ze daarmee om moeten gaan?" De informatie over het persoon lijke contact met de leerling vind je soms op websites van scholen, maar eigenlijk zijn gesprekken met leerlin gen van die school en hun ouders betere bronnen. Uit meerdere erva ringsverhalen kun je immers wel een redelijk beeld vormen. Misana: „Als ouder moet je je niet gek laten maken door alle mooie verhalen van de school zelf, dus blijf vooral relative ren. Zo roept iedere school dat ze jouw kind centraal stellen. Maar hóe ze dat doen, daar moet je achter zien te komen." Palmbomen Daar kun je dus naar vragen op de open dagen. Ingeborg Dijkstra, pedagoog, leerkracht en ouder van drie tieners, heeft nog een andere opdracht: wees je ervan bewust dat kinderen op open dagen op heel andere dingen letten dan hun ouders. „Kinderen vinden het bijvoorbeeld HOEORIËNTEER JEJEOPEEN VO-SCHOOL? erg belangrijk of een school er gezel lig uitziet. En of je in de pauze en in tussenuren naar de winkels in de stad mag, of dat je op school moet blijven." Ervaringsdeskundige Dijkstra roept ouders op om vooral ook verder te kijken dan de open dagen. „Bij een open dag worden palmbomen naar binnen gesleept, de wc's zijn schoon gemaakt en er worden spectaculaire scheikundelesjes gegeven waarbij van alles ontploft. Maar dat is geen normale schooldag. Je kunt beter een kijkje gaan nemen als de school gewoon in bedrijf is." Niveau En, benadrukt zij, wees eerlijk over het niveau van je kind. Veel ouders willen 'het hoogste', terwijl niet ie der kind daar (al) aan toe is. Dijkstra: „Een vmbo-advies is voor veel ouders een schrikbeeld. Volstrekt onterecht, maar het is wel de reden dat in januari, voor de CITO-toets, de tele foon roodgloeiend staat bij onder wijsbureaus die voor honderden euro's extra CITO-trainingen aan bieden." Daarmee houd je jezelf een beetje voor de gek: je wilt dus eigen lijk dat je kind op een hoger niveau terechtkomt dan hij of zij aankan. Ook orthopedagoog Van der Veer ziet in haar onderwijspraktijk de keerzijde van de toenemende hoge verwachtingen van ouders. Ieder kind krijgt op zijn of haar eigen basisschool een weloverwogen advies, maar dat advies wordt nogal eens in de wind geslagen. Van der Veer: „In mijn praktijk zie ik de laat ste jaren steeds meer leerlingen, vaak van 3 of 4 vwo, die vastlopen. In de meeste gevallen zijn dat meisjes, die perfectionistisch van aard zijn en het allemaal niet meer kunnen bolwer ken. Ze lopen te lang op hun tenen en hebben last van faalangst, die nog eens wordt gevoed door te ambiti euze ouders. Wat ik nu vertel is geen incident hoor: tien jaar geleden kwam ik dit nog niet tegen, nu gaat het om substantiële aantallen leerlingen." En de oorzaak? „In z'n algemeen heid durf ik wel te zeggen dat ouders te veel vragen van hun kinderen. De centrale vraag bij de schoolkeuze zou dus niet moeten zijn: wat is het hoogst haalbare, maar: waar wordt mijn kind het gelukkigst?" maandag 15 januari 2018 'Ik zie de middelbare school als een nieuw avontuur, waar je nieuwe vriendinnen maakt. Ik hoop op een mooie school, met aardige docen ten en aandacht voor toneel, muziek of sport.' 'Het liefst ga ik iets met techniek doen. Ik vind het belangrijk dat mijn volgende school niet te groot is, daar voel ik me niet goed bij. Verder hoop ik dat ze veel aan gym doen.' 'De keuze voor de school maak ik zelf. Ik let er dus niet op wat mijn vriendinnen doen, wantje maakt toch nieuwe vriendinnen. Het moet er gezellig zijn én ze moeten er kluisjes hebben.' GLOBAAL via website van de school SFEER PROEVEN op open dagen en meeloopdagen/ proeflessen CIJFERMATIG vergelijk scholen in de buurt met scholenopde- kaart.nl of raad pleeg pagina 8/9 van deze bijlage FACETOFACE via gesprekken met leerlingen van de school en met ouders van de leerlingen scholenopdekaart.nl scholenkeuze.nl 92,7% was het slagingspercentage onder middelbare scholieren in 2016. Dat percentage vertoont de laatste jaren een stijgende lijn. Het vmbo was in 2016 topper met 95,2 pro cent geslaagden. Van de havo-leer lingen slaagde 88,6 procent. Van alle leraren in het voortgezet onderwijs is bijna 30 procent 55+. Voor sommige vakken is ruim de helft van de leraren 50 jaar of ouder. De komende jaren zullen lerarentekorten toenemen: voor 2020 wordt een tekort ver- wacht van bijna 800 fte; in 2025 bedraagt het verwachte tekort 1200 fte. Journalist/ouder Helga van Kooten heeft een moeizame relatie met het 'Big Brother-programma' Magister. Zie P11. euro kost een leerling in het voortgezet onderwijs (VO) de staat per jaar. Van de onderwijsbegroting van 42,9 miljard euro gaat bijna 11 miljard naar het VO.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 33