II
2,5 km
3
Twee vcm onze vier
kinderen gingen eerst naar
het vmho. Uiteindelijk
hebben ze alle vier een
hbo diploma gehaald.
Scholen bieden
zó veel extra's:
bestaat 'normaal'
onderwijs nog wel?
Wordt er vooral klassi
kaal lesgegeven of werkt de
school in projecten? Maakt de
school gebruik van moderne
leermiddelen en iPads? En vind
je dat belangrijk?
Sommige scholen doen 'alles'
voor hoge cijfers en slagingspercenta
ges. Met lage voldoendes in athe
neum 2 krijg je bijvoorbeeld een
dwingend advies om naar de havo te
gaan. De kans bestaat immers dat je
later op het vwo strandt, en dat is
slecht voor het slagingspercentage
van de school (zie cijfers pag 8/9).
Is je kind een harde werker of meer
een flierefluiter?
Is het belangrijk dat de school
zich binnen twintig minuten
fietsen/reizen van huis
bevindt? Of vind je dat je kind een
grote jongen/meid wordt van dage
lijks twee keer een half uur fietsen?
Vind je het belangrijk dat je
vrienden/vriendinnen ook
naar die school gaan? Voor veel kin
deren is dit in de praktijk een door
slaggevende factor, terwijl het niet de
gelukkigste reden is voor een school
keuze. Op elke middelbare school
ontstaan immers nieuwe vriend
schappen.
Het feit dat je bij een meeloopdag of
open dag als ouder een checklist
nodig hebt, zegt iets over het huidige
gevarieerde onderwijsaanbod, vindt
Van der Veer. De tijd dat je van de
katholieke basisschool automatische
doorschoof naar de dichtstbijzijnde
katholieke middelbare school (of
van de openbare basisschool naar de
dichtstbijzijnde openbare middel
bare school) lijkt lichtjaren ver weg.
Van der Veer: „Scholen profileren
zich steeds nadrukkelijker. Door
allerlei extra onderwijsprogramma's
en buitenschoolse activiteiten is de
schoolkeuze gewoon veel moeilijker
dan een jaar of tien geleden. Sterker
nog: scholen bieden zóveel extra's,
dat je je weieens afvraagt of'normaal'
onderwijs nog wel bestaat."
Hoe werkt dat brein?
Gerda Misana is een van de leer
krachten op de basisschool die jaar
lijks het (voorlopig) advies geven aan
leerlingen van groep 7 en 8. Volgens
de Enschedese, tevens trainer van de
'leren-leren-methode', maakt het
helemaal niet zoveel uit of je nu een
Montessori- of traditionele school
kiest. „Natuurlijk moet je een
middelbare school met eigen ogen
bekijken en voelen. Maar uiteindelijk
valt of staat alles met de begeleiding
van de school en bevlogenheid van
docenten. We hebben - zelfs op de
basisschool al - onze mond vol van
'zelfstandigheid' en zelfstandig leren,
maar kinderen op een middelbare
Ga na waar hij/zij zich met
zijn/haar talenten straks het
beste thuis voelt: grote of kleine
school; is er extra ondersteuning
voor hoogbegaafdheid of dyslexie?
Heeft de school een duidelijk
profiel, met extra lessen op het
gebied van kunst/theater, techniek/
technasium, sport, muziek, extra
talen of tweetalig onderwijs? En
past dat bij de interesses en moge
lijkheden van je kind?
maandag 15 januari 2018
GO
'Ik vind het belangrijk dat je
je fijn voelt op een nieuwe
school. En ik zou het leuk
vinden als ze extra's hebben,
bijvoorbeeld toneellessen en
aandacht voor dyslexie.'
Past
het talent
van je
kind
bij de
school?
FOTO
DREAMSTIME
3 Hoe modern/vernieu
wend is de school?
4 Ligt de nadruk op presteren
of persoonlijke ontwikkeling?
5 Bereikbaarheid
Vrienden/vriendinnen
'De middelbare school lijkt me leuk en span
nend omdat je iedere keer een andere docent
hebt. Misschien ga ik naar de school waar
mijn twee zussen zitten: die is lekker dichtbij.'
IStap in de schoenen van je kind.
2 Hoe profileert de school zich?
635
scholen telt Nederland in het vo. Op
die scholen zitten bijna een miljoen
leerlingen, die worden begeleid door
ongeveer 120.000 professionals.
is de gemiddelde
afstand tussen
huis en de dichtst
bijzijnde school
voor middelbare
scholieren.
Onderwijsminister Arie Slob, P7