II 2,5 km 3 Twee vcm onze vier kinderen gingen eerst naar het vmho. Uiteindelijk hebben ze alle vier een hbo diploma gehaald. Scholen bieden zó veel extra's: bestaat 'normaal' onderwijs nog wel? Wordt er vooral klassi kaal lesgegeven of werkt de school in projecten? Maakt de school gebruik van moderne leermiddelen en iPads? En vind je dat belangrijk? Sommige scholen doen 'alles' voor hoge cijfers en slagingspercenta ges. Met lage voldoendes in athe neum 2 krijg je bijvoorbeeld een dwingend advies om naar de havo te gaan. De kans bestaat immers dat je later op het vwo strandt, en dat is slecht voor het slagingspercentage van de school (zie cijfers pag 8/9). Is je kind een harde werker of meer een flierefluiter? Is het belangrijk dat de school zich binnen twintig minuten fietsen/reizen van huis bevindt? Of vind je dat je kind een grote jongen/meid wordt van dage lijks twee keer een half uur fietsen? Vind je het belangrijk dat je vrienden/vriendinnen ook naar die school gaan? Voor veel kin deren is dit in de praktijk een door slaggevende factor, terwijl het niet de gelukkigste reden is voor een school keuze. Op elke middelbare school ontstaan immers nieuwe vriend schappen. Het feit dat je bij een meeloopdag of open dag als ouder een checklist nodig hebt, zegt iets over het huidige gevarieerde onderwijsaanbod, vindt Van der Veer. De tijd dat je van de katholieke basisschool automatische doorschoof naar de dichtstbijzijnde katholieke middelbare school (of van de openbare basisschool naar de dichtstbijzijnde openbare middel bare school) lijkt lichtjaren ver weg. Van der Veer: „Scholen profileren zich steeds nadrukkelijker. Door allerlei extra onderwijsprogramma's en buitenschoolse activiteiten is de schoolkeuze gewoon veel moeilijker dan een jaar of tien geleden. Sterker nog: scholen bieden zóveel extra's, dat je je weieens afvraagt of'normaal' onderwijs nog wel bestaat." Hoe werkt dat brein? Gerda Misana is een van de leer krachten op de basisschool die jaar lijks het (voorlopig) advies geven aan leerlingen van groep 7 en 8. Volgens de Enschedese, tevens trainer van de 'leren-leren-methode', maakt het helemaal niet zoveel uit of je nu een Montessori- of traditionele school kiest. „Natuurlijk moet je een middelbare school met eigen ogen bekijken en voelen. Maar uiteindelijk valt of staat alles met de begeleiding van de school en bevlogenheid van docenten. We hebben - zelfs op de basisschool al - onze mond vol van 'zelfstandigheid' en zelfstandig leren, maar kinderen op een middelbare Ga na waar hij/zij zich met zijn/haar talenten straks het beste thuis voelt: grote of kleine school; is er extra ondersteuning voor hoogbegaafdheid of dyslexie? Heeft de school een duidelijk profiel, met extra lessen op het gebied van kunst/theater, techniek/ technasium, sport, muziek, extra talen of tweetalig onderwijs? En past dat bij de interesses en moge lijkheden van je kind? maandag 15 januari 2018 GO 'Ik vind het belangrijk dat je je fijn voelt op een nieuwe school. En ik zou het leuk vinden als ze extra's hebben, bijvoorbeeld toneellessen en aandacht voor dyslexie.' Past het talent van je kind bij de school? FOTO DREAMSTIME 3 Hoe modern/vernieu wend is de school? 4 Ligt de nadruk op presteren of persoonlijke ontwikkeling? 5 Bereikbaarheid Vrienden/vriendinnen 'De middelbare school lijkt me leuk en span nend omdat je iedere keer een andere docent hebt. Misschien ga ik naar de school waar mijn twee zussen zitten: die is lekker dichtbij.' IStap in de schoenen van je kind. 2 Hoe profileert de school zich? 635 scholen telt Nederland in het vo. Op die scholen zitten bijna een miljoen leerlingen, die worden begeleid door ongeveer 120.000 professionals. is de gemiddelde afstand tussen huis en de dichtst bijzijnde school voor middelbare scholieren. Onderwijsminister Arie Slob, P7

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 31