Succes met
je talent
Mavo of vmbo?
2
VOORAF
colofon
Te dwars, te lui, alleen bezig met
het ontdekken van het leven
Biedt de
school extra
steun bij
hoogbe
gaafdheid
of dyslexie?
Politieke toespraken op de binnenplaats van de middel
bare school. Over Vietnam natuurlijk. De schoonheid
van een oneindige reeks getallen. De kracht van Franse
en Duitse toneelschrijvers. Dat is het wel zo ongeveer.
Verder heb ik nauwelijks iets onthouden. Geen verwijt aan de
school. Het ligt helemaal aan mij. Te dwars, te lui, alleen maar
bezig met het ontdekken van het leven. Ik moet dus een beetje
voorzichtig zijn met advies over middelbaar onderwijs.
Gelukkig werkt het voor de meeste kinderen veel beter. Later
gaan mijn twee dochters er tamelijk vlot doorheen. De oudste
neemt een aanloop naar de laboratoriumschool. De jongste naar
de kunstacademie. Dat gebeurt zonder een plan. Wel met één
uitgangspunt: zo lang mogelijk breed, algemeen onderwijs
aanbieden. Een vak kiezen kan altijd nog. Ik heb er geen spijt
van. Zij ook niet.
Tegenwoordig staat er veel druk op de schoolkeuze. Want
kinderen moeten presteren. Scholen ook, compleet met
ranglijsten van slagingspercentages. Bovendien is er altijd wel
een deskundige die waarschuwt dat je vroeg rekening moet
houden met de banenmarkt. Ondertussen weten veel kinderen
niet wat ze willen en vaak ook niet wat ze kunnen. In dit
krachtenveld is het voor ouders moeilijk kiezen.
Niet mikken op het hoogste, maar op het beste voor je kind.
Met die opdracht gaan duizenden ouders van groep 8-
leerlingen deze weken op jacht naar de beste school voor
voortgezet onderwijs. Hoe pakje dat aan?
De vernieuwingsschool, de
traditioneel/confessionele
school, de vrije school, de
kunstzinnige school, TTO
(tweetalig onderwijs), de
'sportieve' school, de prestatie
gerichte school: wie de profielen
binnen het voortgezet onderwijs
bekijkt, denkt wellicht dat de mo
gelijkheden onbeperkt zijn.
Dat is voor de meeste schoolgaande
kinderen een utopie, zegt orthopeda
goog (opvoedkundige, gespeciali
seerd in leer- en opvoedings
problemen) Marloes van der Veer
van onderwijspraktijk Het Ant
woord. „Misschien heb je in de grote
steden wel min of meer onbeperkte
keuze, maar de meeste mensen in
Nederland mogen al blij zijn als er
drie middelbare scholen op jouw
onderwijsniveau - dus vmbo, havo of
vwo - op redelijke afstand bereikbaar
zijn." Dat lijkt misschien jammer,
maar het maakt het leven voor de
aanstaande middelbare scholier (en
hun ouders) ook overzichtelijker.
Ook als je de keuze hebt uit slechts
drie scholen, loont het de moeite om
je er goed in te verdiepen, zegt Van
der Veer. Op websites als devogids.nl,
scholenkeuze.nl en scholenopde-
kaart.nl vind je het lokale aanbod en
tips. Van der Veer hanteert zelf een
checklist met zes aandachtspunten.
„Die kunnen je helpen, zeker als je
vooraf al bedenkt welke prioriteit je
eraan toekent. Een voorbeeld: vind
je het belangrijk dat een school dicht
bij huis is? Of vind je het belangrijker
dat een school extra begeleiding
biedt als je kind buiten de boot valt?"
Deze bijlage kijkt niet alleen naar pure
leerprestaties. Vriendjes en gezelligheid
tellen natuurlijk zwaar mee. Ook
belangrijk: wat heeft de leerling zelf te
zeggen over zijn school? Zo probeert
de PZC u een eindje op weg te helpen
naar een schoolkeuze die uw kind de
juiste uitdaging biedt, die past bij
zijn talent en die de basis
legt voor een geluk
kige toekomst.
Veel succes!
maandag 15 januari 2018
GO
Projectredactie Leo van Marrewijk Eindredactie
Leo van Marrewijk, Egbert Jan Riethof Coördinatie regio
Cornelleke Blok, Helga van Kooten, Lizette van Neer,
Rob Wissink Research Thomas van Zwol Graphics
Bart-Jan Dekker, Jeroen de Haas, Thijs Unger
Vormgeving Annemarie Gorissen, Paulien Jansen
Met dank aan Henk Marseille, Jeroen de Vreede
Coördinatie ADR Koos de Wilt.
Deze bijlage is een uitgave van ADR Nieuwsmedia.
Directeur journalistiek Erik van Gruijthuijsen Zakelijk
directeur Bart Verkade. Informatie over adverteren:
088-0139995 de Persgroep Nederland.
Kiezen
voor
je kind
Tekst Leo van Marrewijk Foto's Dreamstime en Joost Hoving
a
De mavo (middelbaar alge
meen voortgezet onderwijs)
ging in 1999 met het vbo op in
het vmbo: voorbereidend mid
delbaar onderwijs. Het vmbo
kent vier leerwegen: de basis-
beroeps- en kaderberoeps
leerwegen (vmbo-b en vmbo-
k) bieden een vakopleiding.
De theoretische leerweg
vmbo-t bereidt het best voor
op een algemene opleiding
zoals havo, zonder beroeps
keuze; de gemengde leerweg
vmbo-g zit er tussenin. Het
vmbo werkt met vier profielen:
economie, techniek, zorg
welzijn en landbouw. Sommige
scholen hanteren (opnieuw)
de oude naam mavo: zij bieden
uitsluitend de theoretische
leerweg vmbo-t.
ARIELEEN
KROON
Hoofdredacteur
PZC