Succes met je talent Mavo of vmbo? 2 VOORAF colofon Te dwars, te lui, alleen bezig met het ontdekken van het leven Biedt de school extra steun bij hoogbe gaafdheid of dyslexie? Politieke toespraken op de binnenplaats van de middel bare school. Over Vietnam natuurlijk. De schoonheid van een oneindige reeks getallen. De kracht van Franse en Duitse toneelschrijvers. Dat is het wel zo ongeveer. Verder heb ik nauwelijks iets onthouden. Geen verwijt aan de school. Het ligt helemaal aan mij. Te dwars, te lui, alleen maar bezig met het ontdekken van het leven. Ik moet dus een beetje voorzichtig zijn met advies over middelbaar onderwijs. Gelukkig werkt het voor de meeste kinderen veel beter. Later gaan mijn twee dochters er tamelijk vlot doorheen. De oudste neemt een aanloop naar de laboratoriumschool. De jongste naar de kunstacademie. Dat gebeurt zonder een plan. Wel met één uitgangspunt: zo lang mogelijk breed, algemeen onderwijs aanbieden. Een vak kiezen kan altijd nog. Ik heb er geen spijt van. Zij ook niet. Tegenwoordig staat er veel druk op de schoolkeuze. Want kinderen moeten presteren. Scholen ook, compleet met ranglijsten van slagingspercentages. Bovendien is er altijd wel een deskundige die waarschuwt dat je vroeg rekening moet houden met de banenmarkt. Ondertussen weten veel kinderen niet wat ze willen en vaak ook niet wat ze kunnen. In dit krachtenveld is het voor ouders moeilijk kiezen. Niet mikken op het hoogste, maar op het beste voor je kind. Met die opdracht gaan duizenden ouders van groep 8- leerlingen deze weken op jacht naar de beste school voor voortgezet onderwijs. Hoe pakje dat aan? De vernieuwingsschool, de traditioneel/confessionele school, de vrije school, de kunstzinnige school, TTO (tweetalig onderwijs), de 'sportieve' school, de prestatie gerichte school: wie de profielen binnen het voortgezet onderwijs bekijkt, denkt wellicht dat de mo gelijkheden onbeperkt zijn. Dat is voor de meeste schoolgaande kinderen een utopie, zegt orthopeda goog (opvoedkundige, gespeciali seerd in leer- en opvoedings problemen) Marloes van der Veer van onderwijspraktijk Het Ant woord. „Misschien heb je in de grote steden wel min of meer onbeperkte keuze, maar de meeste mensen in Nederland mogen al blij zijn als er drie middelbare scholen op jouw onderwijsniveau - dus vmbo, havo of vwo - op redelijke afstand bereikbaar zijn." Dat lijkt misschien jammer, maar het maakt het leven voor de aanstaande middelbare scholier (en hun ouders) ook overzichtelijker. Ook als je de keuze hebt uit slechts drie scholen, loont het de moeite om je er goed in te verdiepen, zegt Van der Veer. Op websites als devogids.nl, scholenkeuze.nl en scholenopde- kaart.nl vind je het lokale aanbod en tips. Van der Veer hanteert zelf een checklist met zes aandachtspunten. „Die kunnen je helpen, zeker als je vooraf al bedenkt welke prioriteit je eraan toekent. Een voorbeeld: vind je het belangrijk dat een school dicht bij huis is? Of vind je het belangrijker dat een school extra begeleiding biedt als je kind buiten de boot valt?" Deze bijlage kijkt niet alleen naar pure leerprestaties. Vriendjes en gezelligheid tellen natuurlijk zwaar mee. Ook belangrijk: wat heeft de leerling zelf te zeggen over zijn school? Zo probeert de PZC u een eindje op weg te helpen naar een schoolkeuze die uw kind de juiste uitdaging biedt, die past bij zijn talent en die de basis legt voor een geluk kige toekomst. Veel succes! maandag 15 januari 2018 GO Projectredactie Leo van Marrewijk Eindredactie Leo van Marrewijk, Egbert Jan Riethof Coördinatie regio Cornelleke Blok, Helga van Kooten, Lizette van Neer, Rob Wissink Research Thomas van Zwol Graphics Bart-Jan Dekker, Jeroen de Haas, Thijs Unger Vormgeving Annemarie Gorissen, Paulien Jansen Met dank aan Henk Marseille, Jeroen de Vreede Coördinatie ADR Koos de Wilt. Deze bijlage is een uitgave van ADR Nieuwsmedia. Directeur journalistiek Erik van Gruijthuijsen Zakelijk directeur Bart Verkade. Informatie over adverteren: 088-0139995 de Persgroep Nederland. Kiezen voor je kind Tekst Leo van Marrewijk Foto's Dreamstime en Joost Hoving a De mavo (middelbaar alge meen voortgezet onderwijs) ging in 1999 met het vbo op in het vmbo: voorbereidend mid delbaar onderwijs. Het vmbo kent vier leerwegen: de basis- beroeps- en kaderberoeps leerwegen (vmbo-b en vmbo- k) bieden een vakopleiding. De theoretische leerweg vmbo-t bereidt het best voor op een algemene opleiding zoals havo, zonder beroeps keuze; de gemengde leerweg vmbo-g zit er tussenin. Het vmbo werkt met vier profielen: economie, techniek, zorg welzijn en landbouw. Sommige scholen hanteren (opnieuw) de oude naam mavo: zij bieden uitsluitend de theoretische leerweg vmbo-t. ARIELEEN KROON Hoofdredacteur PZC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 30