Weemoed, charme, vreugde en verdriet
'Wij willen geen cash geld'
Nee, hier kun je niet pinnen
Q
17
Duitsers hebben
altijd veel cash bij
zich, zo'n dikke
bundel geld
De jeugd heeft de toekomst
en de jeugd houdt van uit
dagingen. Elise Besemer en
enkele van haar muzikale vrien
den bewezen dit tijdens het regu
liere Open Haard concert.
Je moet van goeden huize ko
men als je het strijkkwintet in C D
956 van Schubert op het pro
gramma zet. Schubert schreef het
in de zomer van 1828, hij was op
het toppunt van zijn kunnen,
maar ook doodziek. Enkele maan
den later bezweek hij. De speciale
rol die Schubert toebedeelde aan
de cello is markant en dit werk be
zorgt de toehoorders altijd een
speciaal gevoel. Het concert be
stond uit twee orkestraal gecom
poneerde werken. Tsjaikovski be
gon (na vele andere pogingen) aan
zijn sextet toen hij in Florence
was, vandaar de titel Souvenir de
Florence. Tsjaikovski moet goede
herinneringen gehad hebben aan
deze Italiaanse stad. Het werk is
niet alleen licht van toon, de
vreugde spat er vaak vanaf.
Het begindeel werd gebracht als
een serenade, met pizzicato bege
leiding. Het dansante thema deed
de adrenaline stijgen en eindigde
bijna extatisch. Heel anders klonk
het langzame deel waarin Elise
Besemer een zangerige melodie
speelde die later door de cello her
haald werd, de melodie klonk als
een smachtende minnezang. Bese
mer was een duidelijke primarius,
toonde te beschikken over een
goede techniek, én een prima stijl
gevoel. In het Allegretto vielen de
diepe Russische nostalgie en het
De speciale rol die
Schubert
toebedeelde aan de
cello is markant
levendig ritme met orkestrale ef
fecten op. Mooi contrasteerde het
middendeel waarin het tempo
koortsachtig was en de lieflijke
dansante muziek een polkakarak
ter kreeg. In het slotdeel hoorde
men de Tsjaikovski als de meester
van de klankkleuren, de muziek
bevat lyriek en humor.
Het Kwintet van Schubert is een
werk dat dagen blijft hangen. Een
uitdaging voor jonge musici om
dit werk uit te voeren, omdat alle
emotionele gemoedstoestanden
muzikaal vertaald moeten wor
den. Wat viel op tijdens dit bijzon
der mooi uitgevoerd kwintet? Al
lereerst de grote eensgezindheid
van de middengroep (2de viool,
altviool en cello) zij verzorgden
met spitse pizzicati, een even
wichtige tegenpartij van de eerste
violiste en de cellist. Het weemoe
dige thema van het Adagio werd
door de cellist met diep gevoel ge
speeld en de tste viool speelde de
ritmische tegenmotiefjes met
verve. Het middendeel klonk als
een koortsige droom, waarna de
weemoed snel terugkeerde in de
herhaling, mysterieus en beklij
vend. Het boertige thema van het
scherzo vol dissonanten kreeg een
gloedvolle invulling die mooi con
trasteerde met de wanhoop in het
middendeel.
Het Allegretto in rondovorm
werd energiek (met veel synco
pen) gebracht. Schubert heeft in
dit werk zijn leven uitgebeeld, in
clusief de naderende dood. Deze
jonge musici overtuigden door een
diep muzikale interpretatie.
maandag 15 januari 2018
cash, dat is de vraag
InMiddels aan de Lange Delft in
Middelburg huisvest meerdere
onderneminkjes: onder één dak
zitten hier een kapsalon, koffie
bar, yoga studio, een bureau
voor webdesign, een fotostudio
en een conceptstore die trendy
artikelen verkoopt.
Guusje Bugajski is eigenaar van
InMiddels, dat begin 2016 ge
opend werd. Hier mag - nee,
-Guusje Bugajski, InMiddels
móet de klant altijd met pin be
talen.
Bugajski: „Het scheelt heel veel
administratieve rompslomp. Je
hebt geen cash in huis, dat is
veiliger. Ik weet dat ook juwelier
Ippy alleen pin accepteert om
die reden. Sinds het contact
loze betalen is pinnen voor heel
kleine bedragen ook steeds
normaler. Het komt bijna niet
voor dat mensen niet met pin
kunnen betalen. Bovendien, als
je met zo veel ondernemers
werkt en met een gezamenlijke
kassa, is cash minder handig.
Fouten bij het afrekenen zijn
met pin makkelijker te herlei
den. Wij krijgen hier veel Duit
sers en wat me opvalt is dat die
vaak heel veel cash bij zich heb
ben. Anders dan Nederlanders
hebben ze een hekel aan digi
taal betalen. Dan gaat de porte-
monee open en zie ik een dikke
bundel geld zitten. Ik vind dat
heel gevaarlijk en waarschuw
altijd dat je dat in Amsterdam
echt niet moet doen. Dan ben je
het zó kwijt."
^Reinder Kooi van Wijzer Antieke Klokken: „Er is nog nooit iemand
vertrokken omdat hij niet kon pinnen." foto ruben oreel
Reinder Kooi van Wijzer Antieke
Klokken, in de Middelburgse Ne-
derstraat, is geen man van nieu
werwetse dingen. „Nog net geen
digibeet, maar het schurkt er wel
tegenaan", lacht hij.
Betalen doe je bij Wijzer Antieke
Klokken gewoon cash. Of hij
geeft de rekening mee. „Ik heb
liever niet te veel cash in de win
kel. Doe maar lekker op reke
ning. Dat is dan weer een voor
deel van pinnen: je hebt geen
cash en geen gedoe in de winkel.
Het nadeel is dat pinautomaten
de winkelier geld kosten." Maar
'r'i"
dat is niet zijn belangrijkste over
weging. Het is er gewoonweg
nooit van gekomen. Soms denkt
hij wel eens: zou ik niet toch een
pinautomaat moeten installeren?
Voor het betaalgemak van de
klanten? „Aan de andere kant:
dat iemand vertrok omdat hij niet
kon pinnen, heb ik nooit meege
maakt."
Eigenlijk gaat het prima zo zon
der pin, al jaren. „Sterker nog,
vijftien jaar geleden moest ik
veel langer op mijn geld wachten
als ik een rekening meegegeven
had. ledereen zit lekker thuis te
telebankieren. Soms staat het er
's avonds al op. Vroeger, toen
overschrijvingen per giro gingen,
spaarden ze de rekeningen op
tot ze een heel stapeltje hadden.
Tegenwoordig doe je het met
mobiel of achter de computer zó
even tussendoor."
Dat hij geen pinautomaat heeft,
wekt wel eens verbazing. „Je
kunt tegenwoordig overal pin
nen, zelfs op de markt. En dan
kom je in zo'n degelijke winkel
als dit en staat er opeens geen
pin. Ergens vind ik het ook wel bij
deze winkel passen. De oudste
klok die hier hangt is uit 1745,
dat is 275 jaar oud. Als je zo'n
klok verkoopt, zit daar een stukje
nazorg bij. Niet onredelijk toch?
Net als met een oldtimer. Er zijn
mensen met wie ik jaren iets te
doen heb. Daar kom ik regelma
tig iets bijstellen of zo. Het con
tact met de klant is hier ook in
tensiever. Mensen komen goed
voorbereid binnen, kijken uitge
breid rond. En ik vertel alles over
de geschiedenis van de klok
ken."
Vertrouwen speelt een belang
rijke rol in zijn pinloze klanten
contacten. „Ik verkoop veel aan
Duitsers. Drie maanden geleden
stond er op een zaterdagmiddag
een Duitser die een klok van
2000 euro kocht. Dan geef ik
hem in goed vertrouwen mee; de
rekening mag achteraf betaald
worden. Noem het kinderlijke na
ïviteit, maar tot nu toe is het
steeds goed gegaan. Daar ga ik
nog een keer verdrietig van wor
den misschien." Maar al te goed
is buurmans gek. „Zo'n antieke
klok kost tussen de 500 en
14.000 euro en ik ga geen tien
mille op de pof meegeven."
Jeanette Vergouwen
RECENSIE
Open Haard Concert Werken
van Tsjaikovski en Schubert.
Door Eline Besemer and
Friends. Gehoord zondag 14 ja
nuari in Cultuurpodium Porgy en
Bess in Terneuzen.