Weemoed, charme, vreugde en verdriet 'Wij willen geen cash geld' Nee, hier kun je niet pinnen Q 17 Duitsers hebben altijd veel cash bij zich, zo'n dikke bundel geld De jeugd heeft de toekomst en de jeugd houdt van uit dagingen. Elise Besemer en enkele van haar muzikale vrien den bewezen dit tijdens het regu liere Open Haard concert. Je moet van goeden huize ko men als je het strijkkwintet in C D 956 van Schubert op het pro gramma zet. Schubert schreef het in de zomer van 1828, hij was op het toppunt van zijn kunnen, maar ook doodziek. Enkele maan den later bezweek hij. De speciale rol die Schubert toebedeelde aan de cello is markant en dit werk be zorgt de toehoorders altijd een speciaal gevoel. Het concert be stond uit twee orkestraal gecom poneerde werken. Tsjaikovski be gon (na vele andere pogingen) aan zijn sextet toen hij in Florence was, vandaar de titel Souvenir de Florence. Tsjaikovski moet goede herinneringen gehad hebben aan deze Italiaanse stad. Het werk is niet alleen licht van toon, de vreugde spat er vaak vanaf. Het begindeel werd gebracht als een serenade, met pizzicato bege leiding. Het dansante thema deed de adrenaline stijgen en eindigde bijna extatisch. Heel anders klonk het langzame deel waarin Elise Besemer een zangerige melodie speelde die later door de cello her haald werd, de melodie klonk als een smachtende minnezang. Bese mer was een duidelijke primarius, toonde te beschikken over een goede techniek, én een prima stijl gevoel. In het Allegretto vielen de diepe Russische nostalgie en het De speciale rol die Schubert toebedeelde aan de cello is markant levendig ritme met orkestrale ef fecten op. Mooi contrasteerde het middendeel waarin het tempo koortsachtig was en de lieflijke dansante muziek een polkakarak ter kreeg. In het slotdeel hoorde men de Tsjaikovski als de meester van de klankkleuren, de muziek bevat lyriek en humor. Het Kwintet van Schubert is een werk dat dagen blijft hangen. Een uitdaging voor jonge musici om dit werk uit te voeren, omdat alle emotionele gemoedstoestanden muzikaal vertaald moeten wor den. Wat viel op tijdens dit bijzon der mooi uitgevoerd kwintet? Al lereerst de grote eensgezindheid van de middengroep (2de viool, altviool en cello) zij verzorgden met spitse pizzicati, een even wichtige tegenpartij van de eerste violiste en de cellist. Het weemoe dige thema van het Adagio werd door de cellist met diep gevoel ge speeld en de tste viool speelde de ritmische tegenmotiefjes met verve. Het middendeel klonk als een koortsige droom, waarna de weemoed snel terugkeerde in de herhaling, mysterieus en beklij vend. Het boertige thema van het scherzo vol dissonanten kreeg een gloedvolle invulling die mooi con trasteerde met de wanhoop in het middendeel. Het Allegretto in rondovorm werd energiek (met veel synco pen) gebracht. Schubert heeft in dit werk zijn leven uitgebeeld, in clusief de naderende dood. Deze jonge musici overtuigden door een diep muzikale interpretatie. maandag 15 januari 2018 cash, dat is de vraag InMiddels aan de Lange Delft in Middelburg huisvest meerdere onderneminkjes: onder één dak zitten hier een kapsalon, koffie bar, yoga studio, een bureau voor webdesign, een fotostudio en een conceptstore die trendy artikelen verkoopt. Guusje Bugajski is eigenaar van InMiddels, dat begin 2016 ge opend werd. Hier mag - nee, -Guusje Bugajski, InMiddels móet de klant altijd met pin be talen. Bugajski: „Het scheelt heel veel administratieve rompslomp. Je hebt geen cash in huis, dat is veiliger. Ik weet dat ook juwelier Ippy alleen pin accepteert om die reden. Sinds het contact loze betalen is pinnen voor heel kleine bedragen ook steeds normaler. Het komt bijna niet voor dat mensen niet met pin kunnen betalen. Bovendien, als je met zo veel ondernemers werkt en met een gezamenlijke kassa, is cash minder handig. Fouten bij het afrekenen zijn met pin makkelijker te herlei den. Wij krijgen hier veel Duit sers en wat me opvalt is dat die vaak heel veel cash bij zich heb ben. Anders dan Nederlanders hebben ze een hekel aan digi taal betalen. Dan gaat de porte- monee open en zie ik een dikke bundel geld zitten. Ik vind dat heel gevaarlijk en waarschuw altijd dat je dat in Amsterdam echt niet moet doen. Dan ben je het zó kwijt." ^Reinder Kooi van Wijzer Antieke Klokken: „Er is nog nooit iemand vertrokken omdat hij niet kon pinnen." foto ruben oreel Reinder Kooi van Wijzer Antieke Klokken, in de Middelburgse Ne- derstraat, is geen man van nieu werwetse dingen. „Nog net geen digibeet, maar het schurkt er wel tegenaan", lacht hij. Betalen doe je bij Wijzer Antieke Klokken gewoon cash. Of hij geeft de rekening mee. „Ik heb liever niet te veel cash in de win kel. Doe maar lekker op reke ning. Dat is dan weer een voor deel van pinnen: je hebt geen cash en geen gedoe in de winkel. Het nadeel is dat pinautomaten de winkelier geld kosten." Maar 'r'i" dat is niet zijn belangrijkste over weging. Het is er gewoonweg nooit van gekomen. Soms denkt hij wel eens: zou ik niet toch een pinautomaat moeten installeren? Voor het betaalgemak van de klanten? „Aan de andere kant: dat iemand vertrok omdat hij niet kon pinnen, heb ik nooit meege maakt." Eigenlijk gaat het prima zo zon der pin, al jaren. „Sterker nog, vijftien jaar geleden moest ik veel langer op mijn geld wachten als ik een rekening meegegeven had. ledereen zit lekker thuis te telebankieren. Soms staat het er 's avonds al op. Vroeger, toen overschrijvingen per giro gingen, spaarden ze de rekeningen op tot ze een heel stapeltje hadden. Tegenwoordig doe je het met mobiel of achter de computer zó even tussendoor." Dat hij geen pinautomaat heeft, wekt wel eens verbazing. „Je kunt tegenwoordig overal pin nen, zelfs op de markt. En dan kom je in zo'n degelijke winkel als dit en staat er opeens geen pin. Ergens vind ik het ook wel bij deze winkel passen. De oudste klok die hier hangt is uit 1745, dat is 275 jaar oud. Als je zo'n klok verkoopt, zit daar een stukje nazorg bij. Niet onredelijk toch? Net als met een oldtimer. Er zijn mensen met wie ik jaren iets te doen heb. Daar kom ik regelma tig iets bijstellen of zo. Het con tact met de klant is hier ook in tensiever. Mensen komen goed voorbereid binnen, kijken uitge breid rond. En ik vertel alles over de geschiedenis van de klok ken." Vertrouwen speelt een belang rijke rol in zijn pinloze klanten contacten. „Ik verkoop veel aan Duitsers. Drie maanden geleden stond er op een zaterdagmiddag een Duitser die een klok van 2000 euro kocht. Dan geef ik hem in goed vertrouwen mee; de rekening mag achteraf betaald worden. Noem het kinderlijke na ïviteit, maar tot nu toe is het steeds goed gegaan. Daar ga ik nog een keer verdrietig van wor den misschien." Maar al te goed is buurmans gek. „Zo'n antieke klok kost tussen de 500 en 14.000 euro en ik ga geen tien mille op de pof meegeven." Jeanette Vergouwen RECENSIE Open Haard Concert Werken van Tsjaikovski en Schubert. Door Eline Besemer and Friends. Gehoord zondag 14 ja nuari in Cultuurpodium Porgy en Bess in Terneuzen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 17