Lifestyle-feminisme Het gevaar is dat feminisme gelijk komt te staan aan series kijken en T-shirts aanschaffen. De Ameri kaanse schrijver Jessa Crispin noemt het lifestyle- feminisme, betekenisloze marketing waarbij je helemaal niets hoeft te doen tegen structurele onge lijkheid. Crispin vindt dat feministen zich druk moeten maken om zaken als goede kinderopvang voor iedereen en steun aan andere vrouwen. Maar in wat wel de vierde feministische golf wordt genoemd - Crispin noemt hem 'narcistisch' - gaat het vooral om jezelf. Zelfverzekerd twerken in een gouden bikini kan vandaag de dag feministisch zijn, je been- of okselhaar laten groeien óók. Taboes en beknellende schoonheids idealen rond het vrouwenlichaam door breken is belangrijk voor de nieuwe generatie feministen. Bij de Bulletin Wijven kun je een speldje kopen met twee behaarde benen onder een rokje en de tekst: long hair don't care, lang haar nou én. Haar op vrouwenhuid is nog gewaagd: een Zweeds model dat met ongeschoren schenen Adidas-gympen aan de man bracht werd bedreigd met verkrachting, het zichtbare okselhaar van Madonna's dochter Lourdes kwam haar onlangs nog op flinke kritiek te staan, maar in modebarometer New York was zichtbaar beenhaar afgelopen zomer al redelijk geaccepteerd. Toegegeven, ik keek er ook van op. Maar het gaat erom dat elke vrouw lekker moet kunnen doen waar zij zich prettig bij voelt. Theo Hiddema, advocaat en tweede man bij Forum voor Democratie, zal het allemaal wel walgelijk vinden. Hij leeft in een Beyoncéloze wereld waarin alle feministen 'slonsjes zijn die een verklaring zoeken voor hun eigen armzaligheid'. De populariteit van het feminisme roept weerstand op. Een politieke partij geleid door twee mannen met anti-feministische ideeën, want naast Hiddema hebben we ook nog Thierry-vrouwen-willen-over- mand-worden-Baudet, maakt in de peilingen een groeistuip door. Bij Google dook ineens een memo op waarin een medewerker opriep het diversiteitsbeleid af te schaffen. Hij beweerde dat vrouwen zo schaars zijn in het bedrijf omdat ze 'gewoon neurotischer en minder technisch' zijn. Socioloog Abram de Swaan, schrijver van De strijd der geslachten, signaleert dat het manne lijke eergevoel is gekrenkt nu vrouwen en meisjes opstomen in de maatschappij en zij met succes hun rechten opeisen. Mannen vrezen dat deze vrouwelijke inhaalslag ten koste gaat van hun eigen positie. Socioloog De Swaan ziet in vrouweneman cipatie een verklaring voor de aantrekkings kracht die conservatieve, vrouwonvriendelijke bewegingen als het jihadisme en het extreem rechtse alt-right hebben op sommige mannen. Hij noemt het 'de laatste stuiptrekkingen van het ge doemde patriarchaat'. Oftewel: het feminisme is aan de winnende hand. Nog even en dat patriarchaat, de samenleving waarin mannen dominant zijn, heeft een graf waar je figuurlijk op kunt dansen. Liefst natuurlijk in je Pussy Ptwer-spijkerjas. 41 magazine 25 NL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 89