S vwcutcuvuê/cu Q Met dank aan president Trump en al zijn vrouwonvriendelijkheden. Femiwinkels floreren, H&M-sweaters laten aan duidelijkheid niets te wensen over, en wie maakt er tegenwoordig géén statement tijdens awarduitreikingen? Correspondent Karlijn van Houwelingen over feminisme 4.0. We dansen op het graf van het patriarchaat en drinken de bittere tranen van middelmatige mannen. Ja, dat is me nogal een statement. Niet van een groep radicale vrouwen op oorlogspad, maar gewoon op een koffiebeker in een zalmroze geschilderd winkel tje in de New Yorkse wijk Brooklyn. Het heet Bulle tin Broads, te vertalen als 'Bulletin Wijven', naar het magazine waarmee de oprichters ooit begonnen, en het staat vol met feministische prullaria. Wie haar ochtendcafeïne drinkt uit een beker met zo'n op schrift, begint de dag goed. Er is ook een jurk te koop met die tekst, misschien geinig voor een late nieuwjaarsborrel. Of kom je lie ver binnen met een Viva La Vulva-petje op je hoofd? Of in een spijkerjasje met Pussy Power op de rug, met op je kraag een button van een eierstok die haar mid delvinger opsteekt? Er zijn tassen, T-shirts en tele foonhoesjes. En veel, heel veel borsten. De tata-oorbellen, bijvoorbeeld: gevormd uit een gou den draad, met een tepel van rood granaatsteen. Veel The Future is Female, de toekomst is vrouwelijk, en veel Nasty Woman, naar wijf- Donald Trumps benaming voor Hillary Clinton, die tot geuzennaam werd verheven. Waarom Britney Spears een feminis tisch symbool is geworden, blijft onduidelijk, maar de Britney-etuitjes gaan voor 20 dollar over de toon bank. Feminisme is hot. Zo hot, dat je de symbolen en leuzen tegenwoordig niet alleen kunt kopen in de hipste wijken van New York, maar ook gewoon bij de H&M in een willekeurige Hollandse winkelstraat. Girls rule this world, meisjes regeren de wereld, staat op de T-shirts. Girls support girls, meiden voor mei den, Not your baby, ik ben jouw schatje niet, en Beach before boys, eerst het strand, dan pas jongens, waar mee H&M uitdraagt dat mannen heus geen prioriteit zijn in een vrouwenleven. De boodschap is duidelijk, in zwarte hoofdletters op een grijze top: 'FEMINIST'. naaaaxzmm 'aoöüK jf Feminisme werd in 2017 zomaar het Wyyi'd van 201 zaterdag 13 januari 2018 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 84