Noemen jullie eens één Duits boek! Uhhh... Mein Kampf? 7 Marketing in het onderwijs: flitsende websites en filmpjes facebookpagina waarop de school laat zien welke activiteiten hun scholie ren doen. Ook groeit het aantal scho len met eigen YouTubekanalen. Daarop plaatsen ze hippe filmpjes, waarin hun leerlingen de hoofdrol spelen en de sfeer laten zien. Boven dien hebben ze blitse websites waarop de school wordt toegelicht. Ook vergeten scholen de ouders niet. Zij maken een voorselectie van scholen die ze met hun kinderen be zoeken. En terwijl de groep 8'ers vooral gevoelig zijn voor de sfeer en de keuze van klasgenootjes, kijken ouders zakelijker. Wat doet deze school aan zorg voor leerlingen? Welke extra leeractiviteiten zijn er? Wat gebeurt er aan begeleiding? Sfeer Scholen krijgen vaak verzoeken voor rondleidingen. Op Steenspil worden vip-rondleidingen gegeven. Van der Pijl geeft er drie per week. „Een open dag geeft de sfeer weer, maar zegt niets over het dagelijkse reilen en zeilen. Tijdens een rondleiding laten we de school in bedrijf zien. En ja, dan ligt er weieens een blikje op de grond. Of er wordt een kind boos op de leraar als we nét voorbijlopen. Dat is nu eenmaal zo." Toch blijven de open dagen cruci aal voor de beslissing van groep 8'ers. Dus komt ook daarover een marke- tingsausje. Het is geen kwestie meer van een leraar in een lokaal planten om de nieuwe garde toe te spreken. Nee, scholen verzinnen van alles om de sfeer zo goed mogelijk over te brengen. Sommige werken zelfs met een schatkaart, waarbij de leerlingen van hoek naar hoek worden geleid naar allerlei activiteiten, zoals een proefje in het scheikundelokaal. „Als de open dag goed wordt bezocht, hebben scholen kans op meer aan meldingen. De informatie op de site moet dus zó goed zijn, dat ouders hun kinderen naar die open dag mee nemen. Promotie van de open dag op sociale media is van cruciaal belang", zegt Bastiaan Groot, directeur van Dokter Klik, gespecialiseerd in scho- lenmarketing. Maar uiteindelijk draait het om het vinden van de beste plek voor een kind. Van der Pijl: „Het gaat hier om 12-jarigen. Als een school niet past en het kind er niet gelukkig is, dan is dat slecht voor zo'n leerling. Dat moet je niet willen." Het circus van de open dagen barst weer los op middelbare scholen. Die ouderwetse open dag is niet meer genoeg. Scholen zetten massaal in op marketing: flitsende websites, hippe YouTubefilmpjes. Schuifelend kwamen ze het school gebouw binnen: moeder en zoon. Moeder met een bijna angstige blik in haar ogen. Haar zoon 'moest' naar het vmbo. Patrick van der Pijl, nu di recteur op vmbo Steenspil in Halste ren, toen werkzaam op een andere middelbare school, leidde het duo rond. Ze namen een kijkje bij vier examenleerlingen die aan een eind opdracht werkten: de jongens had den een machine in elkaar gezet die van aardappels friet maakt. „Ik zag die moeder naar die jongens kijken en merkte dat er een last van haar schouders viel. Haar zoon kon zo één van die jongens zijn", beschrijft Van der Pijl. Dat is precies waarom deze direc teur aan marketing voor zijn school doet. „Ik wil goed vertellen waar mijn school voor staat", zegt hij. „Ons verhaal niet mooier maken dan het is, maar wel zorgen dat de bood schap goed binnenkomt bij poten tiële leerlingen en hun ouders." Ze ker voor vmbo-scholen is dat belang rijk, constateert Van der Pijl, want die vechten ook nog eens tegen een ne gatiefimago. „Veel mensen vinden het beroepsonderwijs heel belang rijk, maar niet voor hun eigen kinde ren. Het is belangrijk te laten zien wat voor moois het vmbo te bieden heeft. Onbekend maakt onbemind. Dat zag je ook bij die moeder." Strijd Leerlingaantallen gaan de komende jaren teruglopen, waardoor een gro tere strijd om de leerling ontstaat. Dan is marketing een handig middel. En dus huren scholen bureaus in om campagnes op te zetten of voegen ze communicatie- en marketingdes kundigen toe aan hun personeelsbe stand. Marketing door scholen, is dat ge past? „Als we vier jaar geleden tegen leraren zouden zeggen dat ze op een open dag een product staan te verko- Ik wil goed vertellen waar mijn school voor staat, zorgen dat de boodschap goed binnenkomt pen, waren ze boos geworden. Nu dringt het besef door dat ze niet an ders kunnen, omdat er nu eenmaal minder leerlingen komen", consta teert Arjen Verduijn, directeur van communicatiebureau Tigges. De scholen proberen zich zo goed mogelijk te onderscheiden van con currenten in de regio. Bieden ze tweetalig onderwijs aan? Zetten ze in op ondernemend leren? De groep 8'ers moeten het weten. Ouders en leerlingen kijken meer dan ooit naar waar een kind het beste past. Het gebeurt vaker dat kinderen uit één gezin op verschillende mid delbare scholen zitten. Sectororgani satie VO-raad snapt dat scholen hun best doen zich te tonen, ook al moe ten ze daar geld in steken. „Er is geen staatsonderwijs waarover kinderen worden verdeeld. We hebben hier variatie in onderwijs die we koeste ren. Maar dan moeten scholen wel la ten zien welke visie ze hebben", zegt woordvoerder Stan Termeer. Scholen werken weliswaar toe naar de open dagen (die spelen nog steeds een belangrijke rol), maar die zijn al lang niet meer genoeg. Om leerling harten - en die van hun ouders - te veroveren, verplaatsen middelbare scholen zich naar sociale media. Naar schatting heeft zo'n 95 procent een Na landelijk onderzoek onder 2.796 middelbare scholieren komt Hitiers boek Mein Kampf als be kendste uit de bus, meldt het Duitsland Instituut in Amsterdam (DIA). De Duitse taal staat er bij de scholieren wel beter op dan zeven jaar geleden (40 procent noemt Duits interessant), maar ze leren hem amper goed spreken en van Duitsland weten ze ook niet veel. Op de vraag welke Duitse per soonlijkheden ze kennen, komt meestal wel antwoord: bondskan selier Angela Merkel wordt het vaakst genoemd. Tijdens een on derzoek in 2010 was dat nog Adolf Hitier. Het onderzoek van DIA en de Universiteit van Amsterdam, richtte zich op de populariteit van het vak Duits en de lessen. Het DIA wil meer aandacht voor literatuur in het moderne vreemdetalenon derwijs. „De cultuur in Duitstalige gebieden komt zo dichterbij. Dat motiveert de lezers de taal te leren, en uiteindelijk misschien Duitse taal en cultuur te studeren. Dat is hard nodig, omdat weinig studen ten voor Duits kiezen en het tekort aan docenten Duits nog zal groeien." Nog geen honderd eerste jaarsstudenten kiezen jaarlijks voor een opleiding Duits. Duitse les is allang niet meer het opdreunen van naamvallen, stelt DIA. Leerlingen vinden de lessen ook leuker, maar kiezen toch liever Engels. Trixie Hölsgens van DIA: „Dat vak vinden ze heel nuttig en belangrijk voor hun toekomst." zaterdag 13 januari 2018 GO Hoe scholen de zielt j es van nieuwe leerlingen winnen Ellen van Gaaien Rotterdam/Halsteren Beelden uit een voorstelfilmpje van middelbare school De Blesewic in Bleiswijk. Steeds meer scholen zetten sociale media in om zichzelf te laten zien. Patrick van der Pijl De Nederlandse scholier lijkt niet veel op te hebben met het Duitse boek, de helft kan geen Duitse schrijver noemen. David van der Heeden Amsterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 7