Muziek als bruisende champagne 8 Janneke Rottier zoekt de leegte In de landschappen van Janneke Rottier zie je mens noch dier. Rottier exposeert bij Kunstuitleen De Bevelanden in Goes. Het is de stille ruimte, de tijdloosheid die Janneke Rottier aan trekt en die ze in haar schilderijen wil op roepen. Het landschap kan ook een spiegel van de ziel zijn, een ver beelding van het innerlijk. Rot- tiers eigen stemming speelt na drukkelijk mee in de keuze van het motief en de kleuren. Ik heb het idee dat het zoeken naar de stilte in het landschap ook het zoe ken is naar de stilte in zichzelf. Het weglaten van alles wat verband houdt met menselijke activiteit, biedt letterlijk ruimte aan eeuwig heid, aan essentie. Het herinnert aan de periode waar in het land schap nog volledig zichzelf kon zijn. Waarin land, water en lucht onbelemmerd hun eigen weg von den. Dat raakt ook aan de potentie van je eigen ontwikkeling, het idee dat alles nog voor je ligt. En aan de staat van de aarde voordat de mens de balans verstoorde. Landschap is materie. Rottier maakt dat zichtbaar door zand en andere materialen door haar verf te mengen en te werken op een ondergrond die eerder ruw dan glad is. Het werken met de mate- Het creëren van de pure kracht van het landschap vraagt inspanning. Een inspanning die ook nodig is om het beste in jezelf te vinden rie heeft ook iets van strijd in zich. Het creëren van de pure kracht van het landschap vraagt inspanning. Een inspanning die ook nodig is om het beste in jezelf te vinden. Dit soort overwegin gen roept het werk van Rottier bij mij op. Rottier is op haar best als ze erin slaagt om een balans te vinden tussen het gevormde en het onge vormde. Als haar werk eruit ziet alsof het vanzelf is ontstaan. Zoals in het hieronder afgebeelde schil derij 'zonder titel'. Een compositie zonder perspectief: het beeldvlak valt samen met de voorstelling. Het blauw suggereert water, de vlekken bosschages en riet. Het beeld is net genoeg verwijzend om een voorstelling op te roepen Maar is evengoed abstract. De schilder wijze is tastend en het materiaal en de materiaalbehandeling gaan soepel in elkaar over. Waar Rottier door contrasten tussen licht en donker moeite doet om ruimtelijkheid op te roepen, krijgt het gebruik van de materie soms iets geforceerds. Ik zie dat in één van de schorrenlandschappen en in twee van de 'Reflecties'. Het begrensd zijn van de vormen le vert dan een ongemakkelijke span ning op met het schijnbaar vrije gebruik van vlekken en strepen waaruit ze bestaan. Maar vaak weet Rottier te overtuigen, ook in werken waarin nadrukkelijk her kenbare elementen zoals boom takken figureren. De takken zijn op een heel vanzelfsprekende ma nier in één beweging neergezet. Ook dan is er sprake van een mooie balans tussen vorm en materiaal. Dat Het Zeeuws Orkest (HZO) driemaal een volle zaal trekt voor het concert Nieuwjaar 2018, is heel bijzonder. Dat betekent dat HZO niet alleen een vaste kring van toehoorders heeft, maar in korte tijd ook een ander publiek heeft aangeboord, inclusief jeugdigen. Nu de subsi diekraan minder vlot loopt, heeft HZO verschillende acties onder nomen. En het werkt, dat blijkt. Het eerste concert van 2018 was feestelijk en bruisend als cham pagne. Dirigent Ivan Meylemans had een aantrekkelijke rode draad uitgekozen: ritmische muziek en Argentinië. Bovendien was deze keer, als speciale gast, Carel Kraay- enhof gevraagd en dat leverde ex tra energie op bij de musici. Het publiek genoot. De stem ming zat er meteen in bij de ou verture 'Die Fledermaus' van Strauss. De feestelijke muziek, vol humor, ging er vlot in. Daarna maakte HZO een andere belofte waar: het bieden van een podium aan jonge Zeeuwse muzikale ta lenten. De 20-jarige Julio Melio speelde het langzame deel uit het 'Concierto de Aranjuez' van Rod- rigo. Dit adagio is poëtisch van ka rakter. Na de gebroken akkoorden door de gitarist liet de alt-hoboïst een prachtige melodie horen, die zwoel begeleid werd. Melio is een goede gitarist, hij speelde gedegen en vooral heel eerlijk. Carel Kraayenhof heeft een we reldcarrière opgebouwd en mag best de koning van de bandoneon spelers worden genoemd. Zijn grote voorbeeld Astor Piazzolla Opmerkelijk waren de kleine soli van cello en viool en de knappe pianobegeleiding vergeet hij nooit en zijn soloblok tijdens het concert bestond dan ook uit eigen composities en een bewerking van 'Libertango' van Piazzolla. Verrassend was 'Bame- stra', een ode op de Beemster, waarin verschillende stijlen te ho ren waren. Opmerkelijk waren de kleine soli van cello en viool en de knappe pianobegeleiding. In het 'Fuerzo' ('Houd moed, Sterkte') etaleerde Kraayenhof hoe moeilijk het is om bandoneon te spelen en hoe meesterlijk hij deze techniek beheerst. Met de filmmuziek 'Evita' van Lloyd Webber werd de rode draad doorgetrokken en HZO had er duidelijk plezier in. Er werd met overgave en vooral enthousiasme gespeeld. Het dubbelconcert 'Hommage a Liège' van Piazzolla bracht beide solisten op het po dium en wat mooi overkwam was de dienstbaarheid aan de muziek: geen glamour, maar gewoon fijn samen musiceren en dat plezier in muziek uitstralen. Na het bekende 'Adios Nonino' vulden stevige ak koorden en pittige ritmes de zaal. Het concert werd besloten met 'Espana Cani' van de Spanjaard Marguina Narro. Met dit werk werd door HZO al een brug gesla gen naar het volgende optreden in maart waarbij Spanje in de schijn werper staat en Tania Kross te gast is. zaterdag 13 januari 2018 PC Zeeuwse landschap inspireert Nico Out T/m 17/2. Janneke Rottier: t/m 17/2, Kunstuitleen De Bevelan den, Westwal 45, wo. t/m vr. 13.00-17.00 uur, za. 10.00-14.00 uur. Opening vandaag 15.00 uur. Janneke Rottier: zonder titel. Janneke Rottier: zonder titel, fotosnicoout Jeanette Vergouwen RECENSIE Nieuwjaarsconcert Het Zeeuws Orkest: werken van Strauss, Loydd Webber, Rodrigo, Marquez, Piazzolla e.a., m.m.v. Carel Kraay enhof (bandoneon), Julio Melio (gitaar). Gehoord donderdag 11 januari in het Scheldetheater Ter- neuzen. Nog te horen vanavond in de Mythe Goes (uitverkocht).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 44