jTT jTT Politie ontwikkelt app voor zoekacties burgers II EUWS 11 +150°C Doorbreken geluidsbarrière Supersonisch vliegen kwijt zijn als voor een huidig businessclassticket, zo'n 4.500 euro. „Met die prijs en zo weinig mensen in een toestel vraag ik me af de kosten worden terugver diend", zegt luchtvaarteconoom Hans Heerkens. „Tegelijk, de Con corde was juist weer te duur. Men sen haakten af omdat de prijs van een ticket niet in verhouding stond met de tijdwinst. Superso nisch vliegen is moeilijk rendabel te krijgen. Ik zou dan ook niet graag geld steken de ontwikkeling ervan. Er wordt weieens gezegd: als je in de luchtvaart miljonair wilt worden moet je als miljardair beginnen." Toch is Heerkens 'voorzichtig optimistisch'. „Als een zakenman straks in vijf uur van Los Angeles naar Tokio vliegt, dan spaart hij een overnachting en een reisdag uit. Daarvoor wil hij wel de busi- nessklasprijs neertellen, iets wat hij nu waarschijnlijk ook al doet. Voor Jan met de pet zal superso nisch vliegen een bijzonderheid blijven. Maar voor mensen die voor hun werk op pad moeten is er zeker een markt voor." Boom is ervan overtuigd dat hun vliegtuig een succes wordt. Het bedrijf heeft knappe koppen aan getrokken. In een hangar bij Den ver lopen werktuigbouwkundi gen van motorenfabrikant Pratt Whitney rond en technici die voorheen in dienst waren bij NASA, Gulfstream, Lockheed Martin en Boeing. Het project wordt gesteund door Virginbaas Sir Richard Branson, die kennis opdeed bij de ontwikkeling van zijn ruimtevliegtuigen. Branson zegt dat hij, als het project slaagt, tien vliegtuigen koopt bij Boom. Ook vliegtuigingenieur Melkert stelt dat het supersonische vliegen terugkomt. „Wereldwijd hebben mensen meer geld te besteden en daarmee neemt de behoefte aan sneller reizen toe. Op de korte af standen loont supersonisch vlie gen niet, daarvoor is de tijdwinst die je boekt te klein. Maar voor de lange afstanden zullen straks zeer snelle toestellen bestaan. Dan kunnen de fabrikanten zich gaan richten op vliegen in de ruimte. Of misschien wel op vliegen met de snelheid van het licht." Deltavleugel 2.0 Reistijden De app, die zich nog in de testfase bevindt, gaat 'Samen Zoeken' heten en is een idee van Ronnie Hessels, agent bij de politie Noord-Neder land. Hij kwam op het idee voor een speciale app door zijn eigen erva ringen met vermissingen. „Bij een vermissing van een man, die was vertrokken in zijn auto, was me op gevallen dat er vanuit zijn omge ving verschillende zoekacties wer den opgezet. Het overzicht was al snel zoek, het zoekgebied werd steeds groter. Ik vroeg me af of je niet beter zou kunnen voorspellen waar iemand zich zou kunnen be vinden en hoe je de zoekactie beter kan coördineren." Anne Faber Dat de animo om te helpen met zoeken bij vermissingen groot is, blijkt onder meer uit de massale zoektochten die werden opgezet rondom de vermissing van Anne 4v^-jv De app heeft een groot nut en kan veel zorgen wegnemen bij de burgers Faber. De vondst van haar jas tij dens een van deze zoektochten bracht de politie uiteindelijk naar verdachte Michael P. en naar het li chaam van Anne Faber. De hulp van burgers is bij de po litie erg gewenst, maar Hessels er kent wel dat er nog enkele juridi sche haken en ogen aan het plan zitten, bijvoorbeeld als het gaat om privacygevoelige gegevens van de vermiste. Tijdens de aankomende testfase worden onder meer de ju ridische en ethische aspecten van de app onder de loep genomen. Urgentie Korpschef Erik Akerboom is tevre den met het idee van Hessels. „De app heeft een groot maatschappe lijk nut en kan veel zorgen wegne men bij burgers. Maar liefst 40.000 mensen raken elk jaar vermist. Zoekacties verlopen niet altijd vlekkeloos, terwijl de emoties op laaien en de urgentie om iemand te vinden met het uur stijgt. Dan is het cruciaal dat alle partijen elkaar feilloos weten te vinden. Dat be spaart kostbare tijd." De app is onder meer gewenst bij de politie omdat burgers vaak eer der tot een zoekactie over kunnen gaan dan de politie zelf. Die moet namelijk vaak eerst een aantal juridische procedures doorlopen. De app stelt burgers in staat om di rect naar iemand te zoeken, totdat de politie het onderzoek over neemt. zaterdag 13 januari 2018 GO bij Mach 2,2 Mach 1 Van de Boom Super sonic, die zijn eerste vlucht nog moet maken, zijn al 76 exemplaren verkocht. Scholgolven creëren enorme hoeveelheden geluidsenergie, die voor het menselijke oor op een explosie kan lijken. INFOGRAPHIC RONALD VISSER FOTO'S BOOM Vliegtuig creëert drukgolven die alle richtingen op gaan Golven worden samengedrukt als vliegtuig versnelt Golven komen bijeen in schokgolf die met snel heid van het geluid reist Onder Mach 1 Geluidssnelheid (Mach 1): 343 m/s "i| (1234,8 km/u) bij temperatuur 20 °C Mach 1 plus Op de grond: luide knal als schokgolf passeert Normale lijnvlucht Concorde BOOITI Boom (Normale lijnvlucht) Boom beweert dat het vliegtuig 2,6 keer sneller is dan huidige straalvliegtuigen, van Londen naar New York vliegt in slechts 3,25 uur voor retourticket van 4.500 euro. Over land wil men met Mach 1,4 gaan vliegen. 26 m -52 m- 62 m Aantal passagiers: 55 30% energiezuiniger door gebruik van lichtgewicht, hittebestendige composiet-materialen. Met zijn allen zoeken naar een vermist persoon. Het gebeurde afgelopen jaar verschillende keren, bijvoorbeeld bij de ver missing van Anne Faber, Savan- nah Dekker of Remon Bruinsma. De hulp van burgers is vaak zeer effectief, en dus wil de politie een app lanceren om dergelijke zoektochten beter te organise ren. Bonne Kerstens Den Haag —Erik Akerboom, korpschef

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 11