jTT jTT
Politie ontwikkelt app voor zoekacties burgers
II
EUWS 11
+150°C
Doorbreken
geluidsbarrière
Supersonisch vliegen
kwijt zijn als voor een huidig
businessclassticket, zo'n 4.500
euro. „Met die prijs en zo weinig
mensen in een toestel vraag ik me
af de kosten worden terugver
diend", zegt luchtvaarteconoom
Hans Heerkens. „Tegelijk, de Con
corde was juist weer te duur. Men
sen haakten af omdat de prijs van
een ticket niet in verhouding
stond met de tijdwinst. Superso
nisch vliegen is moeilijk rendabel
te krijgen. Ik zou dan ook niet
graag geld steken de ontwikkeling
ervan. Er wordt weieens gezegd:
als je in de luchtvaart miljonair
wilt worden moet je als miljardair
beginnen."
Toch is Heerkens 'voorzichtig
optimistisch'. „Als een zakenman
straks in vijf uur van Los Angeles
naar Tokio vliegt, dan spaart hij
een overnachting en een reisdag
uit. Daarvoor wil hij wel de busi-
nessklasprijs neertellen, iets wat
hij nu waarschijnlijk ook al doet.
Voor Jan met de pet zal superso
nisch vliegen een bijzonderheid
blijven. Maar voor mensen die
voor hun werk op pad moeten is
er zeker een markt voor."
Boom is ervan overtuigd dat hun
vliegtuig een succes wordt. Het
bedrijf heeft knappe koppen aan
getrokken. In een hangar bij Den
ver lopen werktuigbouwkundi
gen van motorenfabrikant Pratt
Whitney rond en technici die
voorheen in dienst waren bij
NASA, Gulfstream, Lockheed
Martin en Boeing. Het project
wordt gesteund door Virginbaas
Sir Richard Branson, die kennis
opdeed bij de ontwikkeling van
zijn ruimtevliegtuigen. Branson
zegt dat hij, als het project slaagt,
tien vliegtuigen koopt bij Boom.
Ook vliegtuigingenieur Melkert
stelt dat het supersonische vliegen
terugkomt. „Wereldwijd hebben
mensen meer geld te besteden en
daarmee neemt de behoefte aan
sneller reizen toe. Op de korte af
standen loont supersonisch vlie
gen niet, daarvoor is de tijdwinst
die je boekt te klein. Maar voor de
lange afstanden zullen straks zeer
snelle toestellen bestaan. Dan
kunnen de fabrikanten zich gaan
richten op vliegen in de ruimte.
Of misschien wel op vliegen met
de snelheid van het licht."
Deltavleugel 2.0
Reistijden
De app, die zich nog in de testfase
bevindt, gaat 'Samen Zoeken' heten
en is een idee van Ronnie Hessels,
agent bij de politie Noord-Neder
land. Hij kwam op het idee voor een
speciale app door zijn eigen erva
ringen met vermissingen. „Bij een
vermissing van een man, die was
vertrokken in zijn auto, was me op
gevallen dat er vanuit zijn omge
ving verschillende zoekacties wer
den opgezet. Het overzicht was al
snel zoek, het zoekgebied werd
steeds groter. Ik vroeg me af of je
niet beter zou kunnen voorspellen
waar iemand zich zou kunnen be
vinden en hoe je de zoekactie beter
kan coördineren."
Anne Faber
Dat de animo om te helpen met
zoeken bij vermissingen groot is,
blijkt onder meer uit de massale
zoektochten die werden opgezet
rondom de vermissing van Anne
4v^-jv
De app heeft een groot
nut en kan veel zorgen
wegnemen bij de
burgers
Faber. De vondst van haar jas tij
dens een van deze zoektochten
bracht de politie uiteindelijk naar
verdachte Michael P. en naar het li
chaam van Anne Faber.
De hulp van burgers is bij de po
litie erg gewenst, maar Hessels er
kent wel dat er nog enkele juridi
sche haken en ogen aan het plan
zitten, bijvoorbeeld als het gaat om
privacygevoelige gegevens van de
vermiste. Tijdens de aankomende
testfase worden onder meer de ju
ridische en ethische aspecten van
de app onder de loep genomen.
Urgentie
Korpschef Erik Akerboom is tevre
den met het idee van Hessels. „De
app heeft een groot maatschappe
lijk nut en kan veel zorgen wegne
men bij burgers. Maar liefst 40.000
mensen raken elk jaar vermist.
Zoekacties verlopen niet altijd
vlekkeloos, terwijl de emoties op
laaien en de urgentie om iemand te
vinden met het uur stijgt. Dan is
het cruciaal dat alle partijen elkaar
feilloos weten te vinden. Dat be
spaart kostbare tijd."
De app is onder meer gewenst bij
de politie omdat burgers vaak eer
der tot een zoekactie over kunnen
gaan dan de politie zelf. Die
moet namelijk vaak eerst een aantal
juridische procedures doorlopen.
De app stelt burgers in staat om di
rect naar iemand te zoeken, totdat
de politie het onderzoek over
neemt.
zaterdag 13 januari 2018
GO
bij Mach 2,2
Mach 1
Van de Boom Super
sonic, die zijn eerste
vlucht nog moet
maken, zijn al 76
exemplaren verkocht.
Scholgolven creëren
enorme hoeveelheden
geluidsenergie, die voor het
menselijke oor op een explosie kan lijken.
INFOGRAPHIC RONALD VISSER FOTO'S BOOM
Vliegtuig creëert
drukgolven die alle
richtingen op gaan
Golven worden
samengedrukt als
vliegtuig versnelt
Golven komen bijeen in
schokgolf die met snel
heid van het geluid reist
Onder Mach 1
Geluidssnelheid (Mach 1): 343 m/s
"i| (1234,8 km/u) bij temperatuur 20 °C
Mach 1 plus
Op de grond: luide knal
als schokgolf passeert
Normale
lijnvlucht Concorde BOOITI
Boom (Normale lijnvlucht)
Boom beweert dat het vliegtuig 2,6 keer sneller is dan
huidige straalvliegtuigen, van Londen naar New York vliegt
in slechts 3,25 uur voor retourticket van 4.500 euro.
Over land wil men met Mach 1,4 gaan vliegen.
26 m
-52 m-
62 m
Aantal passagiers: 55
30% energiezuiniger door gebruik
van lichtgewicht, hittebestendige
composiet-materialen.
Met zijn allen zoeken naar een
vermist persoon. Het gebeurde
afgelopen jaar verschillende
keren, bijvoorbeeld bij de ver
missing van Anne Faber, Savan-
nah Dekker of Remon Bruinsma.
De hulp van burgers is vaak zeer
effectief, en dus wil de politie
een app lanceren om dergelijke
zoektochten beter te organise
ren.
Bonne Kerstens
Den Haag
—Erik Akerboom, korpschef